AKE:n ajatuksia. Runkomuutokset.

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Mr.Hyde
Viestit: 105
Liittynyt: 08:37 02.10.2006.

Re: AKE:n ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja Mr.Hyde »

Siis kyllähän varmasti saadaan turvallisia pyöriä liikenteeseen kun rajoitetaan kaikkea muuntelua niin että sitä ei saa tehdä kuin valtuutetuissa liikkeissä joista sitten pidetään erillisrekisteriä katsastuskonttoreilla. Enää et sitten vaihda edes renkaitasi itse tai mitään muutakaan mikä vaatii muutoskatsastusta. Sehän varmasti sopisi virkamiehille.

Ennen tunnettiin sellainen käsite kuin yksilönvastuu. Nyt ollaan kovaa vauhtia menossa maailmaan jossa tuo ihmeellinen sana yritetään poistaa kaikesta tekemisestä. Kaikki vaan luvanvaraiseksi ja direktiivillä säännellyksi niin maailma pelastuu.

Täälläkin on jo sanottu että "en itse ainakaan ajaisi itse hitsaamallani pyörällä". No hyvä, siis tämä henkilö tiedostaa oman vajavaisuutensa tällä alalla - mutta eipä hän varmaan sitä runkoa hitsaisi vaikka se tällä hetkellä onkin luvallista. Sitten kuitenkin suuna päänä huudetaan lisärajoitusten perään.

Ja pelottaako tosiaan ajaa tänä päivänä kun maanteillä liikkuu luokattomien hitsareiden muuttamia runkoja? Suomessa on kuitenkin muokattu runkoja suuremmassa mittakaavassa jo 80-luvulta lähtien eikä niitä silti pauku joka kesä niin että lepikot olis täynnä ruumita ja romuttuneita choppereita. Onpa maailmalla tätä samaa hommaa tehty jo varmaan vuosisadan alusta lähtien, tuossa on "uran" varrella tullut nähtyä todella hurjia hitsaussuorituksia ja silti ne on jotenkin pysyneet läjässä kaikki nämä vuodet.

Esimerkki. Joitain vuosia sitten eteläsuomessa tapahtui motoristin kuolemaan johtanut onnettomuus kun edellä ajavia ohittamaan lähtenyt autoilija veti oikealle kaartuvassa kurvissa prätkää vastapalloon. Tuon pyörän runko päätyi erinäisten mutkien kautta meikäläiselle - siinä ei ollut ensimmäistäkään suoraa putkea. Pyörä oli chopperi ja sen keulakulma oli taatusti "ihan itse" muutettu. Melkoista saumaa, täytyy sanoa vaikka en itsekään ole mikään luokkahitsari. Silti tuo kyseinen kohta pyörästä oli täysin muuttumaton vaikka kaikki ympäriltä oli tuhannen päreinä. Jopa laadukkaat ruotsalaiset t-kappaleet oli vääntyneet irtipoikkimutkalle ja ohjausakseli oli niin ässänä että sitä ei saanut muuten rungosta irti kuin leikkaamalla.

Tuo AKE:n tilaama tutkimus on tehty käyttäen oletuksina sellaisia ääriolosuhteita ettei yksikään chopperi ikinä joudu sellaisiin tieliikenteessä. Silti tällaisesta tutkimuksesta vedetään johtopäätöksiä ja esitetään vaatimuksia kuin oltaisiin ydinvoimalaa rakentamassa.
TJAH
Viestit: 39
Liittynyt: 08:33 06.03.2007.

Re: AKE:n ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja TJAH »

Kriittisten alueiden hitsaamiseen ehdotetaan vaadittavaksi pätevöitynyttä hitsaajaa.

Kaksi sanaa: kriittinen ja pätevä.
Kaikki saumat eivät ole kriittisiä.
Verstailta löytyy paljon päteviä hitsaajia, ilman luokkia.
Tarkoitetaanko pätevällä hitsaajalla luokka-hitsaajaa?

Lainaus MMAF:n sivulta
Ennen kuin revitään pelihousuja, turhaan.

Jäitä hattuun - tässä faktat

Korostettakoon, että toistaiseksi hitsarin pätevyyttä ei vaadita sen paremmin nykyisessä laissa kuin AKE:n ohjeissakaan. Myöskään notifioiduissa APU II-pykälissä hitsarin pätevyyttä ei vaadita. Asiassa on kyse vasta tutkimuksesta, jonka AKE on tilannut ja julkaissut - ei mistään muusta. Allekirjoittanut on myös henkilökohtaisesti keskustellut asiasta AKE:ssa ja sieltä saadun tiedon mukaan asiassa ei tulla vielä etenemään.
pka

Re: AKE:n ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja pka »

Mr.Hyde kirjoitti:
Ennen tunnettiin sellainen käsite kuin yksilönvastuu. Nyt ollaan kovaa vauhtia menossa maailmaan jossa tuo ihmeellinen sana yritetään poistaa kaikesta tekemisestä. Kaikki vaan luvanvaraiseksi ja direktiivillä säännellyksi niin maailma pelastuu.
Yksilönvastuu muuttuu huomattavan paljon monitahoisemmaksi sitten kun se omatekele pannaan kiertoon. Venepuolella tuo yksilönvastuu omatekemillä hoidettiin silleen että kukatahansa saa tehdä mitä tahansa, sitä tekelettä ei vaan saa myydä kuin viiden (testi) vuoden jälkeen. Ajateltiin varmasti että kaikkein irvokkaimmat viritykset opettavat tekijälleen yksilövastuuta vaikka panemalla ne hengittämään vettä. Jos sitten on tarkoitus valmistaa vene aikaisemmin myytäväksi niin noudata määräyksiä.
pka
Avatar
Turre
Viestit: 624
Liittynyt: 16:02 07.01.2006.
Paikkakunta: Born in the S.A.V.O.
Viesti:

Re: AKE:n ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja Turre »

T&T:n artikkelissa, AKE:n lausunnossa tai itse DI-työssä ei missään puhuta luokan vaatimisesta. Puhutaaan ainostaan pätevästä hitsarista. No toki, miten määritellään pätevä.

Ylipäätään jos runkojen kanssa enempi puuhailee, niin kannattaa hiukan syventyä tuohön dippatyön. Onhan siinä paljon raskasta insinöörikieltä mutta myös asiaa jonka pystyy ymmärtämään vähemmänkin kouluja käynyt. Ylipäätään näyttäis että lähtökohtana työssä on ollut todellisten, reaalimaailman tarpeiden selvittäminen kuin byrokratinen kikkailu.

Mitä tulee takavuosina näyttävästi uutisoituun kuolemantapaukseen, niin turhaa kaivella sitä uudestaan framille? Liekkö onnettomuuden varsinainen syy ylipäätään selvillä. Tapauksesta kannattaa muistaa kuitenkin se, että yksittäiset, ikävät tapaukset paisutetaan herkästi vrt. esim. pari vuotta takaperin audi-miehet sai heikon maineen kun kun yksi ajoi pikkutytön kuoliaaksi suojatiellä.
A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away - Antoine de Saint Exupéry
Mr.Hyde
Viestit: 105
Liittynyt: 08:37 02.10.2006.

Re: AKE:n ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja Mr.Hyde »

pka kirjoitti:...Yksilönvastuu muuttuu huomattavan paljon monitahoisemmaksi sitten kun se omatekele pannaan kiertoon...
Odotinkin koska joku vetää tämän kortin esiin. Entäs sitten kun joku on tehnyt kaiken oikein ja vastaa nimellään pyörään tehdyistä ja muutoskatsastetuista muutoksista. Katsastuksen ja muutaman omistajanvaihdoksen jälkeen joku tekee jossain navetan takana runkoon muutoksen jota ei muutoskatsasteta, tämä muutos hajoaa taas muutaman omistajavaihdoksen jälkeen - kuka on vastuussa? Sekö jonka nimi ja pätevyys on poltettu tulikirjaimin AKE:n arkistoon vai se kyläseppä jonka nimeä ei kukaan enää muista?

Tää on vähän sama juttu kuin taannoin vuosikatsastuksen kanssa - silloinkin löytyi harrastajakentästä käsittämätön määrä kukkahattuja jotka kuorossa lauloivat katsastuksen ihanuuden puolesta.
Avatar
jack
Viestit: 673
Liittynyt: 15:04 21.10.2004.

Re: AKE:n ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja jack »

Mr.Hyde kirjoitti: Tää on vähän sama juttu kuin taannoin vuosikatsastuksen kanssa - silloinkin löytyi harrastajakentästä käsittämätön määrä kukkahattuja jotka kuorossa lauloivat katsastuksen ihanuuden puolesta.
AMEN, ja rälläkkä ja hitsuupilli laulamaan

Jack
- mä mitään harrikoista ymmärrä,mutta minähän ajankin Moottoripyörällä -
"All motors are bombs; Some just have shorter fuses than others."
-Riddnick Wysdom
pka

Re: AKE:n ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja pka »

Mr.Hyde kirjoitti: Odotinkin koska joku vetää tämän kortin esiin. Entäs sitten kun joku on tehnyt kaiken oikein ja vastaa nimellään pyörään tehdyistä ja muutoskatsastetuista muutoksista. Katsastuksen ja muutaman omistajanvaihdoksen jälkeen joku tekee jossain navetan takana runkoon muutoksen jota ei muutoskatsasteta, tämä muutos hajoaa taas muutaman omistajavaihdoksen jälkeen - kuka on vastuussa?
Voi vittu, se tietenkin joka muutoksen on tehnyt. Kylläkai jokaisesta omistajanvaihdoksesta jääuseitakin kirjallisia todistuskappaleita ja kun puhuit muutoskatsastetuista muutoksista niin niistäkin jää dokummentti. Kyllä näillä dokumenteilla pitäisi edelliset omistajat löytyä ja muutoksen tekijä paljastettua, siis siinä tapauksessa että muutoksentekijän henkillölisyys on tarpeen löytyä, muussa tapauksessa so not. Yleensä kait vastuu henkilöitä haetaan kun syntyy jotain korvattavaa, liikenteessä maksuvelvollisuuksia lankeaa kait vakuutuyhtöille tai liikennavakuutusyhdistykselle. Em. tahoilla on tunnetusti ominaista omien vahinkojen minimoiminen ja usko huviksesi että niillä on aikaa, rahaa, osaavaa henkilökuntaa, vastuuhenkilön hakemiseen. Joten kyllä se sinunkin navetan takapiha tarvittaessa löytyy.
pka
Mr.Hyde
Viestit: 105
Liittynyt: 08:37 02.10.2006.

Re: AKE:n ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja Mr.Hyde »

Kun se olisikin noin mustavalkoista - pahoin pelkään että vielä kymmenen vuoden jälkeenkin ensimmäisenä soi sen ovikello jonka nimi on siinä hitsausselvityksessä AKE:n arkistossa. Ja millä tämä henkilö todistaa että ei ole tehnyt juuri sitä muutosta joka on hajonnut? Ei millään.

Nimim. "Muutamassa paperissa omakin nimi"
KimmoV.
Viestit: 308
Liittynyt: 23:01 17.04.2002.
Paikkakunta: Karkku
Viesti:

Re: AKE:n ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja KimmoV. »

Niinpä, ei ole niin yksinkertaista. 90 luvun puolesssavälissä kun mielettömät ratsiat olivat arkipäivää, niin valtion 30 000mk:n rakentajapalkinto saattoi pamahtaa jälkikäteen ihan sillä perusteella, että oma nimi löytyi viimeisenä virallisista papereista! :evil: Eli: olit lainkuuliaisena yksilönä käynyt muutoskatsastamassa moposi , ajelet huolettomasti ristiin rastiin ja sit myit sen pois. Kaikki OK? No ei tietenkään. Mopo ratsataan ja todetaan, että eihän tää ole se, mitä paperit sanoo. Uusi omistaja sanoo, että tämmönen tää aina on ollut. Sit löytyy todistus, että olen käynyt sen joskus muutoskatsastamassa, joten vastaan kaikista muutoksista, olen ne tehnyt tai en! Muutosten ajankohdalla ei tässä vaiheessa ollut mitään merkitystä, vain se merkitsi ,että olet käynyt katsastuksella!Siitä on todiste! Näin toimittiin silloin, enkä vieläkään luota viranomaisiin ja heidän oikeustajuunsa.Arvakkaas, montako kertaa olen tän jälkeen käynyt katsastamassa mopoja. Mr.Hyde puhuu painavaa asiaa.

-KV-
-KimmoV.-
Easyriders Mcc
http://www.easyriders.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: AKE:n ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Mr.Hyde kirjoitti: Täälläkin on jo sanottu että "en itse ainakaan ajaisi itse hitsaamallani pyörällä". No hyvä, siis tämä henkilö tiedostaa oman vajavaisuutensa tällä alalla - mutta eipä hän varmaan sitä runkoa hitsaisi vaikka se tällä hetkellä onkin luvallista. Sitten kuitenkin suuna päänä huudetaan lisärajoitusten perään
Minä taisin tuon sanoa :lol: Ja olet täysin oikeassa, en todellakaan itse lähtisi noita kriittisiä osia hitsailemaan, vaikka jotain pientä olen hitsannutkin, jopa pyöriini. Itsekritiikki on syytä olla kohdallaan tässäkin asiassa.

Kappaleen jatko rajoitusten perään huutelusta ei käsittääkseni enää viitannut - tai olisi ainakaan pitänyt viitata - tuohon lauseeseeni, en ole rajoituksia huudellut. Vaikka kukkahatun omistinkin 80-luvulla - nyt siitä on jo päivänkakkara kadonnut, pelkkä kuhmuinen knalli on jäjellä :lol:

Pätevyyttä kyllä kaipaan ja olen tavannut monta todella pätevää hitsaria, joista yhdelläkään ei ole ollut luokkapapereita käsittääkseni. Eräskin heistä on pyörääni hitsannut hieman ja uskaltaisin ajaa hänen hitsaamallaan rungolla ihan varmasti, jos tilanne tulisi eteen :D

Hyvää ja perusteltua keskusteluahan tämä on tuonut, mielipiteitä on syytä vaihtaakin puolesta ja vastaan, niin tulee asia käsitellyksi monipuolisesti.

Noita korjauksen ammattitaitovaatimuksiahan on toki monella alalla, vaikkapa sähkö- ja kaasuasennukset. Jostain olen saanut käsityksen, että raskaan kaluston jarrukorjauksiinkiin pitää olla virallinen paja :?: Tämä tietysti olisi perusteltua, jos miettii pyörillä kulkevaa 35 tonnin massaa, joka niittää tuhoa vähän eri skaalassa, kuin huonosti hitsattu moottoripyörä :evil:

Mutta turhia pykäliä ja byrokratiaa ei tosiaankaan kannata tänne kaivata ja onneksi meillä on näitä moottoripyöräilijöiden etujen ajamiseen pätevöityneitä järjestöjä, (kukka)hatunnosto heille :D
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Cromfel
Viestit: 109
Liittynyt: 20:44 28.09.2009.
Paikkakunta: Tampere

Re: AKE:n ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja Cromfel »

I stand corrected, ei silti muuta faktaa että mielellään näkis liikentees pyöriä jotka on kunnolla hitsattu. Oli luokat eli ei.
Hauskanpito ilman harlikkaa on teeskentelyä!
pka

Re: AKE:n ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja pka »

Mr.Hyde kirjoitti:Kun se olisikin noin mustavalkoista - pahoin pelkään että vielä kymmenen vuoden jälkeenkin ensimmäisenä soi sen ovikello jonka nimi on siinä hitsausselvityksessä AKE:n arkistossa. Ja millä tämä henkilö todistaa että ei ole tehnyt juuri sitä muutosta joka on hajonnut? Ei millään.

Nimim. "Muutamassa paperissa omakin nimi"
Tietääköhän ne pajat jotka noita töikseen, ja sentakia varmaankin laillisesti, tekevät että joutuvat ehkä (=todennäköisesti) vastuuseen jonkun jaamannin viidentoista vuoden päästä tekemistä töistä ?

pka
Hessu
Viestit: 1049
Liittynyt: 07:52 16.06.2003.
Viesti:

Re: AKE:n ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Herra Hydeltä tulee täyttä asiaa!
Turre kirjoitti:T&T:n artikkelissa, AKE:n lausunnossa tai itse DI-työssä ei missään puhuta luokan vaatimisesta. Puhutaaan ainostaan pätevästä hitsarista. No toki, miten määritellään pätevä.
Ei puhuta luokan vaatimisista ei, kun sellaisia ei ole enää olemassa. Puhutaan pätevyyksistä, koska nykyään hitsaustaito määritellään eritasoisena "Pätevyytenä". Luokkahitsareita ei oo enää olemassa, on vaan entisiä.
Pätevä määritellään hienommin ja tarkemmin kuin ennen vanhaan hitsausluokat.
Mr.Hyde
Viestit: 105
Liittynyt: 08:37 02.10.2006.

Re: AKE:n ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja Mr.Hyde »

Cromfel kirjoitti:I stand corrected, ei silti muuta faktaa että mielellään näkis liikentees pyöriä jotka on kunnolla hitsattu. Oli luokat eli ei.
No sitten kannattaisi käydä joskus katsomassa kun joku "luokaton" hitsari tekee runkomuutosta - ei se vaadi koulujen käymistä tai virallista hyväksyntää vaan vähän perehtymistä, kokemusta ja tervettä järkeä. Kyllä suurin osa maassamme tehtävistä muutoksista on todella hyvin tehty - ja ne loputkin kestää normaali käytössä ilman henkilövahinkoja.
pka kirjoitti:Tietääköhän ne pajat jotka noita töikseen, ja sentakia varmaankin laillisesti, tekevät että joutuvat ehkä (=todennäköisesti) vastuuseen jonkun jaamannin viidentoista vuoden päästä tekemistä töistä ?
Niinpä, arvaa vaan onko itsellä kylmä rinki persiin alla niistä muutamista papereista mitä omalla nimellä on AKE:n rekisteriin arkistoitu. Tuo edellä kuvaamani tilanne on siis pelkkä kauhuskenaario, mutta käytännössä täysin mahdollinen.

Jatketaan tilanteen kehittelyä esim. siihen suuntaan että joku joskus asiallisesti muutettu ja muutoskatsastettu pyörä ajetaan vaikka kännissä lepikkoon - runko vaurioituu mutta ei sitä voi vakuutusyhtiön piikkiin korjauttaa kun ei siitä korvauksia saa. Raami viedään sinne kumminkaiman navetan taakse ja sille annetaan lekaa ja puikkokonetta. Mitään ei muuteta ja koska kolaristakin ollaan ihan hipihiljaa niin pyörää ei tarvitse käyttää muutoskatsastuksessa. Mutta jos nämä korjaukset pettävät joskus tulevaisuudessa niin syyttävä sormi osoittaa sen suuntaan joka on muutoskatsastetut muutokset tehnyt - ei siinä paljon auta sen jälkeisten omistajien metsästäminen, ei kukaan niistä tunnusta tehneensä yhtään mitään. Eikä siitä olisi edes todisteita - varsinkin kun tänä päivänä muutoskatsastuksessa pyöriä ei (onneksi) valokuvata.

Tuolla toisella foorumilla sanottiin aika hyvin että tällainen hitsaustöiden rajoittaminen johtaisi Suomen moottoripyörärakentelun taantumiseen pimeälle keskiajalle - täällä nähtäisiin sen jälkeen varsin paljon vakiorunkoisia kustomeita :evil: .
jussi
Viestit: 740
Liittynyt: 16:27 17.04.2002.
Paikkakunta: hki
Viesti:

Re: AKE:n ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja jussi »

Liitän tähän Mr.Hyden jo kerran postaaman linkin MMAF:n foorumiin. Asiasta kiinnostuneiden kannattaa lukea tuo juttu. Siinä kerrotaan tutkimuksen taustasta, kommentoidaan tutkimusta ja kerrotaan miten hommaa jatketaan. Uutisoinnin aikaan saaman vilkkaan keskustelun takia kannattaa pitää omat tiedot ajan tasalla, oli itse asiasta mitä mieltä tahansa.

http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1167.0" onclick="window.open(this.href);return false;

Aiheesta löytyy myös aikaisempaa uutisointia.
Life Member
Vastaa Viestiin