Kypärät

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
AK-76
Viesti:

Re: Kypärät

Viesti Kirjoittaja AK-76 »

Mun ääni Araille. Mutta mitä jo aikasemmin on sanottukin, omaan päähän parhaiten sopiva löytyy vain kokeilemalla. Itelle ei esim Shoei käy kallon muotoon ollenkaan. Arai taas kuin nenä päähän. Ja silti Shoei on varmaan tosi hyvä kypärä.
Paras löytyy kokeilemalla. Eikä ne "kalliitkaan" loppujen lopuksi niin kalliita ole. Kerta investointina kylläkin kirpaisevat mutta pitkässä juoksussa tasoittuu. Tällä tarkotan, että älä tee kovin kauheaa kompromissia hinnan ja laadun suhteen.
No on se....
piese

Viesti Kirjoittaja piese »

Eluk kirjoitti:Mulla on nyt ollu tämän kesän Airoh mathisse. Ainakin omasta mielestä kohtuu hiljainen. Plussina myös suht edullinen hinta ja se, että kypärä on ns. avattava.
Ja saman firman TR1 jalat eellä hiljainen mutta pää eellä ajaessa "täys paska" tosin potta on hyvä kelkkakäytössä talvella, kunhan ottaa leukasuojan pois :lol:

Kyllä jokaisen pään muotoon sopiva kypärä löytyy.
SenioRR
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SenioRR »

Suupertin J1 sellaiselle, joka haluaa ainakin jonkinlaisen suojan leukaperilleen "kyntö"-tilanteessa, mutta kuitenkin avokuupan. Boxer V8-mallissa on käsittääkseni tuo Miguelin mainitsema visiirin sulkeutumis-probleemi korjattu.
H-D Softail Custom 1998
mbheikkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mbheikkila »

Minulla on se V8 Boxer ja olen ollut tyytyväinen. Leukaosan saa lukittua kiinni ja mun kolville on tilaa riittänyt. Ilman vaihtoon on tehty avattavia räppänöitä eteen ja taakse mutta ei noita ole tarvinnut avata kun ne leukasuojassa olevat reiät hönkii sen verran sisään ettei huurrukkaan visiiri, olen tosin suunnitellut tukkivani ainakin osan noista reijistä tun tuntuu kylmällä vaihtuvan liikaakin ilma. Visiirin saa ylös oli leukasuoja missä asennossa tahansa(http://www.youtube.com/watch?v=aY68c-KLQcs" onclick="window.open(this.href);return false;) Korva tulppia suosittelen pitemmille matkoille.
Tara
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tara »

Ehtoota Tupaan!
Pitkiä matkoja Araita ilman en lähe.
Sohei mun päähäni istu ei.
Vanha x-peed toimii nurkissa,mut kun on perkule muovikypärä,suuret riskin otot siis jää sillä.
Kannatus on siis myös kuitu-kypärälle.

kauhugalleria kavereiden ja tuttujen naamoista ruuveja törröttämäs siellä täällä kunnon lipojen jälkeen teki muhun lähtemättömän vaikutuksen,ei ikuna avoa paitsi urheilu-autossa.

useimpiin umpeihin on saatavana myös PIN-LOCK-kalvoja visiirin sisäpintaan estämään huurretta.
kummallekkin puolelle porataan kolot nastoja varten(jos ei oo valmiina) mihkä kiinnitetään kalvo.toimii hiton hyvin ainakin mulla.
näillä keleillä ja sateen sattuessa aivan ehdoton.
vielä kun siihen kekseis miten saan kiinnitettyä sen pyyhkijän sulan toimivana.....
-Kunnioitus ja Luottamus-
smuige
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smuige »

Kun tuota umpipottaa hirveesti kehutaan niin heitänpä tähän sellaisen ajatuksen, että:

Umpikypärä ei estä onnettomuutta, mutta sen takia voi aiheutua onnettomuus.

Perusteita:
Huurtuu
Näkösektori rajallinen
Pään kääntäminen rajallista
Vaikuttaa myös kuuluvuuteen/huomiointiin
Löysä umpikypärä VAARALLINEN
Yleensä painavampi kuin avokypärä
ym

Onnettomuuden sattuessa jos legot ei irronneet niin leukaosa johonkin tarttuessaan saattaa jopa taittaa niskat.

Itse tuli hankittua tänä vuonna kautta aikojen ensimmäinen "laillien" kypärä, Airoh TR1 sateisia/kylmiä kelejä varten (joo, "muutama" vuosi siis tullut ajettua kaikenlaiset oheit päässä - ja jatkossakin).
Sellainen "Lentäjän" avokypärä kahdella visiirilla ja irroitettavalla alanaama, leuka, "sade- ym suojalla".
Eipä tuo ylimääräinen leukaosa ainakaan paljon paina ja ehkä sateella suojaa omaa tuulenhalkojaani.
Aamu./iltaviileällä visiiri alhaalla tietty vähemmän viimaista, mutta huurtuu yllättävän helposti.

Kai se tämän TR1 leukaosa suojaa joltain kolhuilta (sitä en halua kokeilla), mutta irtoaa todennäköisesti ennen kuin niskassa naksahtaa jos tarttunut johonkin kiinni.

Sen kyllä jo huomasin, että jos räkä irtoaa niin sylkeminen lähes mahdotonta pysähtymättä :lol:
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Vallu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Nohnoh! Yksikään testi tai onnettomuustutkinta ei ole koskaan osoittanut, että noista Sun väittämistäsi ainutkaan pitäisi paikkaansa!
Yhtä pätevä vasta-argumentti: jos avopotta hyvä olisi niin kyllä RR-kuskit niitä käyttäisi! Ja crosissa/enskassa on myös, vain eri tavalla muotoillut, umpikypärät.
Kaikessa :wink: ystävyydessä
Kuva LIFEMEMBER
piese

Viesti Kirjoittaja piese »

Vallu kirjoitti:Nohnoh! Yksikään testi tai onnettomuustutkinta ei ole koskaan osoittanut, että noista Sun väittämistäsi ainutkaan pitäisi paikkaansa!
Yhtä pätevä vasta-argumentti: jos avopotta hyvä olisi niin kyllä RR-kuskit niitä käyttäisi! Ja crosissa/enskassa on myös, vain eri tavalla muotoillut, umpikypärät.
Kaikessa :wink: ystävyydessä
Niin ja crossikypärä kaapii ikävästi sontaa koko kypärän täydeltä ku monttupelin kaataa :mrgreen:

Umpikypärä on aina parempi, ainakin oman turvallisuuden kannalta kuin "märkä huivi" naaman eessä vesisateella (norjan reissu n. 2300km testattu, eikä ikänä enään).

Se mitä materiaalia umpipotta on ei ole mitään merkitystä, kun naamalleen menee ei se muovinenkaan hajoa (tosin oli vain n.60km/h vauhtia ku tangon yli lensin turvalleni ja kaiken halvin "umpipaska" päässä).

Mutta eiköhän jokainen (tai vaimo) tee päätökset kypärästä :lol:

Toi päänkääntöjuttu on mielenkiintoinen ja siihen auttaa kuntonyrkkeily :lol: :lol: :lol: löysää ne jumittuneet niskat ja taas pää kääntyy.

Juu on tullut kaadeltua kaksrattaisia ihan kotitarpeiksi ja ihan kaikenmallisilla kypärillä sekä ilman pottaa.

Niin ja ainakin Airohin TR1:seen puhe kuuluu paljon paremmin kuin Studd:sin "potunnostokypärään", kuten sitä männä vuosina kaupattiin.

Ja jollei niska kuitenkaan käänny niin tollanen :oops:
http://www.bikeshop.fi/index.php?module ... uct=500504" onclick="window.open(this.href);return false;
smuige
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smuige »

piese kirjoitti: Toi päänkääntöjuttu on mielenkiintoinen ja siihen auttaa kuntonyrkkeily :lol: :lol: :lol: löysää ne jumittuneet niskat ja taas pää kääntyy.
Sopivan korkuinen Apehanger ja umpikypärä. Koitappa siinä kääntää päätä (irrottamatta toista kättä stongasta) niin, että näkisit jotain... :lol:
wille
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wille »

Mulla on myös tuo airoh tr1, kokemusta yksi kesä ja kohtuu tuntuinen ruukku...tosin istun pleksin takana et ei nuo tuulen suhinat sillai ota kun ilman #tuulilasia# :) mut ite oon ollut tyytyväinen istuvuuteen ja siihen kun on se valmis aurinkovisiiri kypärässä, kun tuo muisti alkaa näin vanhemmalla iällä reistata :wink: niin jos unohtuu laittaa aurinkokakkulat niin ei haittaa kun nappulasta ruuvaa niin klasit on eikä häikäse.
Että semmoista....
pete67
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pete67 »

Yks mitä ainakin itse kattelin ja mikä painoi kupissa, oli sharp kypärätestit, vähän niinkuin autojen kolaritestit...käykääs vilkasemassa, oli täälläkin mainittuja kypäriä testattu...1-5 tähteä on skaala, eikä ihan hyviä pisteitä ole kaikki saaneet!!!
-Pete
mikira
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikira »

Itse pistin juuri tilaukseen Shoein multitec avattavan kypärän saksasta, jo jonkin aikaa on kiinnostanut ostaa koko kypärä ja oletan että lasien kanssa tälläinen avattava on hyvä. Shoein kypärä vaikutti liikkeessä päähän kokeillessa miellyttävältä mutta tilasin sen saksan maalta koska sen sai puoleen hintaan mitä täältä ruotsista: http://www.louis.de/_303b1dabb5c8805700 ... &anzeige=0.
SenioRR
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SenioRR »

Monet tosiaan tuntuu ostavan keulaportillisen potan juur silmälasien takia. Mä luulen silti, että joutuisin joka kerta vähintään lasien asentoa korjaamaan, kun vedän ruukun päähän. ainakin näin jouduin tekemään visiirillisten avopottien kanssa...kunnes nykyään otan ihan suosiolla lasit päästä, laitan potan päähän ja perään lasit nenälle.
H-D Softail Custom 1998
hermanni
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hermanni »

Tuon Arashi Milon, avattavan kypärän, ostin näille syksyn keleille. Turvallisuudesta en osaa sanoa mitään(muovipotta), ja kyllä suhisee moottoritienopeuksissa, mutta on ollut hintansa arvoinen.
Street bob 2007
Loimis

Viesti Kirjoittaja Loimis »

Minulla on ollut nyt pari kesää käytössä http://www.wikio.co.uk/guide/airoh-math ... 21775.html Airoh Mathisse RS. Ei mikään huippukypärä (ainakaan testien mukaan) mutta itse ollut ihan tyytyväinen.

Tänä kesänä oma kypäräni selvisi kolaritestistäkin, kun ajelin vihdin nurkilla suoraa maantietäpitkin ja huoltoaseman pihasta tuli citymaasturi suoraan eteen. Itselläni oli vauhtia rajoituksen mukaisesti 70km/h kun etuvisiirini kohtasi maasturin karjapuskurin. :D Kypärään tuli oikean silmän/silmäkulman kohdalle kyllä selkeä klommo mutta naama / ja pää pysyi kuitenkin ehjänä mikä ehkä tässä tapauksessa oli tärkeintä. Muusta kropasta ja varsinkaan pyörästä kun ei voi sanoa samaa... :(
Mulla meni mm. oikea jalka kolmesta kohtaa poikki ja keuhkot ottivat äkkipysäyksestä nokkiinsa. Mutta ehkäpä juuri tuon kypärän ansiosta on vielä ajokausia jäljellä vaikkakin tämän vuoden osalta ajokauteni päättyikin kesäkuun alussa...
Vastaa Viestiin