vesitaso kirjoitti:
Meinasinkin tässä talven mittaan uutta kypärää hommata tuo vanha kun meni ns. romutukseen.
Olisin kysellyt käyttökokemuksia umpikypäröistä sekä tuosta Roofin boxerista? Haussa olisi suht hiljainen, mutta ennen kaikkea turvallinen kypärä. Mitenkä tuo Roof boxer V8? Onko tuo leukasuojus kestävä vai ihan pelkkää kosmetiikkaa ja miten tuo äänimaailma? Niin ja jos joku haluaa suositella jotain hyväksi havaitsemaansa kypärää, niin suosittelut olisivat erittäin tervetulleita.

täydellistä kypärää ei ole, väkisnkin päädyt kompromissiin
avattava, flip-up, modular tms ei voi olla yhtä turvallinen kuin oikea umpikypärä koska kaksi osaa jotka liitetty yhteen saranoilla ja lukoilla ei voi olla yhtä luja kuin yhtenäinen kappale. Avattavuus lisää myös melua koska puoliskojen väliin jää rakoja ja avausmekanismi pitää olla semmoinen että sitä pystyy kädellä operoimaan. Edelleen avausmekanismi lisää kypärän painoa. Toisaalta taas monet vannovat avattavuuden tuoman mukavuuslisän nimiin.
Tunnettuja merkkejä ovat esim. Arai, Shoei, Nolan (alamerkki X-lite), Schubert, AGV, jne jne jne
Kandee huomata että esim. kaikista kalleimmat Arait eivät välttämättä ole hyviä maantiekäyttöön koska ovat tyypillisesti rata-ajoon suunnattuja kisakypäriä; vahvoja, keveitä mutta meluisia.
Myös brändi maksaa; esmes lähes samaa laatua saa sekä Shoeina että heidän alamerkinä HJC.
Pitääkö olla 700 euron kuitukypärä vai riittääkö muutaman kympin ämpärimuovinen? Jokainen päättäköön itse, kyllä kait lähes kaikki myynnissä olevat mallit ovat ns. hyväksyttyjä tieliikennekäyttöön. Eikä ole toteennäytetty että kalliimpi kypärä on turvallisempi kuin halpa, toki hinta voi näkyä muissa ominaisuuksissa. Siitä ovatko nykyiset turvastandardit OK ja esim onko jenkkistandardi parempi kuin eurooppalainen voi väitellä, mutta menee hiukan saivarteluksi.
Se mitä yksittäinen kuluttaja voi tehdä:
- älä osta kypärää
pelkästään muiden suositusten perusteella vaan sitä pitää itse kokeilla
- älä osta kypärää sovittamatta, vaan sitä pitää itse kokeilla.
- kun mieleinen malli löytyy, niin ostaa sen, käyttää sitä, mutta ei murehdi asiaa enempää. Elämästä ei selviä hengissä.
A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away - Antoine de Saint Exupéry