Kypärät

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
vesitaso
Viestit: 18
Liittynyt: 00:09 15.09.2009.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Kypärät

Viesti Kirjoittaja vesitaso »

No niin, eka pyörä tuli hommattua, HD tietty. 8) 4 viikon ajelun jälkeen vedin eilen ekat lipat ja toivottavasti viimeisetkin. Pirun liukas elementti tuo märkä ja öljyinen asfaltti... paikat siinä määrin sökönä, että katellaan tota ajelua keväällä uusin silmin... :|

Kypärä oli avomallinen, legot säilyi suussa, mutta leuka meinaa olla kipeänä ja täytyy sanoa, että en varmaankaan uskalla enää avokypärän kanssa ajella, sen verran pelästytti tuo asfaltin kosketus. 8O

Meinasinkin tässä talven mittaan uutta kypärää hommata tuo vanha kun meni ns. romutukseen.
Olisin kysellyt käyttökokemuksia umpikypäröistä sekä tuosta Roofin boxerista? Haussa olisi suht hiljainen, mutta ennen kaikkea turvallinen kypärä. Mitenkä tuo Roof boxer V8? Onko tuo leukasuojus kestävä vai ihan pelkkää kosmetiikkaa ja miten tuo äänimaailma? Niin ja jos joku haluaa suositella jotain hyväksi havaitsemaansa kypärää, niin suosittelut olisivat erittäin tervetulleita. :)
FXSTBI
Viestit: 103
Liittynyt: 15:26 12.10.2006.
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Kypärät

Viesti Kirjoittaja FXSTBI »

En tiedä umpikypäristä mitään, mutta hyvä ettei käynyt kuitenkaan vakavammin! Ei mulla muuta kuin että tsemppiä pyörän ja ittes korjaamiseen ja keväällä sitten taas. Kaikkihan kippaa joskus, se on selvä.
Tuitsi
Viestit: 58
Liittynyt: 13:13 18.02.2009.
Viesti:

Re: Kypärät

Viesti Kirjoittaja Tuitsi »

Hyvä, ettei käynyt huonommin. Mulla on hyvät kokemukset Arain umpi- ja avokypäristä, sitä umpikypärän mallia en nyt muista enkä voi tarkistaa - ex vei mennessään :?

PS: autokoulun ope sanoi kerran, että on kahdenlaisia motoristeja; niitä jotka on jo kaatuneet ja niitä jotka vielä eivät ole. Meikä siis kuuluu tohon ensimmäiseen ryhmään :P
"Wearing a motorcycle helmet tends to mess up one's hair. Removing the helmet usually leaves hair sticking out in all directions. This is called helmet hair..."
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Kypärät

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Itsellä on tuon Boxerin 4 versio, täytyy sanoa että sopivuus riippuu pään ja nenän mallista :D
Eli käy sovittamassa toisille tuo boxer sopii toisille ei. Tuosta leukasuojasta jos sen laittaa kiinni uskoisin sen pysyvän myös kiinni vaikka asfalttia kokeilee sillä höylätä, onneksi ei ole tarvinut vielä kokeilla.
Hiljaisuudesta en osaa sanoa, ajan aina korvatulpat päässä.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
Mopopoika -65
Viestit: 2110
Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
Viesti:

Re: Kypärät

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Mulla on ollut neljä vuotta HJC FG-14 -umpikypärä ja olen ollut tyytyväinen. Motarinopeuksissa pitkillä matkoilla vaatii korvatulpat vaikka hiljaiseksi sitä mainostettiin.
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Avatar
s&s
Viestit: 1055
Liittynyt: 11:28 13.05.2003.
Paikkakunta: Espoo

Re: Kypärät

Viesti Kirjoittaja s&s »

Oman kokemuksen mukaan ainakin ekan sukupolven bokseri oli muotoiltu todella erikoiselle päänmuodolle... Jos halusi et nenä ja leuka sopi sisään, piti ottaa numeroa liian iso potta. Ekan version leukasuojakin oli mun mielestä lähinnä kosmetiikkaa, en tosin testannut "tilanteessa".

Itse siirryin umpikypäriin pari vuotta sitten, nettitutkimuksen perusteella laatumerkkejä ovat ainakin shoei ja arai. Sovittelin molempia, arai tuntuu olevan tehty pyöreämmälle kallonmuodolle kuin mulla, joten päädyin shoeihin. Nyt on 2 shoeita hyllyssä, XR-1000 ja hornet, jolla useimmiten nykyään ajelen. Vinkiksi, jos leukavärkki on standardia jykevämpi, kannattaa tsekata dual sport -kypäriä, niissä on normipottaa väljemmät tilat daltonille... Esim. hornetista sai lipan heivaamalla ja visiirin yläreunan teippaamalla hyvän potan.
Viva Knievel!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kypärät

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

s&s kirjoitti: siirryin umpikypäriin ... päädyin shoeihin... XR-1000 ja hornet
Shoei XR-1000 istui minunkin kallooni parhaiten, joten sillä ajan 98% ajoistani. Joskus helteellä lyhemmillä reissuilla saatan ajaa Shoein S-20 avopotalla, mutta tuo turvallisuusnäkökulma minutkin pitää umpikäypärässä lähes aina.

Shoeilla on on Silent Kit (n. 25e), sellainen ääntä voimakkaasti hiljentävä lisäpehmuste sinne kypärän alareunaan. Se todella toimii, harmittaa etten ostanut silloin heti. Nyt vasen korva tinnittää koko ajan hieman. Vaiva alkoi kun aloin ajaa pyörällä enemmän ja toki ahkera keikoilla käynti sitä hyvin on pahjustanut :(

Silen Kitin huono puoli on se, että kypärää saa kiskoa päähän vähän enemmän ja huurtumista se edesauttaa myös, mutta visiiriä hieman raolleen pidemmissä pysähdyksissä, niin homma hoituu. Shoein visiiri on muuten melkoisen huurtumaton kylmilläkin keleillä.

Paino on yksi tärkeä tekijä ja tuo XR-1000 on yksi kevyimmistä umpikypäristä. Nuo avattavat saattavat painaa reilusti enemmän ja yksi florapurkillinen lisää ylimääräistä painoa päässä ei ole ainakaan eduksi.

Mutta mene sovittamaan heti kun kunto antaa periksi ja käy sovittamassa useita malleja, muuta neuvoa ei oikein voi antaa.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Vallu
Viestit: 4714
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Re: Kypärät

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Laadukkaat kypärät, Nolan, Schubert, BMW, Shark, ovat kaikki hyviä. Kaikki toimivat integraali- tai avokypäränä. Kypärän kanssa täytyy ehdottomasti tehdä koeajo ennen hankintaa. Hiljaista kypärää ei ole keksitty. Kaikki ne suhisevat kun vauhti kasvaa. Suhinoihin toki vaikuttaa monet muutkin seikat.
Avokypärän käyttö loppuu yleensä silloin kun luistelee nokka edellä pitkin asfalttia.
Kuva LIFEMEMBER
Eluk
Viestit: 42
Liittynyt: 23:49 12.01.2007.
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Kypärät

Viesti Kirjoittaja Eluk »

Mulla on nyt ollu tämän kesän Airoh mathisse. Ainakin omasta mielestä kohtuu hiljainen. Plussina myös suht edullinen hinta ja se, että kypärä on ns. avattava.
Avatar
Mopo-Ukko
Viestit: 233
Liittynyt: 20:10 14.09.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kypärät

Viesti Kirjoittaja Mopo-Ukko »

Tämän kesän ajellut Sharkin Evoline päässä,minulle sopii hyvin,paitsi poskipaloista piti leikata siivu pois,että mahtuu korvat sisälle,kaveri sanoi ettei pysty ajamaan sillä kioskia kauemmaksi,eli yksilöllistä on sopivuus, tulpat vaatii korviin pitemmällä matkalla,humisee kookkana kypäränä aika voimakkaasti.Leukaosa kääntyy yhdellä kädellä ajaessa eteen ja taakse,siitä plussat. Kypärällä pitäisi päästä ajamaan ennen ostopäätöstä,onnistuu vaan harvassa paikassa.
FXSTI -06
Avatar
Sporttiboy
Viestit: 1413
Liittynyt: 22:56 23.07.2002.
Paikkakunta: Peikkolandia
Viesti:

Re: Kypärät

Viesti Kirjoittaja Sporttiboy »

Vallu kirjoitti:Laadukkaat kypärät, Nolan, Schubert, BMW, Shark, ovat kaikki hyviä. Kaikki toimivat integraali- tai avokypäränä. Kypärän kanssa täytyy ehdottomasti tehdä koeajo ennen hankintaa. Hiljaista kypärää ei ole keksitty. Kaikki ne suhisevat kun vauhti kasvaa. Suhinoihin toki vaikuttaa monet muutkin seikat.
Avokypärän käyttö loppuu yleensä silloin kun luistelee nokka edellä pitkin asfalttia.
Tässä kyl komppaan Vallua vahvasti. Mulla on avattava Nolan syksy ja kevätkypäränä ja sit sellaisilla pitemmillä keikoilla joilla on potentiaalinen mahdollisuus tulla runsaasti vettä tai kylmää. Nolanissa on aika ahdas leukaosa mutta se ei kauheesti kauho tuulta vaikka hetken ajaiskin leukaosa ylhäällä.

Vaimolla Schubert ja on todella tyytyväinen. Sitä taas ei todellakaan voi pitää yhtään ajossa leukaosa ylhäällä tai menee niskat, on se sellanen ämpäti tuulta kauhomassa. Mut Shubertin hiljaisuutta rouva kehuu.
Paha saa aina palkkansa, muut joutuvat tulemaan toimeen päivärahoilla...
korpraali
Viestit: 33
Liittynyt: 18:54 30.05.2005.
Viesti:

Re: Kypärät

Viesti Kirjoittaja korpraali »

tämän kesän ajellut Shoei Multitec päässä,voin suositella lämpimästi,,,ainoa potta mikä ikinä istunut päähän kunnolla,hiljainen jne..ja leuka osan saa tarvittaessa käännettyä ylös
Pertti
Viestit: 6064
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Kypärät

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Mielestäni turhaa verrata eri kypäriä ilman sovittamista.
Kauppaan mars ja kokeilemaan omaan päähän. Kun sopiva löytyy, voi vielä hifistellä ja kokeilla sitä uutta sieltä paketista päin. Hyllyssä oleva mallikappale saattaa olla jo aivan eri muotoinen johtuen lukuisista sovituksista eri mallisiin päihin.
Hyvin sopivaa kypärää ei kannata lainata kenellekkään, jos meinaa pitää sen sopivana. Sisukset muotoutuvat helposti ja siksi uuden kypärän pitäisikin olla aina hiukan liian tiukka.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Turre
Viestit: 624
Liittynyt: 16:02 07.01.2006.
Paikkakunta: Born in the S.A.V.O.
Viesti:

Re: Kypärät

Viesti Kirjoittaja Turre »

vesitaso kirjoitti:
Meinasinkin tässä talven mittaan uutta kypärää hommata tuo vanha kun meni ns. romutukseen.
Olisin kysellyt käyttökokemuksia umpikypäröistä sekä tuosta Roofin boxerista? Haussa olisi suht hiljainen, mutta ennen kaikkea turvallinen kypärä. Mitenkä tuo Roof boxer V8? Onko tuo leukasuojus kestävä vai ihan pelkkää kosmetiikkaa ja miten tuo äänimaailma? Niin ja jos joku haluaa suositella jotain hyväksi havaitsemaansa kypärää, niin suosittelut olisivat erittäin tervetulleita. :)
täydellistä kypärää ei ole, väkisnkin päädyt kompromissiin

avattava, flip-up, modular tms ei voi olla yhtä turvallinen kuin oikea umpikypärä koska kaksi osaa jotka liitetty yhteen saranoilla ja lukoilla ei voi olla yhtä luja kuin yhtenäinen kappale. Avattavuus lisää myös melua koska puoliskojen väliin jää rakoja ja avausmekanismi pitää olla semmoinen että sitä pystyy kädellä operoimaan. Edelleen avausmekanismi lisää kypärän painoa. Toisaalta taas monet vannovat avattavuuden tuoman mukavuuslisän nimiin.

Tunnettuja merkkejä ovat esim. Arai, Shoei, Nolan (alamerkki X-lite), Schubert, AGV, jne jne jne
Kandee huomata että esim. kaikista kalleimmat Arait eivät välttämättä ole hyviä maantiekäyttöön koska ovat tyypillisesti rata-ajoon suunnattuja kisakypäriä; vahvoja, keveitä mutta meluisia.
Myös brändi maksaa; esmes lähes samaa laatua saa sekä Shoeina että heidän alamerkinä HJC.

Pitääkö olla 700 euron kuitukypärä vai riittääkö muutaman kympin ämpärimuovinen? Jokainen päättäköön itse, kyllä kait lähes kaikki myynnissä olevat mallit ovat ns. hyväksyttyjä tieliikennekäyttöön. Eikä ole toteennäytetty että kalliimpi kypärä on turvallisempi kuin halpa, toki hinta voi näkyä muissa ominaisuuksissa. Siitä ovatko nykyiset turvastandardit OK ja esim onko jenkkistandardi parempi kuin eurooppalainen voi väitellä, mutta menee hiukan saivarteluksi.

Se mitä yksittäinen kuluttaja voi tehdä:
- älä osta kypärää pelkästään muiden suositusten perusteella vaan sitä pitää itse kokeilla
- älä osta kypärää sovittamatta, vaan sitä pitää itse kokeilla.
- kun mieleinen malli löytyy, niin ostaa sen, käyttää sitä, mutta ei murehdi asiaa enempää. Elämästä ei selviä hengissä.
A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away - Antoine de Saint Exupéry
Miguel
Viestit: 57
Liittynyt: 10:06 07.11.2008.
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Kypärät

Viesti Kirjoittaja Miguel »

Itselläni on tuo Boxerin V ja jos rehellisiä ollaan niin ei se nyt mikään huippu ole. Päähäni se sopii paremmin kuin aikaisempi Boxer-versio, joka ei omaan kuupaani oikein istunut kun sitä kokeilin. Muutamia miinuksia tästä V-mallista:
- Visiiri ei mene uutena kunnolla kiinni. Visiirihän menee leukasuojan "sisään" ja siten toplinki hieman uutena ahdistaa.
- Omasta mielestäni myös erittäin vetoinen eli tuuli pyörii kummasti leukasuojan alta sisään. Voi tietenkin olla avattavien yleinen ongelma???
- Leukasuojaa ei saa auki/kiinni jos visiiri on alhaalla. Pitää aina ensin nostaa visiiri ylös ennen kuin saa leukasuojan taakse/eteen.

Plussia vois sanoa verrattuna perus-boxeriin, että ei mene huuruun sateella. Melusta en osaa sanoa mitään kun pidän aina korvatulppia. Jos olisin nyt ostamassa kypärää niin tuskin ainakaan tätä V-mallia laittaisin. Ehkä V8 on jo parempi?? Entinen umpi HJC hakkaa tämän mennen tullen.
Vastaa Viestiin