Kierroslukumittari
Kierroslukumittari
Olis tarkoitus laittaa 2008 mallin street bobiin 2005 sportsterista kierrosluku mittari. Muistelen lukeneeni että jossain vaiheessa ainakin sähköliittimet on vaihtunu mutta onko myös kiekkamittari vaihtunu? Ruiskumalleissahan on ainakin uudet nopeus mittarit kun niissä on tuo bensavalokin.
Re: Kierroslukumittari
Asensin viime talvena tarvikevarvikellon omaan Bobbiini edellä olevan linkin ohjeiden mukaan. Mittari on toiminut moitteetta.Ohjeissa asennetaan -06 Street Bobbiin HD:n oma tarvikemittari, jonka asennus on tuota mun tarvikemittaria helpompi... Luulis että Sportin mittari on samanmoinen kolmen johdon kello (signaali, virta, maa). Tuossa linkki. Toivottavasti toimii...-> http://hdforums.com/forum/electrical-an ... f-4-a.html" onclick="window.open(this.href);return false;
H-D Softail Custom 1998
Sen verran voi olla vaihtunut, että uudemmissa mittareissa karvat ei välttämättä ole musta, oranssi-(valkoinen) ja vihreä.Eli maa, mittarin virta ja signaali. Vihreä menee (Softailissa) mittarikotelon alta löytyvään pinkkiin piuhaan, jos on vanhempi kiekkakellon malli, siis ennen 2004. Uudemmissa mittari ottaa signaalin vaal. vihreä-violetti piuhan kautta, joka liitetään pyörän datalinkistä löytyvän samanvärisen piuhan kanssa. Siis ainakin osa H-D:n omista kiekkakelloista. Ovat näet vähän hienompaa teknologiaa.
Huomatakseen vaal. violetin raidan vihreällä pohjalla, piti todella olla lukulasit keskitetysti nenällä. Netistä pongattujen ohjeiden mukaan luulin karvan menevän yhteen sen pinkin karvan kanssa. Sitten vaan ihmettelyä, kun viisari ei värähtänytkään.
Nettihakua käytin, kun H-D:n netti mainitsi mittarin toimivan myös 2001 Softailissa. Mukana tulleet ohjeet taas kertoivat sen toimivan 2004 ja uudemmissa Softiksissa. Kun piuhan oikea väri lopulta selvisi, niin ei sitten muuta kuin kytkinkaaviota diagnostiikkamanuaalista selailemaan. Kun oli ruiskukone, niin oikea piuha löytyi kuin löytyikin. Eli toimii myös 2001-2003 ruiskusoftiksissa.
Mulla taitaa olla myös lievää puna/viher värisokeutta.
Monet tarvikemittarit, kuten MMB, ottavat signaalin siitä mittarikotelon alla olevasta pinkistä piuhasta, jossa on (Softiksissa ainakin) väritön muovitulppa eristeenä.
Kun tämän tietää, niin on helppo kokeilla ensin ennen lopullista kytkentää.
Huomatakseen vaal. violetin raidan vihreällä pohjalla, piti todella olla lukulasit keskitetysti nenällä. Netistä pongattujen ohjeiden mukaan luulin karvan menevän yhteen sen pinkin karvan kanssa. Sitten vaan ihmettelyä, kun viisari ei värähtänytkään.
Nettihakua käytin, kun H-D:n netti mainitsi mittarin toimivan myös 2001 Softailissa. Mukana tulleet ohjeet taas kertoivat sen toimivan 2004 ja uudemmissa Softiksissa. Kun piuhan oikea väri lopulta selvisi, niin ei sitten muuta kuin kytkinkaaviota diagnostiikkamanuaalista selailemaan. Kun oli ruiskukone, niin oikea piuha löytyi kuin löytyikin. Eli toimii myös 2001-2003 ruiskusoftiksissa.
Mulla taitaa olla myös lievää puna/viher värisokeutta.
Kun tämän tietää, niin on helppo kokeilla ensin ennen lopullista kytkentää.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Anna hyvän kiertää
Hdjokken ohje on varmasti hyvä.
Otin itse signaalin kiekkamittariin(MMB) juur samalla lailla kuin postaamastani linkistä löytyvästä kuvasarjasta näkyy. Eli vedin johdon k.lukumittarista signaalia varten ECUun saakka ja avasin ECUn liittimen. Olin hankkinut samanlaisen pienen pienen liittimen(en muista kyseisen "pinnin" oikeaa nimeä), jonka räpelsin kiinni kiekkamittarista tulevaan johtoon. Johdon yhdistin isoon ECUn liittimeen paikkaan numero 3, joka oli tyhjä. Signaali löytyi sieltä. Näin ei tarvinnut jo valmiiksi ahtaaseen pyörän oman mittaripaneelin alle ympätä lisää tavaraa, vaan vedin vain johdon mittaripaneelin alta ja kiinnitin sen ECUun menevään johtonippuun. Virran mittariin ja sen valaistukseen ryöväsin juottamalla ajovaloista. Samoin maadoituksen.
Sekavaa selitystä taas....
Otin itse signaalin kiekkamittariin(MMB) juur samalla lailla kuin postaamastani linkistä löytyvästä kuvasarjasta näkyy. Eli vedin johdon k.lukumittarista signaalia varten ECUun saakka ja avasin ECUn liittimen. Olin hankkinut samanlaisen pienen pienen liittimen(en muista kyseisen "pinnin" oikeaa nimeä), jonka räpelsin kiinni kiekkamittarista tulevaan johtoon. Johdon yhdistin isoon ECUn liittimeen paikkaan numero 3, joka oli tyhjä. Signaali löytyi sieltä. Näin ei tarvinnut jo valmiiksi ahtaaseen pyörän oman mittaripaneelin alle ympätä lisää tavaraa, vaan vedin vain johdon mittaripaneelin alta ja kiinnitin sen ECUun menevään johtonippuun. Virran mittariin ja sen valaistukseen ryöväsin juottamalla ajovaloista. Samoin maadoituksen.
Sekavaa selitystä taas....
H-D Softail Custom 1998
Onneksi mulla on service manuaali -05 sportsteriin ja -08 dynaan, noita manuaaleja kun iltasella tutkailin huomasin että jopa johtojen värit passaa keskenään. Ainut ero on että signaalin johto oli nimetty toisessa serial bussiksi ja toisessa datalinkiksi, onkohan noilla mitään merkittävää eroa kun toinen on kaasari peli ja toinen ruisku?
Olispa oskiloskooppi jotta vois tutkia paremmin.
Olispa oskiloskooppi jotta vois tutkia paremmin.
No kun itsellä on 2001-malli, niin keskusteluyhteys läppärin ja moottorinohjauksen välillä käydään serial bus:in kautta. Olisko uudemmissa jo USB? Itse kuitenkin käännän Serialista -> USB:ksi, koska sarjakaapelia ei enää uudemmista läppäreistä löydy.
Isäukolla sattui oskilloskooppi olemaan ja testattiin signaalia siitä pinkistä kaapelista. Hyvin pukkasi. Jos sulla on vaal. vihreä johto violetillä raidalla, niin sen voi liittää datalinkin vastaavaan kaapeliin, joka löytyy siitä nelinapaisesta Deutz- liittimestä(?), mika lienee satulan alla nipsulla kiinni rungossa. Oranssi valkoinen piuha menee muutenkin jo sulakkeen kautta, joten minkään ei pitäisi palaa tällä koekytkennällä. Jos mittari ei värähdä, niin sitten se saa signaalin pinkin piuhan kautta tai on rikki.
Isäukolla sattui oskilloskooppi olemaan ja testattiin signaalia siitä pinkistä kaapelista. Hyvin pukkasi. Jos sulla on vaal. vihreä johto violetillä raidalla, niin sen voi liittää datalinkin vastaavaan kaapeliin, joka löytyy siitä nelinapaisesta Deutz- liittimestä(?), mika lienee satulan alla nipsulla kiinni rungossa. Oranssi valkoinen piuha menee muutenkin jo sulakkeen kautta, joten minkään ei pitäisi palaa tällä koekytkennällä. Jos mittari ei värähdä, niin sitten se saa signaalin pinkin piuhan kautta tai on rikki.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Anna hyvän kiertää