Edit: Puola ei hajonnutkaan Savonlinnan takametsiin

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Rike
Viestit: 219
Liittynyt: 20:00 06.10.2005.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Edit: Puola ei hajonnutkaan Savonlinnan takametsiin

Viesti Kirjoittaja Rike »

Hoi,

2003 Sportystä laukes puola. Kipinä tulee vaan kun kone viileähkö. Jäähdyttelemällä konetta 5 km välein pääsin kaverin mökille, mutta nyt ois vinkit tarpeen.

Eli tarttisin huomenna lauantaina uuden puolan jostain itäisestä suomesta. Kaverin pyörällä pääsen hakeen.

Ongelma on, että esim jepjep on auki vain 2h joten vaikka siellä olis puola, niin en ehdi sinne! Kuopion HD on la kiinni... Mikkelin Micyclessä ei ollut... Kiitos heille nopeasta vastauksesta!

Eli olen siis Savonlinnan suunnilla ja otan vinkkejä puolan pikaetsintään vastaan, kiitos! Ma pitäs olla töissä ja mopoahan en mettään jätä...

Rike
050 4876232
Viimeksi muokannut Rike, 22:51 19.07.2009.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pete1268
Viestit: 54
Liittynyt: 13:06 24.01.2009.
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Pulassa! Puola hajos Savonlinnan takametsiin

Viesti Kirjoittaja pete1268 »

Moi. 18.7 la jep jepillä on 10 v. partyt paikalla kaikki Kurko, Swedu,Jarkko ja Pali aivan varmasti saat heiltä
apua jotta saat pyöräsi kuntoon.
Miksi keinua jousilla, kun voi ajaa jäykällä!
Rike
Viestit: 219
Liittynyt: 20:00 06.10.2005.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Edit: Puola ei hajonnutkaan Savonlinnan takametsiin

Viesti Kirjoittaja Rike »

Kiitokset Petelle vinkistä, Jepjepin Swedulle uudesta puolasta ja tulpanjohdoista sekä Siilinjärven kaverille, joka jätti avuntarjouksen vastaajaani!

Lauantaina haettiin broidin mopolla siis uusi puola ja uudet johdot. Kuitenkin tänään sunnuntaina, kun oli tarkoitus jatkaa matkaa kohti arkea, niin sama vika ilmaantui 50-60 km jälkeen. Siitä päästiin tuollaisilla kertapyrähdyksillä tuttavan mökille, siten että oli aina 30-60 min jäähdyteltävä konetta ennen kuin pääsi taas jatkamaan kulkua...

Eli edelleen kipinä kadoksissa, kun kone kuuma!

Tässä vika-analyysit ja suoritetut toimenpiteet sekä tulevat harjoitukset. Mikäli on lisättävää tai muita vinkkejä, niin laittakaahan:

Oire:
- Kuumana kipinä häviää tai sytytys sekoaa täysin
- Ei suostu käymään
- Paukuttaa kovasti putkeen (viittaisi villiintyneeseen sytkäyksikköön?)

Vianetsintä alkoi siitä, että tulppa irti ja startilla pyörittämään -> häiriön ollessa vallalla, ei kipinää eli selvästi sytytyspuolen vikaa (ei esim bensansyötössä). Toimenpiteet:

1. Tulpat: tsekattu, ok
2. Tulpanjohdot: uusittu, ei auttanut
3. Sytytyspuola: uusittu, ei auttanut
4. Virtalukko/virtalukon pohja: "rämpyttäminen" ei auttanut, joten tuskin sekään, mutta aion ohittaa virtalukon väliaikaisella kytkimellä (tätä kauttahan kulkee herätettä sytkälle, joten jos hapettunut tai kulunut, niin voi aihettaa pätkimistä)
5. Sytytysmoduli: ei tietoa, mikä malli, mutta poraan niitit auki ja tutkin sytkää, jos ei kohta 4 auta... Tulee vaan melko kalliiksi sen sytkämodulin uusiminen, niin ei viitti ekana sitä vaihtaa.

6. Muita vinkkejä kadonneen kipunan metsästykseen, kiitos?

-Rike
Röpöttäjä
Viestit: 1736
Liittynyt: 09:07 23.04.2006.
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Edit: Puola ei hajonnutkaan Savonlinnan takametsiin

Viesti Kirjoittaja Röpöttäjä »

Jos olet mitannut johdot läpi yleismittarilla ja kone starttaa, joten vika ei voi olla tappokatkaisiassakaan. Vika on silloin sytkässä. Sytkä yksikkö on ainakin evo -94 vasemman puolen kolmion muotoisen kopan takana. Tartteisit kytkentäkaavion niin voisit mitata onko johdot ok puolalle ja ajoituksen tunnistimelle.
Avatar
uuze
Viestit: 618
Liittynyt: 14:51 01.09.2004.
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Edit: Puola ei hajonnutkaan Savonlinnan takametsiin

Viesti Kirjoittaja uuze »

Osta pullo kylmäspraytä ja ruiskuta sytkälle kun vika esiintyy niin selviää onko sytkä rikki vai ei.
Softail
Viestit: 449
Liittynyt: 22:29 22.04.2002.
Viesti:

Re: Edit: Puola ei hajonnutkaan Savonlinnan takametsiin

Viesti Kirjoittaja Softail »

Mårå

Minulla oli aikoinaan Soffassa samanlainen ongelma. Viaksi osoittautui viallinen automaattisulake joka
pätki lämmetessä. Oireiluna oli hel....... pauke ja moottorin sammuminen. Jätti aina kuitenkin muut virrat päälle kun oireili ja oli todella "mukava" vika etsiä.

Kädet kyynärpäitä myöten pa....sa
Kädet kyynärpäitä myöten pa.....sa
reiska
Viestit: 37
Liittynyt: 13:55 17.08.2006.
Viesti:

Re: Edit: Puola ei hajonnutkaan Savonlinnan takametsiin

Viesti Kirjoittaja reiska »

Olikohan teiltä jäänyt kengän kuvia meidän autotallin oveen? Autotalliin oli jollain ollut asiaa. Eipä oltu kotona, muuten olis voinut olla avuksi...
Rike
Viestit: 219
Liittynyt: 20:00 06.10.2005.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Edit: Puola ei hajonnutkaan Savonlinnan takametsiin

Viesti Kirjoittaja Rike »

Ei olla Reiska ovia potkittu :lol: Päätä on kyllä lyöty seinään...

No, pyörä tuli kuin tulikin vakuutuksen piikkiin Hoghausiin. Siinä sitten ajettiin kone kuumaksi dynopenkissä ja jopa lämmiteltiin (originaaliksi osoittautunutta) sytkämodulia lämpöpuhaltimella. Ja arvatkaapas suostuiko vika silloin tulemaan esiin?!

Niinpä.... No sitten ajelin tuossa parikyt kilsaa ja pätkäs pari kertaa, mutta vika ei varsinaisesti tullut kunnolla esiin. Se vian pirulainen siis aavisti, että sivulaukussa oli kylmäspraytä ja ruuvari vain odottamassa suihkimista sytkään.

No, täytyy jatkaa ajelua ja pitää spray messissä koko ajan.

-Rike
Rike
Viestit: 219
Liittynyt: 20:00 06.10.2005.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Edit: Puola ei hajonnutkaan Savonlinnan takametsiin

Viesti Kirjoittaja Rike »

Niin joo ja Röpöttäjälle kiitokset avusta!

Se sytkämoduli taitaa tosin 2003 mallissa olla siellä koneen oikealla puolella niittien alla (porattu jo auki ja tarkistettu, että on originaalisytkä sekä annettu puhaltimella lämpöä testiksi). Sen vasemmanpuoleisen kolmion takana on käsittääkseni vain releitä ja sulakkeita. Penkin alla tosin on jokin sytkään liittyvä boksi.

Ja ennen kuin kukaan ehdottaa sitä Electrical Manualin hankkimista, niin se löytyy kyllä tallilta, mutta unohtui ottaa iltalukemiseksi :oops:

-Rike
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: Edit: Puola ei hajonnutkaan Savonlinnan takametsiin

Viesti Kirjoittaja smuige »

Sattuu juuri tuohon 2003 Sportsteriin löytymään sähkökaavio tuolta "Tekniikkalinkkejä" viestistä (ensimmäinen viesti TechBoard-osiossa)

http://www.hdcf.fi/liitekuvat/electric_ ... rtster.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Röpöttäjä
Viestit: 1736
Liittynyt: 09:07 23.04.2006.
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Edit: Puola ei hajonnutkaan Savonlinnan takametsiin

Viesti Kirjoittaja Röpöttäjä »

Oletko vaihtanut tai käännellyt käsihallintalaitteita eri asentoon tai vaihtanut ohjaustankoa? Onko irroitettu tankkia. Siellä johtoja litistyksissä, pistokkeita hapettunut tai kuoria rikki. Onko virta-avaimessa iso avaimen perä? Jos se lepattaa tuulessa voipi pätkiä.
Rike
Viestit: 219
Liittynyt: 20:00 06.10.2005.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Edit: Puola ei hajonnutkaan Savonlinnan takametsiin

Viesti Kirjoittaja Rike »

Vakiostonga ja kontrollit... Ei ole edes käännelty. Tankkiakaan ei ole ainakaan meikäläisen toimesta irroteltu.

Mitä tuohon avainnippuun tulee, niin kyllä siinä melko monta avainta on, mutta täytyy hieman koittaa sitäkin keventää. Toisaalta, kun se vika tulee, niin ei auta virtalukon ränkyttely tai muu kikkailu eli siinä mielessä olen hieman skeptinen, että vika olisi siellä.

Kattelin, että kaikki muu on konversion jälkeen jätetty alkuperäiseksi: VOES kytketty, alkuperäinen sytkä ja puola jne.

Eilen tosiaan pätkäs pari kertaa eli "lupaili" vikaa, mutta ei sitten tullut. Koitan tänään ajella töiden jälkeen kunnon lenkin ja pitää sormen kylmäsprayn liipaisimella valmiina viilentämään sytkää...

-Rike
Rike
Viestit: 219
Liittynyt: 20:00 06.10.2005.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Edit: Puola ei hajonnutkaan Savonlinnan takametsiin

Viesti Kirjoittaja Rike »

Noniin, tänään sitten töiden päätteeksi pikkuteille "räppäämään" (nyt kun kaikki tietää mitä sekin tarkoittaa :) ja kas kas - 40 km ja käynti sekos!

Ei muuta kun Timer Cover auki ja kylmäsprayta sytkämodulille. Hieman epämääräistähän se oli, mutta kyllä se mielestäni sillai käyttäytyi, että ensin ei käynnistynyt, mutta kun antoi kylmää niin kakoi käyntiin. Täytyy nyt metsästellä mahd nopeasti uusi sytkä ja kokeilla.

Jotenkin luotan noihin orkkistavaroihin, niin ajattelin "bolt on" ratkaisuna Screaming Eaglen sytkämodulia. Maksaa reilun satasen, kun Dyna 2000i reilut 200e. Toki se Dyna olis säädettävä yms, mutta varmaan perusajoon riittää SE sytty...

Postailen lisää kun saan sytkän kiinni ja testattua.

Kiitos kaikille vinkeistä ja Röpöttäjälle SE:n varaosanumeroista!

-Rike
spokmotor
Viestit: 2
Liittynyt: 19:26 23.07.2009.

Re: Edit: Puola ei hajonnutkaan Savonlinnan takametsiin

Viesti Kirjoittaja spokmotor »

Moi!
Kyllä veikkaan että se sun uusi puola ei ole yhteesopiva sytkän kanssa liian vähän ohm:ja.
Mulla kävi ihan samallainen show vuosia sitten just suunnilleen 50 km pääsi ja kipinä loppu.
sitten kun puola jäähty niin taas käyntiin ja jonkun matkaa.
Eli kun vika ilmenee niin koita onko sytytyspuola kuuma?
Rike
Viestit: 219
Liittynyt: 20:00 06.10.2005.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Edit: Puola ei hajonnutkaan Savonlinnan takametsiin

Viesti Kirjoittaja Rike »

Siis siinä oli alkuperäiset puola ja sytkämoduli (883:sta) ja puolan vaihto uuteen ei jeesannut.

Tuon edellämainitun ymmärtäisin, jos olisi virisytkä ja orkkispuola, eikö?

Mutta jos tähän asti vuosia toiminut orkinaali sytkällä ja puolalla ja yhtäkkiä tekee stopin, niin luulisin jommankumman vain tulleen tiensä päähän. Koska puolan vaihto ei auttanut ja sytkää jäähdyttämällä mielestäni käynti palasi, niin sytkää epäilisin...

Puola ei näppituntumalla kovin paljoa kuumene. Skidisti lämpiää vain... Spray loppui, joten puolaa en päässyt jäähyttelemään. Muutenkin puola on erillään koneesta ja jäähtyy nopeammin kuin koneen kyljessä sijaitseva sytkä. Vaatii nimittäin tienposkessa noin 45-60 min jäähdyttelyn, ennen kuin pääsee jatkaan matkaa. En tiiä saiko tästä unen rajamailla kirjoitetusta nyt mitään selvää :cry:

Kiitos kuitekin vinkistä. Jos jokin järeämpi puola ei maltaita maksa, niin ehkä nappaan sellaisen SE:n sytkän kaveriksi...

Eli orkkispuolan korvasin tällä ja tismalleen samat oireet:

http://artinmotion.customchromecatalog. ... ?sku=24891" onclick="window.open(this.href);return false;

Orkkiksella pelittänyt tähän asti ok... Tuo uusi väittää vielä olevansa "performace coil" vielä, mitä ikinä tahtookin sanoa.

Tarkistin vielä räjäytyskuvista, että tehtaalta lähtevissä laitteissa (ainakin vuonna 2002) puola on sama (31614-83A) sekä 883 että 1200 koneissa.

Sen sijaan sytkä on eri. 883:ssa 32466-98 (joka on vielä mulla) ja tonnikakkosessa 32465-98.

Tää menee kyllä sekavaksi, koska tuo puola, joka mulle myytiin ei itse asiassa korvaa OEM 31614-83A:ta vaan 31620-88:n... CC:n kataloogissa tosin lukee FITS BIG TWIN AND XL MODELS 1988 TO PRESENT. Ota nyt tästä selvää. Kai sen puolan pitäis olla OK... Vai kandeisko vielä kokeilla kolmannella puolalla?!

Sen jäähdytyskokeen perusteella edelleen kallistuisin sytkämoduliin :roll:

Nyt painun untenmaille, jotta huomenna on taas voimia vääntää kättä sähkökeijun kanssa :evil:

-Rike
Vastaa Viestiin