jäykkäperä kuskit
Re: jäykkäperä kuskit
Kuten tuolla jo aiemmin todettiin niin itse ajoasennolla suurin merkitys, varsinkin selän kuormittumiseen. Itellä myös satulan muoto ratkassu aina paljon.
Re: jäykkäperä kuskit
Niinpä tässä kaikkien aikojen chopperi-valokuvassa asia selviää.orfeus kirjoitti:Kuten tuolla jo aiemmin todettiin niin itse ajoasennolla suurin merkitys, varsinkin selän kuormittumiseen.

Peter Fonda istuu kuin lepotuolissa, polvet tasolla pakaroiden yläpuolella, selkää tukeva takanoja, ohjaustanko sopivasti sylissä, joten kädet ja hartiat myös lepäävät.
Dennis Hopper sensijaa on jo kurkotellut tarpeekseen ja lepää välillä ajaen yhdellä kädellä. Hartiat ja niska jumittaa. Selkä ilman tukea on myös saanut osansa.
Ajoasennolla on jäykkäperäisellä ajettaessa merkitystä.
Pitkään on ollut vallalla vieläkin nolompi tyyli, jossa Suomipojat ovat ajaneet pää ja jalat edellä kurkotellen.
Ikään kuin V-tyylillä sivusta katsoen.
Ja omaa kokemusta on kaikista näistä tyyleistä. Kilometrejä ja maileja takana vuodesta 1974. Ja selkäkin jaksaa yhä.

Re: jäykkäperä kuskit
Kyllähän se on kuulkaas niin että kun ottaa mukavan ajoasennon ja antaa mennä, niin jäykkäperällä voi heittää reissua meikäläisenkin painoinen ihminen ihan normaalisti.
Itse en ole vielä tähän päivään mennessä kokenut minkäänlaisia selkäongelmia jäykkäperällä (ajanut kyseisellä laitteella tosin vasta 16vuotta...) ja olen useammissakin purijaisissa käynyt.
Säikky olo siellä lähinnä tulee moneksi päiväksi...

Itse en ole vielä tähän päivään mennessä kokenut minkäänlaisia selkäongelmia jäykkäperällä (ajanut kyseisellä laitteella tosin vasta 16vuotta...) ja olen useammissakin purijaisissa käynyt.
Säikky olo siellä lähinnä tulee moneksi päiväksi...



- Dj is A God -
- Old School Rules -
- HdCf "Musiikkivastaava" Yleisön pyynnöstä huolimatta -
- Old School Rules -
- HdCf "Musiikkivastaava" Yleisön pyynnöstä huolimatta -
Re: jäykkäperä kuskit
Sulla onkin Miikka ollu aina paljon eväitä repussa selkää tukemassa ja muutenkin kotimatkalla paljon terveisiä viemisinä eihän siinä voi selkä puutua .
Asiat pitää oppia tekeen sillai oikealla tavalla väärin!
Re: jäykkäperä kuskit
Jäykkäperällä ajellaan, sekä pannulla että lätyllä. Hyvin toimii vielä sekä kuski että jäykkäperät. Ei ole pahempia kipuja ja vaivoja tullut näinä vuosikymmeninä, jolloin olen jäykkäperällä ajellut. Siis jäykkäperästä johtuvia vaivoja. No täytyy myöntää että ihan viime vuosina jäykkäperillä ajo on jäänyt muutamaan tuhanteen kilometriin ajokaudella. Ei kun ajamaan.
Ajoasento on tosiaan tärkeä tekijä jäykällä ajettaessa. Pannussa ja lätyskässä on alkuperäinen pysty ajoasento, jolloin selkä on suorassa, jalat lepäävät levollisesti astinlaudoilla, hartiat rentoina ja kädet viistosti alaspäin lievässä koukkuasennossa. Harmooninen ajoasento. Kyllä siinä on ihmisen hyvä olla.
Ajoasento on tosiaan tärkeä tekijä jäykällä ajettaessa. Pannussa ja lätyskässä on alkuperäinen pysty ajoasento, jolloin selkä on suorassa, jalat lepäävät levollisesti astinlaudoilla, hartiat rentoina ja kädet viistosti alaspäin lievässä koukkuasennossa. Harmooninen ajoasento. Kyllä siinä on ihmisen hyvä olla.
Tallissa odottelee: WLA45 1942 (mr), FLH 74 1957 (mr), FLSTC 1994 (Heritage), TR T120 R 1969(mr), K 100 RS, CR 500, CRh 500, EXC 300, CB 125, CR 120, RD 125, R 1200 GSA, KH100, CR 125, EXC 500
Re: jäykkäperä kuskit
Jäykkäperä+ pogoseat = jousiperää parempi ajonautinto. Pyörä se
veivaa alla ylösalas, mutta kuski lentää pehmeän tasaisesti ilmojen halki.
veivaa alla ylösalas, mutta kuski lentää pehmeän tasaisesti ilmojen halki.
Re: jäykkäperä kuskit
Mä melkeen väittäisin että toi Fondan asento on eniten hupaa selälle. Siinä joka töyssy kolahtaa suoraan pystyssä olevaan selkäruotoon. Sellanen lievä etunoja on mun mielestä selälle terveellisempi. Eli niinkuin tossa todettiinkin lähes orgiksen jäykkärunkoisen asento. Polvet 90 asteen kulmassa, kädet suorana, ryhdikkäästi! Tosta Jackin pienestä kuvasta selviää. Siinä saa jaloilla hyvin kevennettyä itteään tarvittaessa.
Ps. Ootsä menny ostaa kawatsakin! No, näin Me kaikki pikkuhiljaa nöyrrytään....
Ps. Ootsä menny ostaa kawatsakin! No, näin Me kaikki pikkuhiljaa nöyrrytään....
Re: jäykkäperä kuskit
Jep!
42 pikkulättä kun oli niin pitkällä miehellä ajoasento oli kuin olis pienoismallilla ajanut.
perse levollisesti norsunkorvalla jonka orkkis iskaripumppu korvattu liian lyhkäsillä jousilla elikkä heti neljässäkympissä sai ruveta kankkuja puristaan että pysyy penkillä. ja astinlaudoilla levollisesti luultavasti olis nuo meidän juniorin 37 monot mutta mulla ainakin oli hankala saada nelikutonen sopiin johonkin rakoon.
No siitähuolimatta tai just sentakia jokakerta kun WLC llä lähti niin mukavaa oli tosin pisinreissu jonka jaksoin oli Torniosta Simoon 50km ja ajoin vahingossa jopa 110km/h .
42 pikkulättä kun oli niin pitkällä miehellä ajoasento oli kuin olis pienoismallilla ajanut.
perse levollisesti norsunkorvalla jonka orkkis iskaripumppu korvattu liian lyhkäsillä jousilla elikkä heti neljässäkympissä sai ruveta kankkuja puristaan että pysyy penkillä. ja astinlaudoilla levollisesti luultavasti olis nuo meidän juniorin 37 monot mutta mulla ainakin oli hankala saada nelikutonen sopiin johonkin rakoon.
No siitähuolimatta tai just sentakia jokakerta kun WLC llä lähti niin mukavaa oli tosin pisinreissu jonka jaksoin oli Torniosta Simoon 50km ja ajoin vahingossa jopa 110km/h .
Asiat pitää oppia tekeen sillai oikealla tavalla väärin!
-
- Viestit: 109
- Liittynyt: 10:12 24.05.2008.
- Paikkakunta: Helsinki
Re: jäykkäperä kuskit
lättäpäällä jaksaa ajaa vaikka koko päivän samoin triumpilla tai arielilla
Re: jäykkäperä kuskit
Tyylihän tässä asiassa on tärkeintä.
Oltiin 80-luvulla Pannuja metsästämässä Ameriikassa useaankin otteeseen.
Jousiperäisiä -58 ja uudempia oli tarjolla siihen aikaan joka paikassa. Mutta.
Ihmetteli siinä useampikin myyjä meidän asennetta, kun kuulemma jousetkin oli keksitty.
Siihen aikaan vielä oli paljonkin tarjolla 60/70-lukujen lookiin rakennettuja King&Queen koptereita.
Niillä oli muuten miellyttävä ajaa, koska se selän tukeminen oli ajateltu alun alkaenkin nojatuolimaisiin tunnelmiin. Ohjaustangot tottakai olivat bullback tai sixpend tyylisiä syliin sukeltavia malleja.
Itse rakentelin 70-luvulla vielä muitakin, kuin Harrikoita, mutta tyylli oli ajanmukainen.
Leppoisaan ajoon mukavassa takanojassa. Jos kyydissä ei ollut ketään, sidottiin reppu sissybariin tyynyksi ja korkealle selkää tukeva lepotuoli oli valmis.
Tuossa ketjussa on vähän noita mun 70-luvun choppereita; http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=34669.0" onclick="window.open(this.href);return false; .
Oltiin 80-luvulla Pannuja metsästämässä Ameriikassa useaankin otteeseen.
Jousiperäisiä -58 ja uudempia oli tarjolla siihen aikaan joka paikassa. Mutta.
Ihmetteli siinä useampikin myyjä meidän asennetta, kun kuulemma jousetkin oli keksitty.
Siihen aikaan vielä oli paljonkin tarjolla 60/70-lukujen lookiin rakennettuja King&Queen koptereita.
Niillä oli muuten miellyttävä ajaa, koska se selän tukeminen oli ajateltu alun alkaenkin nojatuolimaisiin tunnelmiin. Ohjaustangot tottakai olivat bullback tai sixpend tyylisiä syliin sukeltavia malleja.
Itse rakentelin 70-luvulla vielä muitakin, kuin Harrikoita, mutta tyylli oli ajanmukainen.
Leppoisaan ajoon mukavassa takanojassa. Jos kyydissä ei ollut ketään, sidottiin reppu sissybariin tyynyksi ja korkealle selkää tukeva lepotuoli oli valmis.
Tuossa ketjussa on vähän noita mun 70-luvun choppereita; http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=34669.0" onclick="window.open(this.href);return false; .

LIFEMEMBER
Re: jäykkäperä kuskit
Paskan ajoasennon saa laitteeseen kun laitteeseen samoin aina ei ulkonäkökään ehkä parane mutta huomio on taattu. http://www.blocket.se/vi/21226850.htm?ca=1_5_s" onclick="window.open(this.href);return false; katso ja kadehdi.
Asiat pitää oppia tekeen sillai oikealla tavalla väärin!
Re: jäykkäperä kuskit
poromarko kirjoitti:Paskan ajoasennon saa laitteeseen kun laitteeseen samoin aina ei ulkonäkökään ehkä parane mutta huomio on taattu. http://www.blocket.se/vi/21226850.htm?ca=1_5_s" onclick="window.open(this.href);return false; katso ja kadehdi.
Noi ei oo todelliset


FLHT -98
Re: jäykkäperä kuskit
Ajoasennon suhteen leveyttä lukuunottamatta suht hyvä mutta onko liika liikaa?
- Choppers_forever
- Viestit: 1727
- Liittynyt: 10:28 05.05.2004.
- Paikkakunta: Helsinki
Re: jäykkäperä kuskit
poromarko kirjoitti:Paskan ajoasennon saa laitteeseen kun laitteeseen samoin aina ei ulkonäkökään ehkä parane mutta huomio on taattu. http://www.blocket.se/vi/21226850.htm?ca=1_5_s" onclick="window.open(this.href);return false; katso ja kadehdi.
Herra Hulk ajelee tolla.... ei seitana...
Shovel Kopteri ja Buell S1
Re: jäykkäperä kuskit
On hirviön näköinen ajopeli. Yksi hyväpuoli tuossa on, näyttää siltä kun nuo kammottavat sarvet ja pakoputket riisuu äkkiä pois, alta paljastuu ihan asiallisen oloinen heritage. Huh, huh.
Tallissa odottelee: WLA45 1942 (mr), FLH 74 1957 (mr), FLSTC 1994 (Heritage), TR T120 R 1969(mr), K 100 RS, CR 500, CRh 500, EXC 300, CB 125, CR 120, RD 125, R 1200 GSA, KH100, CR 125, EXC 500