v-rod akun kesto
v-rod akun kesto
kaverin v-rod vm. 04 tai 05 se nyt oli mutta kuitenkin kaveri saa olla laturi kainalossa vähän väliä lataamassa. Onko tyyppivika vai hälytinkö vie virrat valmiustillassa.keinoja? Muitakin kuin hälyttimen irtikytkentä.tehokkaampaa akkua, mahtuuko tilaan? Kiitos asiallisista vastauksista etukäteen
Onko siinä edelleen alkuperäinen akku? Vai joutuuko yhtenään juoksemaan akkukaupassa?
Jos vielä alkuperäinen niin voihan se olla jo elämänsä ehtoossa ilman mitään vikaakaan. Sen huomasin viime kesänä että lyhyiden matkojen ajaminen aina välillä käynnistäen syö akun todella tehokkaasti - viimeistään sen huomaa kun kelit kylmenee, ei meinaa lähteä millään käyntiin.
Ei rodiin pitäisi joutua yhtään alkuperäistä isompaa akkua laittamaan, kyllä se toimii ihan sillä mikä siinä on.
Jos vielä alkuperäinen niin voihan se olla jo elämänsä ehtoossa ilman mitään vikaakaan. Sen huomasin viime kesänä että lyhyiden matkojen ajaminen aina välillä käynnistäen syö akun todella tehokkaasti - viimeistään sen huomaa kun kelit kylmenee, ei meinaa lähteä millään käyntiin.
Ei rodiin pitäisi joutua yhtään alkuperäistä isompaa akkua laittamaan, kyllä se toimii ihan sillä mikä siinä on.
Rodin akku
Rodin akku on "puolta pienempi" kuin muissa isoissa härveleissä. Eli jo tämän vuoksi sen tyhjenee nopeammin. Hälytin kuluttaa melko paljon virtaa, vaikka siinä on se sellainen "automaattinen lepotila" -toiminto. Diilerin pojat kertoivat, että saattaapi olla tyhjä jo kahdessa viikossa.
Akkukotelo on kyllä niin kompakti, ettei siihen paikkaan muunlainen akku mahdu.
Ite laitan akun hyllyyn talveksi, vaikka sen irrottaminen vaatiikin ilmanputsarien ja imurkurkkujen ym. irroittamista, ja latailen sitä silloin tällöin. Toinen vaihtoehto on hankkia sellanen ylläpitolaturi.
Hyväksi säännöksi on myös osoittautunut akun vaihtaminen kolmen vuoden välein. Ei se niin hirveitä maksa, eikä ole ollut virtahuolia tien päällä.
Akkukotelo on kyllä niin kompakti, ettei siihen paikkaan muunlainen akku mahdu.
Ite laitan akun hyllyyn talveksi, vaikka sen irrottaminen vaatiikin ilmanputsarien ja imurkurkkujen ym. irroittamista, ja latailen sitä silloin tällöin. Toinen vaihtoehto on hankkia sellanen ylläpitolaturi.
Hyväksi säännöksi on myös osoittautunut akun vaihtaminen kolmen vuoden välein. Ei se niin hirveitä maksa, eikä ole ollut virtahuolia tien päällä.
Mullakin alkaa olla varasto väärällään kesän käytettyjä kuolleita Rodin akkuja, usealta valmistajalta geelillä ja ilman. C-Tecillä oon niitä lataillut kesät talvet, ei vaan kestä.
Akun lähes vaaka-asennnosta seuraa se, että geeliakku on ainut mitä kannattaa käyttää. Tavallisessa akussa vaaka-asennuksessa kennot jäävät osin kuivaksi ja levyistä irtoava sakka valuu ihan muualle kuin pohjalla olevaan sakkatilaan ja aiheuttaa itsepurkautumista.
Pitäis varmaan ostaa ens kesäksi sellainen 200? geeliakku tuhoutumaan ...
Akun lähes vaaka-asennnosta seuraa se, että geeliakku on ainut mitä kannattaa käyttää. Tavallisessa akussa vaaka-asennuksessa kennot jäävät osin kuivaksi ja levyistä irtoava sakka valuu ihan muualle kuin pohjalla olevaan sakkatilaan ja aiheuttaa itsepurkautumista.
Pitäis varmaan ostaa ens kesäksi sellainen 200? geeliakku tuhoutumaan ...
VRSCA -04, 300rwhp
Re: Rodin akku
Tainnu Vallulta muutamalla kertaa unohtua irrottaa akku, kun on vaihtunu koko pyöräVallu kirjoitti: Hyväksi säännöksi on myös osoittautunut akun vaihtaminen kolmen vuoden välein. Ei se niin hirveitä maksa, eikä ole ollut virtahuolia tien päällä.

Ei nyt sentään
Pertti
)
Akku per kesä, kuten Karzza kertoi, taitaa olla liian lyhyt väli. Jos ne on niitä perinteisiä malleja niin ehkä, mutta kyllä nää hyytelömallit kestää vähän paremmin.
No ei nyt sentään. Edelliselläkin pyörällä ajoin 100.000 km ja kolme akullista. (Mä vaan pidän ne niin hyvässä kunnossa, että ne näyttää aina uusilta!Tainnu Vallulta muutamalla kertaa unohtua irrottaa akku, kun on vaihtunu koko pyörä

Akku per kesä, kuten Karzza kertoi, taitaa olla liian lyhyt väli. Jos ne on niitä perinteisiä malleja niin ehkä, mutta kyllä nää hyytelömallit kestää vähän paremmin.
ihan tarkalleen:
orkkisakku 2 kesää
Yasa nestehappo 1 kesä
HD:n tarvike nestehappoakku1 kesä (100w ajovalolla)
Halpa geelihappoakku viime kesä, ja taas tarvittiin C-Teciä syksyllä
Näin jälkeenpäin ajatellen akkuja on tosissaan mennyt 18 tkm matkalle melkoisesti.
Virityksessäni on tukevampi bensapumppu, pari pikkuruista puhallinta IC:lle, pari lämmitettävää lambdaa ja jotain kevyttä elektroniikkaa lisäkuormana. Toisaalta xenoni ja leditakalamppu säästöpuolella sekä nestekiertojen turvaamiseksi korotettu joutokäynti antaa lisävirtaa kaupunkipyörityksessä. Lopputuloksen pitäisi kyllä olla plussalla vakioon verrattuna.
Täytyy vissiin ensi kesänä vähän mittailla miten jännitettä riittää joutokäynnillä akun navoille. Kyseessä voi tosiaan olla yksilövika.
orkkisakku 2 kesää
Yasa nestehappo 1 kesä
HD:n tarvike nestehappoakku1 kesä (100w ajovalolla)
Halpa geelihappoakku viime kesä, ja taas tarvittiin C-Teciä syksyllä
Näin jälkeenpäin ajatellen akkuja on tosissaan mennyt 18 tkm matkalle melkoisesti.
Virityksessäni on tukevampi bensapumppu, pari pikkuruista puhallinta IC:lle, pari lämmitettävää lambdaa ja jotain kevyttä elektroniikkaa lisäkuormana. Toisaalta xenoni ja leditakalamppu säästöpuolella sekä nestekiertojen turvaamiseksi korotettu joutokäynti antaa lisävirtaa kaupunkipyörityksessä. Lopputuloksen pitäisi kyllä olla plussalla vakioon verrattuna.
Täytyy vissiin ensi kesänä vähän mittailla miten jännitettä riittää joutokäynnillä akun navoille. Kyseessä voi tosiaan olla yksilövika.
VRSCA -04, 300rwhp
Re: v-rod akun kesto
Lisää juttua Rodin akusta. Otin akun syksyllä irti ja vein kylmään varastoon talvehtimaan.
Pari lautausyritystä talven aikana, mutta turhaan. Akku oli täynnä kuin Turusen pyssy. Ja sama tilanne nyt, kun yritin ladata kesää (mahtaako tulla?) varten. Akku on pari vuotta vanha tehtaan oma tuote eli alkuperäinen.
Pari lautausyritystä talven aikana, mutta turhaan. Akku oli täynnä kuin Turusen pyssy. Ja sama tilanne nyt, kun yritin ladata kesää (mahtaako tulla?) varten. Akku on pari vuotta vanha tehtaan oma tuote eli alkuperäinen.

Re: v-rod akun kesto
Mulla ainakin oli akku kiinni suurimman osan talvea ja tuli jopa testailtua valoja, vilkkuja yms. remppojen jälkeen. Lopputalveksi nappasin vaan pääsulakkeen + akun johdot irti ja pyörä lähti tällä viikolla kuin palmun alta käyntiin. Olen kanssa kuullut juttua, että hälytin voi syödä akun aika akkiä, mutta kyllä omalla kohdalla kestää helposti ainakin pari kuukautta seisomista. Kyseessä reilun vuoden vanha orkkis akku. tietysti aika tekee varmaan tehtävänsä tässäkin asiassa.
Re: v-rod akun kesto
08-Rodeissa,ja uudemmissa on jännitteensäätäjän paikkaa muutettu syylärin yläosasta alaosaan.
Näin on saatu lisätilaa suuremmalle akulle.....Totta vai tarua?
Näin on saatu lisätilaa suuremmalle akulle.....Totta vai tarua?

Re: v-rod akun kesto
Onko toi v-rodin alkuperäinenkin akku tosiaan vain 12Ah kokoinen? kun sellaista ainakin kaikki tarvikeakkukauppiaat tarjoaa.
Re: v-rod akun kesto
Rod:n akun tyyppi on YTX-14-BS, kapasiteetti vaihtelee 12...14Ah valmistajasta riippuen.
Vaaka-tasoon asennus aiheuttaa Rodissa lisävaateita, geeli-, lasivillaimeytetty happo tai ainakin tuuletussysteemi napojen puolella.
Tänä keväänä neljättä uutta akkua nykypyörääni ostaessa haksahdin halpaan 12Ah lasivillaimeytettyyn akuun. Ihan P
, kone ei käynnistynyt enää viikon seisokin jälkeen tuliterällä akulla. Halpis-akussa ainoa hyvä piirre halvan hinnan lisäksi on keveys
.
Vaaka-tasoon asennus aiheuttaa Rodissa lisävaateita, geeli-, lasivillaimeytetty happo tai ainakin tuuletussysteemi napojen puolella.
Tänä keväänä neljättä uutta akkua nykypyörääni ostaessa haksahdin halpaan 12Ah lasivillaimeytettyyn akuun. Ihan P


VRSCA -04, 300rwhp
Re: v-rod akun kesto
Voisi siis kuvitella että noi bilteman geeliakut on TOOOSI hyvä
Re: v-rod akun kesto
Mun -08 Night Rodissa on ainakin 19 Ah:n geeliakku. (270CCA).
Eikös näitten akkujen kanssa ole vähän sama kuin renkaitten, väärä paikka säästää!
Eikös näitten akkujen kanssa ole vähän sama kuin renkaitten, väärä paikka säästää!
