v-rod akun kesto

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

ponnika

v-rod akun kesto

Viesti Kirjoittaja ponnika »

kaverin v-rod vm. 04 tai 05 se nyt oli mutta kuitenkin kaveri saa olla laturi kainalossa vähän väliä lataamassa. Onko tyyppivika vai hälytinkö vie virrat valmiustillassa.keinoja? Muitakin kuin hälyttimen irtikytkentä.tehokkaampaa akkua, mahtuuko tilaan? Kiitos asiallisista vastauksista etukäteen
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Onko siinä edelleen alkuperäinen akku? Vai joutuuko yhtenään juoksemaan akkukaupassa?

Jos vielä alkuperäinen niin voihan se olla jo elämänsä ehtoossa ilman mitään vikaakaan. Sen huomasin viime kesänä että lyhyiden matkojen ajaminen aina välillä käynnistäen syö akun todella tehokkaasti - viimeistään sen huomaa kun kelit kylmenee, ei meinaa lähteä millään käyntiin.

Ei rodiin pitäisi joutua yhtään alkuperäistä isompaa akkua laittamaan, kyllä se toimii ihan sillä mikä siinä on.
ponnika

Viesti Kirjoittaja ponnika »

tietääkseni on vielä alkuperäinen akku.onhan tosiaan akuissakin eroja maanantai ym.kappaleita.onko se jo ollut vakiona tuossa jo geeliakku?
Avatar
Vallu
Viestit: 4714
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Rodin akku

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Rodin akku on "puolta pienempi" kuin muissa isoissa härveleissä. Eli jo tämän vuoksi sen tyhjenee nopeammin. Hälytin kuluttaa melko paljon virtaa, vaikka siinä on se sellainen "automaattinen lepotila" -toiminto. Diilerin pojat kertoivat, että saattaapi olla tyhjä jo kahdessa viikossa.
Akkukotelo on kyllä niin kompakti, ettei siihen paikkaan muunlainen akku mahdu.
Ite laitan akun hyllyyn talveksi, vaikka sen irrottaminen vaatiikin ilmanputsarien ja imurkurkkujen ym. irroittamista, ja latailen sitä silloin tällöin. Toinen vaihtoehto on hankkia sellanen ylläpitolaturi.
Hyväksi säännöksi on myös osoittautunut akun vaihtaminen kolmen vuoden välein. Ei se niin hirveitä maksa, eikä ole ollut virtahuolia tien päällä.
Avatar
Karzza
Viestit: 347
Liittynyt: 12:13 17.06.2007.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karzza »

Mullakin alkaa olla varasto väärällään kesän käytettyjä kuolleita Rodin akkuja, usealta valmistajalta geelillä ja ilman. C-Tecillä oon niitä lataillut kesät talvet, ei vaan kestä.

Akun lähes vaaka-asennnosta seuraa se, että geeliakku on ainut mitä kannattaa käyttää. Tavallisessa akussa vaaka-asennuksessa kennot jäävät osin kuivaksi ja levyistä irtoava sakka valuu ihan muualle kuin pohjalla olevaan sakkatilaan ja aiheuttaa itsepurkautumista.

Pitäis varmaan ostaa ens kesäksi sellainen 200? geeliakku tuhoutumaan ...
VRSCA -04, 300rwhp
Pertti
Viestit: 6063
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Rodin akku

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Vallu kirjoitti: Hyväksi säännöksi on myös osoittautunut akun vaihtaminen kolmen vuoden välein. Ei se niin hirveitä maksa, eikä ole ollut virtahuolia tien päällä.
Tainnu Vallulta muutamalla kertaa unohtua irrottaa akku, kun on vaihtunu koko pyörä :lol:
Avatar
Vallu
Viestit: 4714
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Ei nyt sentään

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Pertti
Tainnu Vallulta muutamalla kertaa unohtua irrottaa akku, kun on vaihtunu koko pyörä
No ei nyt sentään. Edelliselläkin pyörällä ajoin 100.000 km ja kolme akullista. (Mä vaan pidän ne niin hyvässä kunnossa, että ne näyttää aina uusilta! :wink: )
Akku per kesä, kuten Karzza kertoi, taitaa olla liian lyhyt väli. Jos ne on niitä perinteisiä malleja niin ehkä, mutta kyllä nää hyytelömallit kestää vähän paremmin.
Avatar
Karzza
Viestit: 347
Liittynyt: 12:13 17.06.2007.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karzza »

ihan tarkalleen:
orkkisakku 2 kesää
Yasa nestehappo 1 kesä
HD:n tarvike nestehappoakku1 kesä (100w ajovalolla)
Halpa geelihappoakku viime kesä, ja taas tarvittiin C-Teciä syksyllä

Näin jälkeenpäin ajatellen akkuja on tosissaan mennyt 18 tkm matkalle melkoisesti.

Virityksessäni on tukevampi bensapumppu, pari pikkuruista puhallinta IC:lle, pari lämmitettävää lambdaa ja jotain kevyttä elektroniikkaa lisäkuormana. Toisaalta xenoni ja leditakalamppu säästöpuolella sekä nestekiertojen turvaamiseksi korotettu joutokäynti antaa lisävirtaa kaupunkipyörityksessä. Lopputuloksen pitäisi kyllä olla plussalla vakioon verrattuna.


Täytyy vissiin ensi kesänä vähän mittailla miten jännitettä riittää joutokäynnillä akun navoille. Kyseessä voi tosiaan olla yksilövika.
VRSCA -04, 300rwhp
Avatar
Vallu
Viestit: 4714
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Re: v-rod akun kesto

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Lisää juttua Rodin akusta. Otin akun syksyllä irti ja vein kylmään varastoon talvehtimaan.
Pari lautausyritystä talven aikana, mutta turhaan. Akku oli täynnä kuin Turusen pyssy. Ja sama tilanne nyt, kun yritin ladata kesää (mahtaako tulla?) varten. Akku on pari vuotta vanha tehtaan oma tuote eli alkuperäinen.
Kuva LIFEMEMBER
Vjay
Viestit: 12
Liittynyt: 15:07 23.01.2008.
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: v-rod akun kesto

Viesti Kirjoittaja Vjay »

Mulla ainakin oli akku kiinni suurimman osan talvea ja tuli jopa testailtua valoja, vilkkuja yms. remppojen jälkeen. Lopputalveksi nappasin vaan pääsulakkeen + akun johdot irti ja pyörä lähti tällä viikolla kuin palmun alta käyntiin. Olen kanssa kuullut juttua, että hälytin voi syödä akun aika akkiä, mutta kyllä omalla kohdalla kestää helposti ainakin pari kuukautta seisomista. Kyseessä reilun vuoden vanha orkkis akku. tietysti aika tekee varmaan tehtävänsä tässäkin asiassa.
Avatar
jeikei
Viestit: 7
Liittynyt: 23:14 17.01.2009.

Re: v-rod akun kesto

Viesti Kirjoittaja jeikei »

08-Rodeissa,ja uudemmissa on jännitteensäätäjän paikkaa muutettu syylärin yläosasta alaosaan.
Näin on saatu lisätilaa suuremmalle akulle.....Totta vai tarua? :?:
markon
Viestit: 54
Liittynyt: 18:50 02.11.2008.

Re: v-rod akun kesto

Viesti Kirjoittaja markon »

Onko toi v-rodin alkuperäinenkin akku tosiaan vain 12Ah kokoinen? kun sellaista ainakin kaikki tarvikeakkukauppiaat tarjoaa.
Avatar
Karzza
Viestit: 347
Liittynyt: 12:13 17.06.2007.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: v-rod akun kesto

Viesti Kirjoittaja Karzza »

Rod:n akun tyyppi on YTX-14-BS, kapasiteetti vaihtelee 12...14Ah valmistajasta riippuen.

Vaaka-tasoon asennus aiheuttaa Rodissa lisävaateita, geeli-, lasivillaimeytetty happo tai ainakin tuuletussysteemi napojen puolella.

Tänä keväänä neljättä uutta akkua nykypyörääni ostaessa haksahdin halpaan 12Ah lasivillaimeytettyyn akuun. Ihan P :evil: , kone ei käynnistynyt enää viikon seisokin jälkeen tuliterällä akulla. Halpis-akussa ainoa hyvä piirre halvan hinnan lisäksi on keveys :D.
VRSCA -04, 300rwhp
markon
Viestit: 54
Liittynyt: 18:50 02.11.2008.

Re: v-rod akun kesto

Viesti Kirjoittaja markon »

Voisi siis kuvitella että noi bilteman geeliakut on TOOOSI hyvä
Avatar
Vallu
Viestit: 4714
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Re: v-rod akun kesto

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Mun -08 Night Rodissa on ainakin 19 Ah:n geeliakku. (270CCA).
Eikös näitten akkujen kanssa ole vähän sama kuin renkaitten, väärä paikka säästää!
Kuva LIFEMEMBER
Vastaa Viestiin