sähköistä

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

hartikainen

sähköistä

Viesti Kirjoittaja hartikainen »

Vaihdoin -01 softailiin takavalon ja vilkut. Kun painan jarrua, kärähtää sulake. Mittailin liittimestä voltteja, ja mielestäni lukemat näyttivät siltä kuin pitikin. Ilman takalamppuja ja takavilkkuja ei sulake palanut, joten vika ei pitäisi olla ainakaan liittimen etupuolella.

VOiko tuo johtua siitä, että entisen orkkislampun sijaan laitoin tuplatakavalon? JOs se siitä johtuu, nin mitä hittoa mä sitten teen? VAihdan 15v sulakkeen tilalle rautanaulan :lol: Testasin kyllä yhdelläkin lampulla ja sama tulos. Alkaa kohta sulakkeet loppua...

ps. en sitten tajua mitään sähköhommista, joten jos joku voisi vastata maallikkokielellä...

Ai niin, pitääkö jarruvalon johdon mennä siihen lampun "ohkasemman hehkulangan kantaan" ja ajovalon johdon "siihen paksuman hehkulangan kantaan"?
Joe Cool
Viesti:

Re: sähköistä

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Äkkiä ajatellen vaikuttaa siltä, että olistko kytkenyt jarruvalon plussan runkoon eli piuhat "klassisesti" väärin päin... :?: Tai jos et ole kytkenyt niin, niin sitten joku siitä huolimatta ottaa maihin siellä jaruvalon plus-puolella. Palaako sulake, vaikkei jarruvalossa ole edes polttimoa paikallaan?

Jarruvalon polttimon teho on yleensä 21W. joten sulakkeen vaihtaminen ei taatusti ole ratkaisu, vaikk olisi tuplanakin, niin virta olisi luokkaa 3,5A
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
hartikainen

No niinpä näky piuhat olevan väärin päin :oops:

Johtojen värit vaan sekottivat, kun olen luullut, että musta on aina maa. Nytpä ei niin ollutkaan, vaan keltainen oli maa, punainen ajovalo ja musta jarruvalo.
EI muuta kuin sulakkeittein ostoon, jotta pääsee taas testaamaan, vieläkö on joku juttu pyllyllään...
Joe Cool
Viesti:

No niin, hyvä kun asia selvisi! Ja kuten hu0omaat, eivät nämä sähköhommat mitään ihmeellisiä ole, usein löytyy aivan looginen syy :D Ja jos tosiaan vielä polttaa, niin sitten joku osa lampun kannasta tai johtoliittimestä yltää vielä maihin.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
hartikainen

:D Loogisiahan nuo ovat. Ja niin sain systeemit toimimaan. Kiitos paljon.

Hieman offtopic, mutta laitanpahan kuitenkin: Oon rakentanut pyörääni yksin autotallissani koko talven tehden mm. seuraavia asioita:
- madaltanut pyörää
- vaihtanut leveempää nakkia eteen ja taakse tehden itse pinnaamiset, rihtauksen ja rengastyöt
- säätänyt jarrujen ilmausten kanssa
- ihmetellyt sähköjuttuja
- leventänyt lokaria
- vaihtanut vaijereita ja tankoa
- jne.

Melkein joka osiossa olen ollut tiedon puutteessa ja vastauksia on löytynyt tältä voorumilta joko hakemalla tai kysymällä. Tämmöselle Lonelyriderille täältä on löytynyt valtavasti korvaamatonta tietoa ja vinkkejä.

:D
Joe Cool
Viesti:

Hieno juttu, että onnistui. Ja mukava nähdä, että foorumista on ollut apua yksinäiselle rakentajalle. Paljon siitä on ollut apua myös minulle ja lukemattomille muille.

Mutta kerro ihmeessä missä ilmansuunnalla se yksinäinen pajasi sijaitsee, kun et ole sitä perustietoihin merkannut? Meinaan vaan, että löytäisit helpommin lähistöltä harrastajia viimeistään ajokaudelle ja miksei jo talviprojektienkin avuksi. Tässä Harley-hommassa kun pukkaa tulemaan uutta kaveripiiriä "puoliväksin", mikä on pelkästään hyvä asia :D
Vastaa Viestiin