Vanne/pinnaropleema

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Joope

Vanne/pinnaropleema

Viesti Kirjoittaja Joope »

tervehdys,nyt Hemuli ja muut gurut tarkkana :wink:
Toivottomalta tämäkin pian rupee tuntumaan,eli en pysty 19" etupyörää
itelleni rakentamaan.Tähän asti olen kokeillut 3 eri pinnasarjaa ja 2 eri
vannetta.Tällä hetkellä hallussa Excelin vanne(08-044) sekä pinnasarja
08-042) CustomChromin mukaan nämä pitäis alu-navan kanssa sopia,mutta pinnat tuntuu olevan 3-4 mm liian pitkiä.Olen tehnyt näitä
vannehommia ennenkin muutama,eli pinnat menee ristiin just niinkun pitäis(4 tyhjää samalla puolella välissä).Mutta kun ei perkele sovi !!

Pyörä on -78 ja napa on toi alumiininen tuplalevyille(tosin en 100% varma
että napa on sama vuosimallia,mutta onkohan noissa eroa?)

Kiitoxia etukäteen
affe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affe »

Moro,

Oletko koettanut heittää toisen puolen pinnat "ympäri", eli ne mitkä nyt osoittaa eteen menis taakse ja päinvastoin (hiukka hankala selitettävä...)
Mulla oli takavanteen kanssa sellainen ongelma että toisen puolen pinnoihin jäi sentti liikaa vaikka olin mitannut että ovat saman mittaisia kun ne jotka olin samasta navasta purkanut pois. Syy löytyi lopulta siitä että vanhassa teräskehässä oli pinnojen lähdöt erijärjestyksessä kun "uudessa" alumiinikehässä.

Affe
Guest

Viesti Kirjoittaja Guest »

BikeServicen Tapsa Salosta voi varmaan auttaa...
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Alumiininavan pinnathan eroavat lähinnä koukkupäästään, koukku on pidempi kuin teräsnavassa. Jos olet excelin vanteelle sopivat pinnat tilannut pitäisi homman olla pala kakkua.

HD:n pinnaushan menee "neljä ristiin", eli pinna kulkee matkalla navasta kehälle neljän toiseen suuntaan menevän pinnan poikki. Tuo Affen mainitsema ongelma tulee taas kyseeseen jos pinnojen paikalleen asettamisen jälkeen näyttää kehältä katsottuna, että joka toinen pinna on pari senttiä liian pitkä. Silloin on toisen puolen pinnat väärin päin ja tähän auttaa niiden kääntäminen navassa 180 astetta.

Tuleeko sulla pinnat läpi nipoista? Olen myös monta vannetta itselle ja muille tehnyt, eikä moista ongelmaa ole vielä tullut vastaan. Onko vika tasaisesti joka pinnassa vai vain toisella puolella - onko napa keskellä?
Joope

Kiitoxia vastauksisita.

Joo 4-ristiin nimeenomaan,kuten kerroin olen kans 4 kpl tehnyt aikaisemmin,tosin rautanapoja kaikki.

Eli kun kaikki 40 pinnaa on paikalla ja vedetty"pohjaan"(noin 2 mm nipan
läpi) niin napa vielä pikkasen "heiluu",eli et pääse missään nimeessä
kiristämään tätä.
panshovel54
Viesti:

Re: Vanne/pinnaropleema

Viesti Kirjoittaja panshovel54 »

Joope kirjoitti:Tällä hetkellä hallussa Excelin vanne(08-044) sekä pinnasarja 08-042) CustomChromin mukaan nämä pitäis alu-navan kanssa sopia,mutta pinnat tuntuu olevan 3-4 mm liian pitkiä.
Selailin CC:n katalookia ja tuumin, että sivulla 13.31 oleva pinnasetti 08027 voisi sopia paremmin tuolle vanteelle ja alumiininavalle. Sivun alareunassa olevien vanteiden E ja F pinnakaavio näyttäisi samalta kuin tuossa vanteessasi. Vastaavasti vanne 15944 sivulla 13.27 näyttäisi sopivalta pinnasarjallesi ja alumiininavalle. Siinä pinnakaavio G tai H.

Tämä on siis ihan katalookin tutkimiseen perustuvaa, toivottavasti on jotain apua.

Arska
hemuli
Viesti:

Vaikea sanoa, kun ei ole kataloogia nenän edessä, onko sulla oikeat pinnat ko. kehälle. Vannekehiähän on olemassa eri tyyppisiä, valtaosa lienee ns. "drop center" mallia jonka keskiosa on koholla. Sitten on myös kehiä joissa vannekehä on tasainen ja pinnareikien etäisyys napaan luonnollisesti pidempi. Olisiko sulle sattunut tällaisen kehän pinnat? Täytyy illalla kattoa kun pääsee himaan, millaisia pinnoja Exceleitten kanssa pitäisi käyttää.
hemuli
Viesti:

Sanoit että alunapa - olethan pujottanut pinnat oikealta puolelta sisään? Alunapa on nimittäin siitä kettumainen, että pinnat tulee ulkoapäin niin, että pinnan kannat jää näkyviin ulkopuolelle. Tämä tekee pinnausoperaatiosta erittäin v-mäisen kun kaikki pinnat joutuu kasaamaan ensin napaan ja sitten vasta kehä ympärille - vrt. rautanapa jossa voit pujottaa pinnan kerrallaan napaan ja suoraan vanteeseen kiinni.
Joope

ja vielä... :lol:

Joo eli vanne on drop-center tyyppinen,ja pinnat pitäis cc:n mukaan
sopia juuri ton vanteen kanssa.
Oon myös laittanu oikealta puolelta pinnat sisään.

Soitin tolle Bikeservicen Tapsalle(kiitoxia vinkistä) ja hän
taas kertoi semmonen juttu et noi napan laipat ei oo symmeetrisesti
rijitetty,eli voisko olla niin yksinkertaista että olen onnistunut pinnat
laittamaan "väärältä" puolelta joka kerta kun oon yrittäny??
Kuulostaa kyllä vähän.. mutta kukapa tietää?
Täytyy kokeilla vielä kerran illalla KALJAKORIN kera.
Joope

Kuten PanShovel54 tossa totes,niin oikea pinnasarja oli toi 027
Onpa ihme et CC:n oma väki ei tuota ehdottanu.No onneks Suomesta
saa apua. Kiitoxia vastanneille. Pian baanalle :D :D :D
Vastaa Viestiin