Avattavat koko kypärät

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Turre
Viesti:

Re: Avattavat koko kypärät

Viesti Kirjoittaja Turre »

helpottaa tien päällä kun stoppaat hetkeksi
- lukee karttaa
- juomaan vettä
- ottaa valokuvaa
- maksaa tietullia
- niistää nenää
jne

ei tarvii ährätä pottaa kokonaan päälle ja pois vaan homma hoituu keulaportilla.

Ja sit kun tulee aika ottaa kypärä kokonaan pois niin sekin suhuu vähemällä ähellyksellä, naftisti istuvan umpikypärän päänaukko on ainakin mulla olleissa malleissa ullu turkasen ahdas.

painoa, monimutkaisuutta ja hintaa tulee. mut esim. tulevilla mopomessuilla voi hypistellä ja todeta et painonlisäys on kuitenkin sanosinko hyväksyttävissä rajoissa
A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away - Antoine de Saint Exupéry
Staga
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Staga »

Jokainen toki voi käyttää millaista kypärää haluaa, mulla se valinta vaan on toi avattava.

Syitä:
- Silmälasit
- rööki maistuu, voi sytyttää liikennevaloissa jos siltä tuntuu.
- kypärän päähänvedon helppous
- voi ottaa vettä huikkapullosta ajaessa

Avokypärää en ole ajatellutkaan, 20tkm tuli ajettua viimekesänä koti- ja ulkomailla ja niissä keleissä olis ollu aika nuijaa ajaa avolla. Lisäksi olin ajelemassa viime viikolla, olisi voinut Lahden motarilla jäätyä posket avopotalla ajaessa. Eikä noi niin raskaita ole, ei mulla ole ainakaan vielä loppunut niskasta kunto.
harley-pilot
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harley-pilot »

Olen ajatellut, että jos hyvää ja halpaa on mahdoton ostaa samassa paketissa noin yleisesti, niin miten olisi mahdolllista ostaa avo- ja umpikypärä samassa paketissa Olen ajatellut, että siinä saa vain molempien huonot puolet - suuren painon ja huonon turvallisuuden ja liikaa liikkuvia osia
Tälläin saralla kehitys menee eteenpäin. Moni vannoutunut avopottamies, joihin itsekkin ennen kuuluin ei edes tiedä mikä on hyvä kypärä. Sen kyllä myönnän että hyvää ja halpaa ei saa. Jos ostaa halvan kypärän se vasta tulee kalliiksi kun siihen sitten käytössä pettyy ja ostaa sen kalliin ja hyvän. Uskallan kyllä vaittää että hyvän avattavan kypärän saa tänäpäivänä, jopa paremman kuin moni umpikypärä.
Joo tiedän kommentit " se hinta". Tässä kohtaa kannatta pysähtyä ja miettiä mikä on tärkeää. Oma pääkoppa vaiko kromiheebelit? Joista suurimmalla osalla ei ole mitään muuta kuin estetikka arvo.

Tässä specksiä Schubertin C3 avattavasta:
Weight:
ca. 1,570 grammes * including sun visor
< = 84 dB(A) at 100 km per hour (with closed machines)
Sitten noin niin kuin vertailuksi saman firman umpikypärä S1 carbon, huomaa että tämän kypärän kuorimateriaali on samaa kuin formula 1 kypärissä joita paja tekee mm Scumille:

Weight:
Approx. 1.290 Grammes of pure performance
only 85 dB(A) at 100 km per hour (with closed machines
Sitten sama kypärä kuin edellä S1 PRO, kuitenkin eri kuorimateriaali.
Weight:
1.525 Grammes of pure performance including sun visor
only 85 dB(A) at 100 km per hour (with closed machines)
Tämä on minun oma päätelmäni vertaillessa edellä mainittuja kypäriä jotka edustavat alan ehdotonta huippua sarallaan. Tämän päivän avattava ei ole enää sen painavampi kuin umpikypärä myös melutaso on saatu samalle tasolle kuin umpikypärässä. Se on taas jokaisen itse päätettävä/ itselleen perusteltava mihin tarvitse avattavaa kypärää. Jotkuthan ovat jopa sitä mieltä etteivät tarvitse kypärää ollenkaan ja näin ollen eivät ymmärrä koko kypäräkeskustelua.

Vielä lainaus mitä melu tekee ihmisen korvalle:
A 10 dB(A) jump in noise level is perceived by the human ear as a doubling of the noise level. Conversely a drop of 10 dB(A) is perceived as a halving of the noise level.

Physically these changes in the perceived noise level already occur at an increase or decrease of 6 dB (A). This means that the actual physical load is higher than the one perceived
Hannu_L
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu_L »

Joe Cool kirjoitti:En ole ajanut metriäkään avattavalla umpikypärällä, koska en ole vielä sisäistänyt sen mahdollista paremmuutta :roll: Eli en ole yksinkertaisesti ymmärtänyt, mihin sitä tarvitaan...
Itselläni asian ratkaisi silmälasit. Kun kypärä on sopivan kokoinen, niin niiden lasien tunkeminen visiirin aukosta sinne hupun sisään on helkutin hankalaa. Rillit kun ovat yleensä hennompia kuin paksusankaiset aurinkolasit. Oikeastaan ainoa asia itsellä, joka laittoi vaihtamaan umpikypärästä avattavaan.
altavanti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja altavanti »

Avattavan kokokypärän eduista:
mulla on ollut käytössä sekä tavallinen, yhdellä kädellä avattava kokokypärä että nykyinen, uudenmallinen Roofin Boxer. Perinteinen avattava on turvallinen ajossa, koska avaus- ja sulkumekanismit ovat lujia ja varmoja. Kuumana kesäpäivänä kypärän voi varsin kätevästi avata vaikkapa kuudenkympin alueilla, taajamissa, risteyksissä ja liikennevaloissa. Mukavaa - takaan sen. Roofin Boxerissa taas yhdistyvät kaikkien kolmen kypärän edut: se on avokypärä, kun leukaosan voi taittaa aivan kokonaan taakse eikä se lisää tuulenvastusta kuten perinteinen avattava kypärä. Kun sataa, voi leukaosan kääntää eteen ja kas: sinulla on lähes täysiverinen umpikypärä. Tihkusateessa tai sadekuuroissa Roof Boxerin leukaosan voi kääntää eteen vain sateensuojaksi lukitsematta sitä lainkaan. Silloin se suojaa vain vedeltä ja viimalta, mutta ei ole tietysti yhtä turvallinen kuin kokokypärä. Ja kun kuuro loppuu, leukasuoja käännetään aivan taakse ja taas käytössä on mukava avokypärä.
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Kun nyt noin vuolaasti kehutaan Boxeria niin laitetaan tähän vähän sitä toista puolta:

- Visiiri huurtuu aivan älyttömästi pienimmästäkin kosteudesta, lähes mahdoton ajaa sadekelillä.
- Kypärä on TODELLA meluisa, edes nakkikiskalle ei viitsi lähteä ilman korvatulppia.
- Leukasuoja tulee todella lähelle naamaa, monella se ei edes mahdu kunnolla kiinni.
SenioRR
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SenioRR »

Moni puhuu täällä(kin) avo tai avattavan kypärän eduista silmälasien käytön kannalta. Mä olen vuosien varrella huomannut, että on aivan sama onko se potta mallia integraali tai avopotta visiirillä. Silmälasit tai aurinkolasit on aivan yhtä hankalat ujuttaa päähän. Tää yleensä johtuu lasien sangoista. Paksut sangat haraavat vastaan kypärän vuorauksessa enemmän...tietysti. Sirot ja ohuet sangat on helpompi työntää silmille kypärä päässä. Mulla on Schuberthin J1 kypärä. Otan lasit pois päästä aina kun vedän kypärän päähän. Tää siksi, että kun koitan lasit päässä saada potan kuulani peitoksi, ovat lasit sitte aina vinksin vonksin silmillä ja niitä joutuu sitte korjailemaan. :lol:

Avattavat kuupat ovat yleensä raskaampia kuin integraalimallit, puhumattakaan avonaisista. Muutamalla sadalla grammalla ei luulis olevan merkitystä, mutta kun pottaa pitää reissun päällä monta tuntia päässä, niin kyllä se paino alkaa tuntumaan niskassa. Riippuu kyllä pyörän mallistakin tuo. (Pleksillinen/katteellinen tai ilman em.)
H-D Softail Custom 1998
-Harikka-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 08:31 27.05.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'Vintage' 2001 TC 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Staga
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Staga »

SenioRR, kun mä nykäisen Conceptin päähän ei tartte yleensä edes lasien asentoa korjata.
Remmi kiinni, luukku alas ja sit menoks.

Ja ei tunnu missään pitää sitä käytännössä päässä 20h miltei putkeen, H:ki - Rovaniemi - Helsinki / 1700km. Ehkä jos ajais pidempiä siivuja voisi alkaa niska rasittumaan, tossa ei ainakaan vielä tullut raja vastaan.

Löytyy multa pari muutakin kypärää, GPA:n flippi ja Reevun integraali mutta kyllä ne on perseestä vrt Schuberttiin.
Vastaa Viestiin