Muutoskatsastuksesta

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Timukka

Muutoskatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja Timukka »

Käytin hakua mutta en ainakaan huomannut vastauksia kysymyksiini..

Eli pääkaupunkiseudun katsastus-konttoreista kysyn, onko joku tietty paikka jossa ovat parhaiten perillä moottoripyörien muutoksista ja pykälistä..? Lähin mulla Hakuninmaa, kannattaako sinne viedä pyörä (kunhan se aika tulee)..? Muutokset ei ole erikoisen rajuja mutta voishan muutoskatsastuksessa käyttää niin ei oo ongelmia jos/kun poliisi-setä (tai täti) syynää papereita.. Niin, ja pitäiskö pyörä viedä ennen muutoksia näytille alustavasti vai riittääkö että menen muutetun pyörän kanssa konttorille ja kerron mitä olen muuttanut? (mulla ei käytännön kokemusta aiheesta) Takalokari olisi tarkoitus vaihtaa/muokata sopivaksi ja kiinnittää haarukkaan, nykyisten strutsien sijasta. istuin vaihtuu myös sekä ohjaustanko,takavalo ja vilkut.. (putket vasta katsastuksen jälkeen..)

Takalokari on tarkoitus kiinnittää takapäästä joko sissybarilla tai lokarin-tuilla, "old skool"-tyyliin. Mietin että kun haarukassa (jäykissä haarukoissa ainakin) on se litteä osa jonka läpi tulee taka-akseli, niin voiko siihen esim. porata reiän ja laittaa lokarintuen pultilla vai pitäiskö mielumin hitsata kiinnike? (tähän olisin lisännyt kuvan havainnollistamiseksi, mutta en osannut) Tuskin se pieni reikä heikentää haarukkaa..? Vai mahtaneeko olla merkitystä..?

Jos kysymykset typeriä niin olen pahoillani... 8)
-Lonely rider-
mcmies

Re: Muutoskatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja mcmies »

Ei kysymykset tyhmiä olleet, vastauksista en niin tiedä.

Aiot siis muuttaa:

- Takalokasuoja
- Satula
- Stonga
- Takavalo
- Vilkut

Lain mukaan mitään näistä ei lähtökohtaisesti tarvitse muutoskatsastaa. Vaatimukset pitää täyttää, mutta niitäkin on olemassa tuosta listasta lähinnä valaisimille. Jos takahaarukkaan joutuu jotain hitsaamaan, hitsaukset pitäisi periaatteessa näyttää konttorilla, mutta kun kyse on noin pienistä jutuista, niin mieti itse, kannattaako siitä konttorille mitään maksaa.

Ne putket pitäisi muutoskatsastaa, muttet kumminkaan laita sellaisia, jotka saisi katsista läpi, joten se siitä.
Grandy
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grandy »

Pitääkö sylinterin poraukset muutoskatsastaa jos poraus on huomattavan suuri alkuperäiseen esim 883 > 1200? Vakuutushan ei muutu koska ollaan jo ylimmässä hintaluokassa
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Grandy kirjoitti:Pitääkö sylinterin poraukset muutoskatsastaa jos poraus on huomattavan suuri alkuperäiseen esim 883 > 1200? Vakuutushan ei muutu koska ollaan jo ylimmässä hintaluokassa
Normaalista korjaamisesta poikkeava kuutiotilavuuden muutos on muutoskatsastettava. Mutta kuinka monta 883/1200 tiedät katsastetun, mistä sen kukaan huomaa päälle päin? Ja nykyään kun on teho/painosuhteiset vakuutukset niin kyllä sillä on merkitystä. Pelkästään kuutiotilavuuksiin perustuvat vakuutukset taisivat jäädä unholaan jo pari ajokautta sitten.
Timukka

mcmies kirjoitti: Lain mukaan mitään näistä ei lähtökohtaisesti tarvitse muutoskatsastaa. Vaatimukset pitää täyttää, mutta niitäkin on olemassa tuosta listasta lähinnä valaisimille. Jos takahaarukkaan joutuu jotain hitsaamaan, hitsaukset pitäisi periaatteessa näyttää konttorilla, mutta kun kyse on noin pienistä jutuista, niin mieti itse, kannattaako siitä konttorille mitään maksaa.

Ne putket pitäisi muutoskatsastaa, muttet kumminkaan laita sellaisia, jotka saisi katsista läpi, joten se siitä.
Ahaa, sittenpä en ole ihan tarkkaan pykäliä lukenut. No, muutokseni ei olennaisesti vaikutakaan "rakenteellisesti" pyörään. Kun ei tule siis runko-muutoksia ym. Täytynee lueskella lisää muutos-pykäliä niin voipi puolustautua jos poliisi setä (tai täti) kenkkuilee.

Joo, drag pipet ois tarkoitus laittaa tai ainakin sopivan äänekkäät putket..

Kiitän vastauksista. Lisääkin saa kommentoida.
-Lonely rider-
hemuli
Viesti:

Tässä Santun kirjoittama kattava artikkeli muutoskatsastamisesta:

http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=133.0" onclick="window.open(this.href);return false;
Timukka

kiitos Hemuli. Olen saattanut lukea juuri tuon joskus, no nyt tiedän mistä lukea taas kun alkaa mietityttää.. Joskus taisin AKE:n sivuiltakin lukea aiheesta. Mulla ei tule keulan eikä rungon muutoksia, joten ei pitäis olla ongelmaa.
-Lonely rider-
Summa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Summa »

mcmies kirjoitti:Ei kysymykset tyhmiä olleet, vastauksista en niin tiedä.
Mitä inssisetä sanoo kiljuvan kotkan putkista?
hemuli
Viesti:

Summa kirjoitti:Mitä inssisetä sanoo kiljuvan kotkan putkista?
Riippuu ihan siitä minkä ikäiseen pyörään niitä olet kiinnittämässä - vähän tarkempaa tietoa, kiitos. Jos ensirekisteröity ennen 1.1.1991 niin ei sano välttämättä mitään jos vaan meteliä ei tule yli rajojen. Jos taas uudempi niin ei nykylainsäädännöllä mene läpi koska et pysty todistamaan niiden täyttävän ensirekisteröintipäivänä voimassa olleet päästömääräykset.

Se mitä itse noita SE putkia olen nähnyt niin yhdessäkään ei ole tarpeeksi vaimennusta että menisivät läpi uudemmissa pyörissä.
Summa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Summa »

hemuli kirjoitti:
Summa kirjoitti:Mitä inssisetä sanoo kiljuvan kotkan putkista?
Riippuu ihan siitä minkä ikäiseen pyörään niitä olet kiinnittämässä - vähän tarkempaa tietoa, kiitos. Jos ensirekisteröity ennen 1.1.1991 niin ei sano välttämättä mitään jos vaan meteliä ei tule yli rajojen. Jos taas uudempi niin ei nykylainsäädännöllä mene läpi koska et pysty todistamaan niiden täyttävän ensirekisteröintipäivänä voimassa olleet päästömääräykset.

Se mitä itse noita SE putkia olen nähnyt niin yhdessäkään ei ole tarpeeksi vaimennusta että menisivät läpi uudemmissa pyörissä.
1200 sportster -03

Eli odotettavissa kesällä kivat tsembalot kestabon kanssa..
Kai tässä joutuu ostaa varastoon sitten vakioputket, eilen vasta siirryin riisikupeista näihin vehkeisiin :)
hemuli
Viesti:

Jos vähän katsot missä ja erityisesti miten ajat niin tuskin tulee mitään ongelmia - kaikilla on muutetut putket eikä niitä ole muutoskatsastettu ja viranomaiset kyllä tietävät sen.

Paljon on omasta asenteesta kiinni kuinka paljon joutuu tien päällä hankaluuksiin, tässä meidänkin lähiössä rupeaa välillä vituttamaan kun jengi vetää täyskaasulähtöjä suorilla putkilla asuintalojen välissä neljänkympin alueella - sillä tavalla saa varmasti poliisin huomion.
Santerisalama
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Santerisalama »

Mites mahtaa käydä kun meen muutoskatsastaan -96 Sportster ja siin on kiinni suorat hormit.
muutoskatsastukseen meen runkomuutoksen takia....
Puuttuuko inssi noihin putkiin.
Pertti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Santerisalama kirjoitti:Mites mahtaa käydä kun meen muutoskatsastaan -96 Sportster ja siin on kiinni suorat hormit.
muutoskatsastukseen meen runkomuutoksen takia....
Puuttuuko inssi noihin putkiin.
Kyllä itse ainakin jotakin vaimennusta laittaisin ettei turhaan ärsytä. Vaikka Stormin huilut, eikä maksa paljon.
Saattaa inssi haluta ajaa todetakseen muutoksen toimivuuden. Sittenhä ne mölyputketkin tulee esille, kun kone käynnistetään.
Mun mielestä mitään "laittomuutta" ei kannata kokeilla katsastajan kanssa, jos puute on helposti katsastuksen ajaksi eliminoitavissa.
moderattori

Romu rauhoittaa!
irwing

Viesti Kirjoittaja irwing »

Käytinpä -08 883:n katsastussedän tykönä, kun vaihatin pytyt ja kannet 1200:ksi. Tosin yläkerta on orkkis 1200:sen... Maahantuojalta sain vastaavuuspaperin.. Katsastussetä ei katsonut kuin runkonumeron... Ja paperit käteen...
Onpahan mukavempi ajella muutoskatsastetulla mopolla, niin ei tarvii pelätä sinivuokkoja niin paljoa... Ja sitä paitsi on paljon miehekkäämpi olo kun rekisteriotteessa on prosentit alkaneet juosta... 8)
jumpero

Viesti Kirjoittaja jumpero »

mites tuontipyörien kohdalla tää homma nyt menikään,edessä ois muutoskatsastus sohvin muutoksiin(runkomuutokset hyväksytty jo)mut prosenttien kanssa tiukkaa,otteessa merkitty 21"etupyörä,saanko siitä täydet prosentit vai tarvinko 19"orkkisnavalla(21"brittinavalla)
Vastaa Viestiin