Leveämmät peltivanteet

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Longben
Viesti:

Leveämmät peltivanteet

Viesti Kirjoittaja Longben »

Projektimopoon pitäisi kehittää leveämpi takavanne ja katseet on ollut suunnattuna rapakon taakse jonkun aikaa. Alublanksit on melkein ainoa vaihtoehto, ei meinaa löytyä kiinnostusta toimittaa esim 3-os vanteiden irtokehiä, ainakaan kun kysellään yksittäisiä kappaleita. Nyt löytyi kuitenkin paikka kotosuomesta joka tekee ihan mittojen mukaisia yksittäiskappaleita,
täytyisi vaan työkalut ja muotti sorvata. Ainevahvuudet ja muut kriittiset kuten keskilevyn toteutus joutuu vetää hatusta. Onko Teillä tästä kokemuksia vai pitääkö vaan kylmästi luottaa tuonpuoleiseen?
Hessu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Ehkä ei pitäis tähän aiheeseen puuttua, mutta.
Kysehän on ilmeisesti painosorvausmuotin tekemisestä.
Ei kuulosta kovin valosalta idealta parin vannekehänpuolikkaan takia.
Muotinaihion täytyy olla siis öpaut puoli metriä halkaisijaltaan ja väh. 200mm paksu. Teräksinen sellanen limppu painaa n. 300 kg ja maksaa noin 600?. Liikuttelu ja sorviin saaminen vaatii siis koko ajan nosturia.

Sit kun sitä aletaan tekee. Väh 8 h duuni. Kiillotuksineen varmaan 16 h.
Koneistuksen hinta 100?/h. Nää hinnat on ilman ALV:tä ja vetästy ihan stetsonista minuutin miettimisellä. Tulee tyyriitä vannekehiä.

Eri asia on jos kiekko löytyy takapihalta ja ite pystyy sorvaa. Mut tuskin sillon kysyisit. Koska jos tollasen muotin pystyy ite sorvaamaan, sillon pystyy myös ite painosorvaamaan. Se ei oo mitenkään ihmeellistä hommaa. Tossahan asiaa on mm. hienosti esitetty http://www.timohapponen.net/mittari4/ kylläkin paljon pienemmässä mittakaavassa, mutta ei se hommaa muuta mihinkään. Ja menetelmästä löytyy paljon juttua vanhoista alan kirjoista.

Joo, oon painosorvannut. Mutta sellasia alle 200mm halkaisijaltaan kappaleita.
Longben
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Longben »

Kiitos palautteesta. Kaikki on tervetullutta. Aihio ja sorvi nimenomaan löytyy omasta takaa ja painosorvaamo venyttää näitä iso kasa tunnissa niin ei minusta maksa vaivaa opetella painosorvaamista. Huolenaihe koskeekin ainevahvuuksia, kun 1.5mm taipuu käsivoimin mutta 2mm vaatii jo automaattikonetta aloituskustannuksineen joka nostaa yks.kappaleiden hintaa huomattavasti. Eikä aina tehdä itse pelkästään kustannussyistä :lol: .
Muotin sorvaaminen on sitä paitsi ihan nyrkkipajasorvaamista, "koneistaja-yrittäjä" tyytyy näinollen n.30 e tuntiliksaan...
Hessu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Halpaa!!

"..ei minusta maksa vaivaa opetella .."
"..Eikä aina tehdä itse pelkästään kustannussyistä .." siis täh? Eiks nää oo vastakohtia?

Mä en usko että kukaan suomessa on tollasia tehny. Ainakaan viimeseen 20v. Ja jos joku on joskus, niin varmaan sellanen kaveri, joka ei netissä notku.
Mut mikä on se ongelma? Painosorvaamo varmaan kertoo tarvittavat pyöristykset ja pinnanlaadut. Ja tietysti sen, kuinka paljon pelti ohenee kun muotoa painetaan. Se siis ohenee huomattavan paljon. Siis onks sulla tarkotus tehdä noin ns, mustasta raudasta? Ei rosterista tai alsasta?
Yleensä kai noi painosorvaamot käyttää mieluiten syvävetopeltiä.
Se muokkautuu helpoiten. Mut siitä jos tekee vannekehiä, pitäis varmaan olla levyssä paksuutta. Ei meinaa oo kovin lujaa tavaraa. Miten nyt sitten kiinnitätkään kehät, mutta hitsaamista kandee välttää.

Mä oon kerran vahingossa tehty tankinpohjan syvävetopellistä. Aina kun hitsas sitä, saumasta lähti hiushalkeamia joka suuntaan.

Mun kokemukset rajoittuu 1,25mm syvävetopeltiin.
Vastaa Viestiin