Etujättö
-
JH
Etujättö
Mittasinpa ensimmäistä kertaa etujätön pyörästäni
. Mitaksi tuli n.13cm. Tarkoitukseni on vaihtaa -2,5" iskarit taakse. Eli jättö suurenee edelleen. Missä tulee raja vastaan etujätön suuruudessa. Olen tähän asti tykännyt ajettavuudesta, kääntyy sen mitä muuten pystyy ajamaan? 2 päällä täydessä lastissa on ajettu mutkateitä. Nykyiset pomppu iskarit varmasti ton 2.5" antaa joustoa. Keula on reikattu 40 asteeseen, t-kappaleillahan jättöä saisi pienennettyä. Mut pyörässä on jo 35% muutoksia enkä vielä enempää halua, jo aiemmin vaihdettujen t-kappaleiden takia. Eikö menekkin taas prosentit? Ja akseliväli muuttuu. Eikä pyörä muutenkaan ole tarkan katsastuksen kunnossa... 
Jätölle on annettu ohjeelliset mitat 5-10cm, muistaakseni, en nyt ole tästä ihan varma. Tuota jätön ohjemittaa ei (taas muistaakseni) ole asetuksissa vaan AKE:n teknisessä (tulkinta-)ohjeessa. Mulla ei ole tuosta ohjeistosta arkistoa ja sitä ei ole wepissä joten tuota en pääse tarkistamaan. Kysy tätä jätön enimmäismittaa suoraan konttorilta, tai jopa AKE:sta?
Jos t-kappaleet on jo vaihdettu ja ne on merkattu oteeseen ja prosenttehin niin niiden uudelleenvaihdosta ei pitäisi kulua lisää prosenteja.
Mulla ei ole henk. koht. kokemuksia noin suuren jätön laitteella ajelusta joten sitä puolta en voi kommentoida.
Jos t-kappaleet on jo vaihdettu ja ne on merkattu oteeseen ja prosenttehin niin niiden uudelleenvaihdosta ei pitäisi kulua lisää prosenteja.
Mulla ei ole henk. koht. kokemuksia noin suuren jätön laitteella ajelusta joten sitä puolta en voi kommentoida.
The story tells that 95% of all Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home.
Nykypäivänä uusissa japaninkustomeissa tuo jättö on säännönmukaisesti kaikissa yli 100mm. Jättö voi olla jopa 150mm turvallisuuden siitä suuremmin kärsimättä. Mieluummin ylärajoilla oleva jättö kuin liian pieni. Lähempänä 50mm oleva jättö kuuluu ratapyöriin ja aiheuttaa levotonta käytöstä normaaliajossa ilman ohjausiskaria. Hengenvaaralliselle puolelle mennään, kun keulan kulmaa muutetaan liikaa pelkästään t-kappaleilla ja jättö muuttuu negatiiviseksi (ohjausakselin suuntaisesti vedetty linja jää etuakselin takapuolelle).
Kuten Santtu sanoi, ei kertaalleen vaihdetusta osasta viedä uudelleen prosentteja. Muutoskatsastuksessa pitäisi tosin käydä muuttuneen akselivälin johdosta.
Kuten Santtu sanoi, ei kertaalleen vaihdetusta osasta viedä uudelleen prosentteja. Muutoskatsastuksessa pitäisi tosin käydä muuttuneen akselivälin johdosta.
-
mr.catfish
- Viesti:
-
JH