Don Quijote kirjoitti:Minäkin tein satulan (melkein kokonaan) ihan itse Ensimmäiseksi tekeleeksi siitä tuli jopa ihan kohtuullinen, vaikka itse sanonkin
Pohja mulla oli olemassa, mutta muokkasin sitä aika paljon lisää, mm. kavensin, pokkasin reunat, taivutin takaa yms. 1,5 mm - 2 mm pellistä saa hyvän pohjan tämänmalliseen satulaan. Kuitu toimii varmaan paremmin sellaisessa, joka tulee tiiviimmin kiinni lokkariin.
Pehmuste on telttapatjaa ja rälläköity muotoon, verhoilu on paksua nahkaa, samaa josta tehdään bootseja, ja tikkaukset on tehty käsin 2mm nahkanauhalla. Käsin siksi kun ei ole konetta, enkä osaisi varmaan sellaista käyttääkään.
Kuvio on ensin piirretty ja lopuksi poltettu pintaan ja lopuksi koko komeus on rasvattu nahkarasvalla.
Palli on ollut perseen alla jotain 6000 km jäykkäperässä ja on hyväksi havaittu
Nyt on uusi versio työn alla, malliltaan hieman sirompi ja pehmusteeksi tulee sellaista rouhe-superlonia.
Ei pitäisi painua kasaan niinkuin norsunnahka menee ajanmyötä.
Tämä kuvan jakkara jää arkistoon ja ehkä tulee joskus taas käyttöön johonkin pyörään...
kolvilla onnistuu hyvin. Kannattaa ensin "piirtää" kuvio pintaan jollain piikillä, että nahkaan jää selvät painaumat halutusta kuviosta. Sitten tätä kuviota pitkin kolvilla polttaen ja lopuksi nahan rasvaus.
Kannattaa harjoitella sitä kolvin käyttöä johonkin jämäpalaan ensin. Ei ole kovin hankalaa mutta vaatii vakaata kättä ja sopivaa vauhtia ettei polta liikaa tai liian vähän.
kolvilla onnistuu hyvin. Kannattaa ensin "piirtää" kuvio pintaan jollain piikillä, että nahkaan jää selvät painaumat halutusta kuviosta. Sitten tätä kuviota pitkin kolvilla polttaen ja lopuksi nahan rasvaus.
Kannattaa harjoitella sitä kolvin käyttöä johonkin jämäpalaan ensin. Ei ole kovin hankalaa mutta vaatii vakaata kättä ja sopivaa vauhtia ettei polta liikaa tai liian vähän.
Itse käytin kontaktiliimaa ja pop-niittejä. Vaatii reikien poraamisen pohjalevyyn. Mielellään isokantaisia niittejä tai prikka alle. Niitellä tulee se varsinainen kiinnitys ja liima auttaa viimeistelyssä, ei helmat repsota.
Jollain messinkiniiteillä saisi tetysti hienomman, mutta kyllä popparitkin toimivat.
Don Quijote kirjoitti:verhoilu on paksua nahkaa, samaa josta tehdään bootseja, ja tikkaukset on tehty käsin 2mm nahkanauhalla.
Kaksi tyhmä kysymystä : mistä tuota paksua nahkaa sais..? Sekä mistä tuota nahkanauhaa voi hankkia, sieltä mistä myös nahkaa verhoiluun...?
Itse hain BootFactorysta jonkun jämäpalan, ihan rahalla tosin. Nahkanauhaa ostin Nahkakunta -nimestä firmasta. http://www.nahkakunta.fi/
Ne ei taida kyllä myydä kovin mielellään kulutajille suoraan, mutta esim. paikallisen suutarin kautta voi kokeilla kysellä, jos vaikka tilaisivat. Tai hakee jonkun firman nimissä ja maksaa käteisellä.
olis penkinpohja valmiina. nyt antaisin tän jollekin osaavammalle päällystettäväksi. jos lahden seudulta löytyisi joku osaava hlö.
linda linda kerro hinta