vanha h-d museoon?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vitone
Viestit: 143
Liittynyt: 11:26 10.07.2008.

Viesti Kirjoittaja Vitone »

Lainataan triidiä ja kysästääs erästä mieltä kaiveranutta asiaa.
Tuttu kaveri harrastaa historic rr:ää '70 luvun jamahalla ja tuossa imatran muistojen ajojen varikolla istuskellessa tuli mieleen että onkohan harley davidsonilla ajettu koskaan kilpaa asfaltilla mm-tasolla :P
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Juho kirjoitti:...onko siinä jotain väärää että mä haluan museopyörän? ei se ennen ainakaan oo vaatinu sitä että omistaa tuliterän hd:n
kaippa se on vaan ostettava museoikänen pyörä ja ajettava normaaleilla kilvillä että kaikki on tyytyväisiä
Huoh... Yritän vaan herätellä keskustelua museoajoneuvorekisterin perimmäisestä tarkoituksesta ja en taida olla ainoa jolle tuli vähän outoja mielleyhtymiä näistä kirjoituksista. Ei siitä nyt kannata hermostua.

Missä kohtaa vaadittiin uuden pyörän ostamista? Itselläni on ollut kalustoa vuosilta 1953-2000, tämähetkinen arsenaali painottuu tuonne 80-luvun loppuun ihan vaan rakentelusäännösten takia. Olisihan se museopyöräkin ihan mukava lisä tuohon riviin mutta kyllä se sitten olisi siinä ihan sitä varten että korkeintaan kerran kaksi kesässä kauniina päivänä käytäisiin jossain.
Pertti
Viestit: 6063
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Museopyörässä tahtoo vaan käydä niin, ettei sillä sitten ekan tai toisen kesän jälkeen juurikaan malta ajaa.
Kuitenkin ne on ajettaviksi alkujaan tehty.
Ulkoiluttakaa niitä museopyöriänne.
Kolmekymmentä päivää ei tule aivan helposti täyteen "oikeilla" museoajoneuvoilla. Nuo sitaatit siksi, että on ilmennyt myös jonkinlaista hyödyn tavoittelua museoajoneuvostatusta haettaessa.
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Pertti kirjoitti:Museopyörässä tahtoo vaan käydä niin, ettei sillä sitten ekan tai toisen kesän jälkeen juurikaan malta ajaa.
Kuitenkin ne on ajettaviksi alkujaan tehty.
Ulkoiluttakaa niitä museopyöriänne.
Kolmekymmentä päivää ei tule aivan helposti täyteen "oikeilla" museoajoneuvoilla. Nuo sitaatit siksi, että on ilmennyt myös jonkinlaista hyödyn tavoittelua museoajoneuvostatusta haettaessa.
Pertin kanssa olen tästä samaa mieltä, nuo ajot näyttää jäävän noilla museovehkeillä aika vähäisiksi ( ainakin tuntemillani kavereilla).
Vaikka oma pyörä on lähes museokuntoinen ja ikäinen en ole prosessiin ryhtynyt vaikka se on ollut monesti mielessä.
Motiivina ei ole ollut pieni vakuutusmaksu, vaan harvinaisemman mallin pitäminen alkuperäisasussa. Ei se vakuutusmaksu kuitenkaan tällä teho-paino suhteella kovin suuri ole.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Garland
Viestit: 25
Liittynyt: 23:08 23.07.2008.

Viesti Kirjoittaja Garland »

Vitone kirjoitti:Lainataan triidiä ja kysästääs erästä mieltä kaiveranutta asiaa.
Tuttu kaveri harrastaa historic rr:ää '70 luvun jamahalla ja tuossa imatran muistojen ajojen varikolla istuskellessa tuli mieleen että onkohan harley davidsonilla ajettu koskaan kilpaa asfaltilla mm-tasolla :P
On. Harley-Davidson ja Walter Villa voittivat jopa Maailmanmestaruuden 1974 - 1976 250-luokassa ja 350-luokassa 1977.

EDIT: Sorry, 350 mestaruus myös 1976, 3. 1977.
Viimeksi muokannut Garland, 08:59 05.08.2008.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Garland kirjoitti: On. Harley-Davidson ja Walter Villa voittivat jopa Maailmanmestaruuden 1974 - 1976 250-luokassa ja 350-luokassa 1977.
Niin vinkkinä että Wesalla on tuolla myytävänä palstalla tuollainen... katupyörä versio.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
jack
Viestit: 673
Liittynyt: 15:04 21.10.2004.

Viesti Kirjoittaja jack »

Joe Cool kirjoitti:[
Ei tainnut Kemissäkään olla muuten edes 5-10 museopyörää paikalla (taisin omani lisäksi nähdä 2) ja pre-evo -ikäisiä yleensäkin vain muutamia kymmeniä eli 3-4% osallistuneista. Pitäisi tämän perusteella kai sitten museopyörälijöiden ommella nutun kulmaan tunnus "0,4%" :mrgreen:
Muutenkin on ollut hieman yllättävää liikkua näissä Harley-tapahtumissa ja nähdä miten uudella kalustolla jengi ajaa. Kun vertailupohjana on jenkkiautoharrastajapiirit, joissa taas vanhat autot ovat arvossaan ja harrastuksen kohteena. Kun pyörän ostettuani kyselin eräältä pussihousulta, että millaista kalustoa ja porukkaa siellä Bembölessä liikkuu, niin hän vastasi, että suurimman osan mielestä siellä jo vuoden vanhat pyörät ovat vanhoja p*skoja :twisted: Mutta toisaalta onneksi on näin, sillä jos tämä harrastus olisi vanhojen pyörien varassa, olisi kerhon toiminta aika köyhää... :roll:
Arvaappa mistä tämä johtuu :twisted:
Nimenomaan. Tämä nyt on ihan oma henkilökohtainen mielipiteeni - joskin vahva sellainen - mutta museorekisteriin kelpuutettavan ajoneuvon pitäisi olla niin hienossa alkuperäis/entisöidyssä kunnossa että sen enempi käyttäminen koituisi sille vahingoksi. Sillä eikö juuri sen takia ole perustettu erillinen museoajoneuvorekisteri jossa ylläpitokustannukset ovat tavallista rekisteriä pienemmät, että niitä vanhoja laitteita säilyisi jälkipolville ihailtavassa kunnossa.
Tämähän on sairas, jopa perverssi ajatus. Onko Herra H mielestäsi siis kaikki aluperäiset, "OiginalPaint" pyörät tuhottava ja niiden kertoma tarina ja historia hävitettävä maailmasta? Onneksi museorekisteriin saa alkuperäisasuisen pyörän, jota ei tarvitse tuhota turhalla entisöinnillä. Se saa olla jopa erittäinkin kulunut, alkuperäisasun on tietysti pitänyt säilyä. Viime viikonloppuna näin taas pari sellaista, ja kyllä sydän lämpeni.
Tämäkin on ihan vaan henkilökohtainen mielipiteeni. Ja boldaus minun.

Jack
- mä mitään harrikoista ymmärrä,mutta minähän ajankin Moottoripyörällä -
"All motors are bombs; Some just have shorter fuses than others."
-Riddnick Wysdom
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Ymmärsit Jack taas minut TÄYSIN väärin. Sen takia kirjoitin "alkuperäis/entisöidyssä" että arvostan alkuperäisenä säilyneen laitteen potenssiin kymmenen korkeammalle kuin sadan pisteen entisöinnin - niitä kun ei saa rahalla uusia. Käytön jäljethän vain tuovat laitteen legendalle syvyyttä, "hieno" ei aina tarkoita virheetöntä.

Mutta pointti olikin se, että kun tällainen ajoneuvo on säilynyt kymmeniä vuosia täysin alkuperäisenä - maaleineen kaikkineen - nopeuttaisi päivittäinen hyötykäyttö sen rapistumista siihen pisteeseen että sitä ei voitaisi enää säilyttää siinä hienossa alkuperäiskunnossa. Tämän takia tällaiset laitteet pitäisi säilöä naftaliiniin jotta ne olisivat siinä kunnossa vielä toisenkin viidenkymmenen vuoden kuluttua. Toki moottoriajoneuvot myös kärsivät ajon puutteesta joten ei tallin ovia toki pidä umpeen muurata.

Tämä on kautta aikain ollut erittäin tulenarka keskustelunaihe - jos nyt oltaisiin pussihousufoorumilla niin näyttöpäätteiden takana teroiteltaisiin heinäseipäitä ja rovio olisi jo rakenteilla :lol: ...
Garland
Viestit: 25
Liittynyt: 23:08 23.07.2008.

Viesti Kirjoittaja Garland »

Sepixlh kirjoitti:Niin vinkkinä että Wesalla on tuolla myytävänä palstalla tuollainen... katupyörä versio.
Nuo kilpakoneet olivat kaksisylinterisiä, kaksitahtisia.
Pertti
Viestit: 6063
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Tämän päivän museoajoneuvolaki ei vielä tunne kuin käsitteen "hyvin säilynyt alkuperäiskunto" ja "entistetty".
Tuo alkuperäiskunto sallii jonkin verran ajon jälkiä, kulumista ja himmentymää pinnoitteissa, mutta ruoste on siinäkin myrkkyä.
Esim. Vakkilan Arton kolmekakkonen ei täytä lain pykäliä, vaikka täydellinen onkin.
Ns. konservointi mahdollisuutta ollaan sorvaamassa lain laatijan kanssa, mutta hitaasti tuntuu etenevän. Näin saataisiin monta historiallisesti arvokasta "tarinaa" säilytettyä sellaisena kuin aika ja kyläsepät ovat niitä muokanneet.

Mulle voi museoasioista laittaa privaa.
Avatar
mikira
Viestit: 1493
Liittynyt: 12:38 18.03.2003.
Paikkakunta: Wien/Itävalta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikira »

Garland kirjoitti:
Sepixlh kirjoitti:Niin vinkkinä että Wesalla on tuolla myytävänä palstalla tuollainen... katupyörä versio.
Nuo kilpakoneet olivat kaksisylinterisiä, kaksitahtisia.
Aermacchi teki myös yksipyttyisiä nelitahtisia kilpapyöriä.
Avatar
mikira
Viestit: 1493
Liittynyt: 12:38 18.03.2003.
Paikkakunta: Wien/Itävalta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikira »

Täällä Italiassa on museo rekisteri vekottimilla saa ajaa vain pyhäisin taikka näyttelyissä ja muissa juhlissa. Mielestäni tämä on hyvä järjestely klassisten vehkeitten osalta.
Heitin nyt tämän kommentin tähän koska tiedän itsekkin yhden kaverin joka ajeli/ajelee museo mersulla kaikki arkiajonsa suomessa, auto on siinä käyttökunnossa ei hienossa museo kunnossa eikä mielestäni ansaitse museo statustaan. Käsittääkseni suomessa pysyy vielä tekemään näin ja on käynyt itselläkin mielessä hommata talviauto tällä tavoin.
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

mikira kirjoitti:
Garland kirjoitti:
Sepixlh kirjoitti:Niin vinkkinä että Wesalla on tuolla myytävänä palstalla tuollainen... katupyörä versio.
Nuo kilpakoneet olivat kaksisylinterisiä, kaksitahtisia.
Aermacchi teki myös yksipyttyisiä nelitahtisia kilpapyöriä.
Joo näinhän se oikeasti oli, hätäisesti tuota muistelin :oops: piti oikein kirjasta tarkistaa tuo 4-t 350cc kone korvattiin katumallissa (sprint) vasta 74 2-t 250cc konella (SX) 78 asti, kunnes koko paja myytiin Gagivalle.
Tätä ennen tuo 2-t oli eri versioina vain "kilpakäytössä"
Tästä asiasta on ainakin netissä varsin vähän tietoa, osa varsin ristiriitaista.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
jakke
Viestit: 122
Liittynyt: 00:07 17.09.2003.
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jakke »

Pertti kirjoitti:Tämän päivän museoajoneuvolaki ei vielä tunne kuin käsitteen "hyvin säilynyt alkuperäiskunto" ja "entistetty".
Tuo alkuperäiskunto sallii jonkin verran ajon jälkiä, kulumista ja himmentymää pinnoitteissa, mutta ruoste on siinäkin myrkkyä.
Esim. Vakkilan Arton kolmekakkonen ei täytä lain pykäliä, vaikka täydellinen onkin.
Ns. konservointi mahdollisuutta ollaan sorvaamassa lain laatijan kanssa, mutta hitaasti tuntuu etenevän. Näin saataisiin monta historiallisesti arvokasta "tarinaa" säilytettyä sellaisena kuin aika ja kyläsepät ovat niitä muokanneet.

Mulle voi museoasioista laittaa privaa.
Ja taas kerran tuo Arton pyörä oli Vaasassa palkinnoilla....
Kuva
-- Jakke --
piese

Viesti Kirjoittaja piese »

hemuli kirjoitti:Paljonkos muuten on tänä päivänä eroa vakuutusmaksuissa tavallisen rautapään ja museoleimatun välillä? Ei taida montaa satasta olla sen jälkeen kun tehopainosuhteiset vakuutukset tuli mukaan kuvioon.
Tehopainosuhteisella 112?/vuosi, museovärkeistä mitään hajua.

Ja enpä tosiaan rääkkäis rautasikaa, niin kuin tähän asti JOS olisi museorekekkarissa.

Kyllä ainakin omasta mielestä museokatastettua mopetia/autoa/junaa etc. oli se mitä merkkiä tahansa, on aivan turha edes kuvitella ainoaksi kulkimeksi, kyllä se vaatii kuitenkin "arkikulkimenkin".
Vastaa Viestiin