DYNA, DIY jalkatappien siirtosarja

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Eagle57
Viesti:

DYNA, DIY jalkatappien siirtosarja

Viesti Kirjoittaja Eagle57 »

Suunnittelin ja teetin omaan mopooni (fxdwg-99) siirtosarjan jalkatapeille. Samalla tein moottorin etukumikiinnikkeelle tärinän vaimennusraudan.

Jalkatappeja siirsin 100mm eteenpäin. Samalla meni jarru- ja vaihdetanko uusiksi.

Jos jotain kiinnostaa tehdä/teettää, niin voin laittaa kuvat tulemaan.
Laittakaa privaa jos kiinnostaa.
FXDWG -99
mikira
Viesti:

Re: DYNA, DIY jalkatappien siirtosarja

Viesti Kirjoittaja mikira »

Eagle57 kirjoitti:Samalla tein moottorin etukumikiinnikkeelle tärinän vaimennusraudan.
Mulla ei ny sytytä että minkälainen tämmöinen tärinanvaimennusrauta on?
Eagle57
Viesti:

Tärinänvaimennusrauta on sellainen koukkumainen rauta joka tulee etu-alakiinnikkeeseen rungon puolelle ja toinen pää tulee moottorin vaakasuoran kiinnikkeen yläpään kohdalle. Kiinnikkeen yläpäähän on liimattu vaimennuskumi.
Rauta hillitsee moottorin "hyppimistä" tyhjäkäynnillä.

Vastaavanlainen kuin tuo oikealla, paitsi minun tekeleessä tuki otetaan tuosta kuvan vaakasuorasta moottoriin kiinnitettävästä osasta. Kts. Crome Billet Front Motor Mount...42689.

http://www.customchrome.com/catalogs/cc ... p?page=606
FXDWG -99
Sepixlh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Mikira tarkoitti että mootttori "täytyy" olla kiinni suoraan rungossa :roll: muutenhan sitä voisi kuvitella ettei moottori edes käy :D
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Eagle57
Viesti:

No tuo "tärinänvaimennusrauta" taitaa olla väärä nimitys tuolle osalle, mutta ajattelin, että Dynan omistajat joiden kone on ripustettu vaimenninkumien kanssa tietävät mistä on kyse ( onko niitä Dynia ilman kumiripustusta...?).
FXDWG -99
mikira
Viesti:

Ok, nyt selvis mä oon aina luullu että tuo custom chromen kataloogi tuote on epäonnistunut kromisuoja :lol:

Mä tykkään kyllä ajella kumiripusteisilla harrikoilla, mielestäni hyvä keksintö motor companyltä että voidaan me herkkäperseetkin ajella.
Eagle57
Viesti:

Laitoin omaan pyörääni tekemäni osan ja ei se tärinöitä mihinkään vie. Jos laittaa siihen osaan liian jäykän kumin, niin tärinä välittyy runkoon. Sopivan löysä sienikumi (15mm paksu) estää jonkin verran koneen pomppimista tyhjäkäynnillä ja saattaa jopa säästää etukumikiinnikettä.
FXDWG -99
uuze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja uuze »

Säädin kaverin koneen ripustuksen jonkun jenkkisivuilta löytämäni ohjeen perusteella. Oisko täälläkin joskus ollu puhetta samasta hommasta. Eli ton kumin ja rungon väli shimmataan niin et pultti ei vedätä kumia kiristettäessä ja sen ansiosta sit kumi kuolettaa tärinät paremmin kun se ei ole valmiiks kireellä. Ero oli huomattava, suosittelen tekemään kaikkiin dyniin. Haulla varmaankin löytyy lisätietoa asiasta.
Eagle57
Viesti:

Noin kuukausi pari sitten tilasin uuden etukumikiinnikkeen ja asensin sen väliprikkojen kanssa (kuten jenkkien sivustoilla), niin ettei tullut kiinnikkeelle liikaa vetoa. Ajattelin jospa kone ei hyppisi niin paljoa tyhjäkäynnillä.

Ei ollut mitään vaikutusta ainakaan minulla. Taisi olla jo oikealla paikallaan ennen osan uusimista.

Tuli vaan silloin mieleen josko jotenkin saisi tuota tyhjäkäyntipomppimista jotenkin pienenettyä (ei poistettua).

Minua tuo pomppiminen häiritsi joten siksi tein ko. osan. Ja ajattelin jos jotain muutakin häiritsee, niin osan kuvan saa kun pyytää.

Sehän on selvä jos koneen pomppimisen vaimentaa täysin, niin silloin tärinä menee runkoon, joten tuo osakin on kompromissi.
FXDWG -99
mikira
Viesti:

FXD mallien kumiripusteisen koneen liikkeitä kontrolloimaan on sputhella ratkaisuna positrac stabilizer sarja jossa sekä etu ja taka kumikiinnikkeiden rinnalle tulee reaktiotanko:

Kuva
Eagle57
Viesti:

Joo noilla stabilisaattoreissa olevilla reaktiotangoillahan estetään takapyörän woblaaminen mutkissa nopeilla nopeuksilla.

Jos tuota Sputhen etukumikiinnikkeen stabilisaattori-rajoitin osaa katsoo tarkemmin , niin se rajoittaa myös moottorin ylöspäin suuntautuvaa liikettä.

Ja sanoisin, että en ainakaan tuota ( etustabilisaattori) laittaisi omaani. Se rajoitin aiheuttaa aikamoisen momentin, kun se ottaa kiinni tuohon erilliseen T-malliseen kiinnikkeeseen (missä on kumikiinnike).

Ja sitä kautta vääntävä momentti välittyy koneen korvakkeisiin.

Sitä ei tuosta kuvasta näe, mutta minulla on tietsikalla kuva siitä edestäpäin.
FXDWG -99
Vastaa Viestiin