maalaus ja sen kiemurat

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

ironcross

maalaus ja sen kiemurat

Viesti Kirjoittaja ironcross »

Voisko joku valaista hieman noita maalaukseen liittyviä juttuja? mulla ois tankki ja lokarit puhallettu pellille ja nyt pitäis saada väriä pintaan, ruiskulla tietenkin 8O , eli mitä kannattaa käyttää kittinä ja tarviiko sekin jonkun pohjamaalin, tuleeko kitin päälle mitä ja niin edelleen, jos jollakin kokemuksia hyväksi havatuista keinoista niin saa tuoda julki olisin tuhannesti kiitollinen.... :D :roll:
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tre! ootko ikuna jenkkiläisiä airbrush lehtiä siellä selitetään kuva kohtasesti alusta loppuun pohjat ja erikois maalaukset tai tilaat alan kirjoja. kirjaan kun mahtuu enemmän infoa kuin tänne postikortti osastoon. lehtiä ja kirjoja löytyy ärrältä ja alan erikois kaupoista tai netistä. nam!
ironcross

Anonymous kirjoitti:Tre! ootko ikuna jenkkiläisiä airbrush lehtiä siellä selitetään kuva kohtasesti alusta loppuun pohjat ja erikois maalaukset tai tilaat alan kirjoja. kirjaan kun mahtuu enemmän infoa kuin tänne postikortti osastoon. lehtiä ja kirjoja löytyy ärrältä ja alan erikois kaupoista tai netistä. nam!
Kiitos ja anteeksi, käynpä heti ärrällä ja kirjakaupassa :? jos jollakulla on tähän postikorttiin mahtuvia muita vinkkejä niin olen kuulolla... :)
pannu-52

Viesti Kirjoittaja pannu-52 »

JEps!

Ite maalasin ensiks Miranolilla ihan pensselillä verellen. Sitte ku alako näyttää hyvältä, laitoin siihen monta kerrosta lakkaa päälle.Seki meni ihan vaa lakkapensselillä.Nii ja jos oikeen rajoja rikotaan niin se lakka oli helo täyskiiltävä saunalakka, mikä on tarkotettu puupinnoille. Katotaan miten pysyy pannupääs.Ainaki kuuman kestoa löytyy. Jos haluat siistit pinnat, on pohjatyön jälki oltava ruiskumaalille hyvä. Kaikki kolot ja varsinki naarmut jää varmasti maalin alta näkyville. Pappa mulle piänenä huuti ku saunaa maalattii, että"poika prkl! paksusti vaa maalia ja pensseli heilumaa"... :wink:

Sii juu,........

Pannu-52
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Huomaa että kevät on tulossa kun maalausteema on tapetilla useammassakin topicissa.

Jos (kun) kappaleitasi täytyy kitata, karhenna pelti sopivan karhealla (max 50) hiomapaperilla jotta kitti saa kunnolla tartuntapintaa. Tavallinen polyesterikitti on hyvää, kuivuu nopeasti ja on helppo hioa. Kitin alle ei tarvitse pohjamaalia.

Kitti kannattaa kuivuttuaan ensin muotoilla oikeaan muotoon esim. edellä mainitulla karkealla 50 paperilla. Sen jälkeen hiontajäljet peitetään viimeistelykitillä, se on juoksevampaa kuin tavallinen, ei täytä isoja koloja. Voit tietysti käyttää samaa polyesterikittiä kuin aiemminkin, enemmän hiomista vaan. Jatka hiomista 120-240 paperilla kunnes pinta on suht' sileä.

Kitin päälle on hyvä levittää hiontaväri joka hiotaan 400:lla paperilla, viimeisen hiontavärin hiontaan voi käyttää vieläkin hienompaa paperia tai sitten tarkoitukseen tehtyä hiontasientä (esim. 3M). Älä hio hiontaväriä puhki, ruiskuta uusi kerros mikäli näin tapahtuu. Tässä vaiheessa ei saisi näkyä pienintäkään hiontajälkeä, pintamaali ei peitä mitään.

Sitten pohjamaali jonka appelsiinipinta kuivuttuaan hiotaan tasaiseksi hienolla paperilla/sienellä, älä taaskaan hio puhki.

Viimeiseksi pintaväri + lakka. Pintaväriäkin voi varovaisesti 1000-1200 vesipaperilla hioa että mahdollinen appelsiinipinta katoaa. PAITSI jos kyseessä on metalliväri, sitä ei hiota.

En ole maalari joten edellä mainitut ohjeet ovat pelkästään oman vähäisen kokemuksen tulosta. En väitä niiden olevan juuri oikeat menettelytavat mutta itselle on välttänyt tähän asti. Pintavärin ja lakan vedon olen jättänyt aina empimättä ammattilaisen huoleksi.
ironcross

Kiitos pannu52, en tohdi ite ihan pensselillä kokeilee... :) niistä pohjatöistäkin on monenlaista juttua, kannattaako kitin alle laittaa joku maali vai laittaako suoraan pellille, ja mitä kittiä käyttää yleensäkin...kitin päälle ilmeisesti joku hiomaväri jotta tietää hioa oikeista kohdin jotta tulee tasainen. jos joku tietää niistä kitti hommista jotain kuten kannattaako ruiskukitti ja jos ei niin mikä sitten...meinaan nimittäin yrittää tehdä tämän itse ruiskulla, tai jos menee vi...ksi niin sit vaik pensselillä :lol:
ironcross

No niin , löytyihän sitä tietoa!! :lol: Kiitos hemuli ja eikun työn touhuun!!!
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

ironcross kirjoitti:...kitin päälle ilmeisesti joku hiomaväri jotta tietää hioa oikeista kohdin jotta tulee tasainen.
Nyt meni kaksi eri tuotetta sekaisin. Hiontaväriä kutsutaan myös ruiskukitiksi, eli se on paksua tavaraa joka peittää myös pienet hiontanaarmut.

Edellä kuvailemasi tavara on merkkausväriä, tavallinen musta spräymaali käy hyvin. 3M tekee ihan tarkoitusta varten olevaa jauhemaista väriä joka ei varmasti reagoi pintavärin kanssa mutta koska merkkausväri hiotaan aina pois niin ei kannata. Merkkausväri suihkautetaan ohuena harsona niin, että hiottaessa näkee mikä kohta jää tummemmaksi ja näin ollen tarvitsee lisää kittiä (tai vastaavasti missä sitä on liikaa).

Itse olen huomannut, että paras konsti epätasaisuuksien toteamiseen on omat sormenpäät. Sormenpäiden tuntoaisti on niin herkkä että vetämällä niitä pinnan yli pienetkin epätasaisuudet ja aallot erottuvat.
skägge
Viesti:

Viesti Kirjoittaja skägge »

Uudenmaankadulla stadissa on liike nimeltä Tempera ,josta saa ruiskumaalaukseen liittyvää kirjallisuutta ja kaikkea siihen liittyvää esim.maskikalvo,teipit,straippi siveltimet ja kynäruiskut ym,ym,Voi olla jonkun mielestä kalliita,mut jos on enemmän käyttöä niin peittoaa bilteman vastaavat mennen tullen.http://www.tempera.fi/
ironcross

Ahaa, :oops: kiitos ja kumarrus, niinkuin huomaatte en ole tekijämies tällä saralla mutta yrittänyttä ei laiteta,kokeiltava on ja kiitos hemuli öljytankista istuu aivan hienosti kun teki uudet kiinnikkeet... :lol:
JH

Viesti Kirjoittaja JH »

Hemulilla oli ihan hyvät ohjeet, tarkennan vähän. Ensinnäkin kitin alle ei SAA pistää mitään yksi komponenttista pohjamaalia, esim. sprayta. Autojen "viimesen päälle" maalauksessa käytetään 2 komponenttista ruosteenestomaalia ja pohjaväriä kitin alla. Mutta ei mielestäni ole tarpeellista pyörissä. Tartunnan hiominen 50 on liioittelua. Kitti vetäytyy vielä 2 viikkoa "kuivumisen" jälkeen, ohuesta kitistä noin karkea jälki saattaa tulla näkyviin. Myös kaikki rälläkät jne. kannattaa unohtaa em. syyn takia maalin poistossa. Pinta karhennetaan 80 epäkeskokoneella hioen, tai 120 käsin. Kittinä olen käyttänyt polyesteriä tai paksummin lasikuitua. Kitti kannattaa hioa 120, ehkä ensimmäinen kerros 80, ja aina tuen kanssa. Viimeistely kittiä en ole käyttänyt. Kittaus hiotaan lopuksi 240 epäkeskokoneella tai vielä hienommalla käsin. Pitää muistaa ettei hyppää yli 2 kertaiseen paperiin. Hionnan jälkeen ruosteenesto paljaalla pellillä oleviin kohtiin, muualla siitä ei ole hyötyä. Sitten osat ruiskutetaan hiomavärillä, ja saa laittaa reilusti että peittää naarmut jne. Ja jos kittiä on paksusti (huonot peltityöt? :D ), osat kannattaa tässä vaiheessa jättää pariksi viikoksi rauhaan. Sitten ohut merkkaus väri, ja hionta koneella 400/500 tai vesihionta 800/1200. Vesihionta on huomattavasti siistimpää kotioloissa. Jos vielä löytyy koloja tai kitti on vetäytynyt niin kittiä lisää. Ja palataan neuvoissa kittaus kohtaan. Sitten jos ei ole varma pohjatöistään, kannattaa vetää joku ylijäämä väri pintaan, näkee mahdolliset virheet (maalikaupoissa on yleensä jotain sävyvirheellisiä maaleja). Ja sitten lopullinen väri. Itse suosin normaali maalauksissa värimassa+lakka systeemiä, lähinnä helpon paikattavuuden ansiosta. Osien kuivuttua 2-4 viikkoa huoneen lämmössä kannattaa vasta aloittaa asennustyöt maalin saavutettua lopullisen kovuutensa. Vielä jos haluaa tosi mageen näyttely peilipinnan 8O . Maalipinta hiotaan sileäksi 2000 vesihiontapaperilla ja sitten kiiloituslaikka laulamaan. Toimii myös pikkuroskissa. Tästä nyt tuli melko romaani, mut tuossa periaatteet mitä olen oppinut koulussa ja töissä ollessani. Täydennän tarvittaessa vielä.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

hmm, kiitos ja näyttäähän tähän postikortin kokoiselle läntille mahtuvan sitä tekstiä..
Sporttiboy
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sporttiboy »

Jonkunverran kynäruiskulla ja sillä isommallakin maalanneena, ei kannata niille Biltemaruiskuillekaan irvistellä, maalasin aikoinaan just sen Temperan messuosastolla niillä Biltematasoisilla vehkeillä kolme vuotta näytöksissä ja kukaan ei huomannut jäljessä eroa. Pikkuisen ne vaativat parempaa huolenpitoa kuin Badgerit.

Kyseessä kuitenkin oli kai ihan vain värin saaminen pintaan. Hemuli ja JH hoitikin jo ton pohjustusjutun aika hyvin, noin mäkin sen oon yleensä tehnyt. Mut se tila ja muu jos meinaat itse maalata. Varo pölyä!!!! Ilmassa leijuu aina vähän hiukkasia ja ne tarttuu hanakasti tuoreeseen maaliin. Mä meinaan taas rakentaa "teltan" kun käyn värjäämään mopon osia ens kesän sävyyn.

Teltassa kiertää ilma pienesti, sisään tulee ilma hiukkassuodattimen kautta ja toisesta päästä imetään senverran reippaasti, että pieni alipaine vallitsee koko ajan. Ei pöly ja maalihiukkaset pääse liikaa kuvioimaan pintaa.

Ja kantsii sit laittaa nasse päähän, muuten ei tarvii illalla käydä bissellä mut silti on aamulla kuula kipee ja jumissa.
Paha saa aina palkkansa, muut joutuvat tulemaan toimeen päivärahoilla...
mikira
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikira »

Sysäänpä tähän samaan viesti ketjuun oman kysymykseni:

Dynan tankista pitäisi saada peukalon pään kokoinen lommo täytettyä jollakin tökötillä mutta millä? Olen ajatellut koritinaa tai lasikuitukittiä, lommo on sen verran matala ettei viitsi ruveta hitsaus urakkaan tuon takia.
JH

Viesti Kirjoittaja JH »

Kyllä tuon kokoinen lommo menee kitillä, ei tarvi välttämättä edes lasikuitua. Ainahan se kuitenkin parempi jos tinaa.
Vastaa Viestiin