Laitoin eilen Wisecon takomäntiin männänrenkaita ja hämmästelin ylimmän puristusrenkaan erittäin tiukkaa sovitusta männän uraan.
Mopon oma ohjekirja sanoo uravälykselle ohjemitaksi .004 - .005 (0.10 - 0.12 mm), mutta päteekö tämä Wisecon mäntiin? Wisecon tehtaan jäljiltä ei taatusti ollut tuota välystä.
2.rengas sopi paljon paremmin uraan, muttei sekään ollut noissa mitoissa.
Pakko kysyä kun ei ole enne tullut moista vastaan.
Männänrenkaiden uravälys
Käsittääkseni arvot ovat valmistajakohtaisia.
Servisekirja antaa Harrikan omiin mäntiin ohjearvot. Muutenkin mäntien lukemat hieman poikkeavat toisistaan eri valmistajilla, joten jos esim. sylintereitä porataan, on syytä aina mitata mäntä.
Tarkka mittaus myös silloin, vaikka laitettaisiin "samankokoiset" uudet eri valmistajan männät.
Taiwaan männät kannattaa sovittaa pyttykohtaisesti, jos oikein tarkkaa haluaa.
Servisekirja antaa Harrikan omiin mäntiin ohjearvot. Muutenkin mäntien lukemat hieman poikkeavat toisistaan eri valmistajilla, joten jos esim. sylintereitä porataan, on syytä aina mitata mäntä.
Tarkka mittaus myös silloin, vaikka laitettaisiin "samankokoiset" uudet eri valmistajan männät.
Taiwaan männät kannattaa sovittaa pyttykohtaisesti, jos oikein tarkkaa haluaa.
Välys
Ok. Kiitos kommentista, näin arvelinkin ettei HD:n mittoja ja Wisecon mittoja verrata. Sain vinkin lämmittää mäntää kuumailmapuhaltimella ja tsekata sitten miten ylin rengas liikkuu urassa. Mäntä ja rengas lämpölaajenee kuitenkin erilailla.
Olen noita Hastingsin männänrenkaita laittanut aiemmin ja niissä puristusrengas on liikkunut paljon nöyremmin urassaan. Siksi piti laittaa eilen homma seis.
Olen noita Hastingsin männänrenkaita laittanut aiemmin ja niissä puristusrengas on liikkunut paljon nöyremmin urassaan. Siksi piti laittaa eilen homma seis.
Syy
Tässä oli syy miks nahisti eli toisen männän ylimmässä männänrenkaassa oli selvä patti
joka näkyy (ehkä) näissä kännykällä otetussa kuvassa. Hioin rengasta vähän hiomakiven päällä ja väriero näytti ton patin. Kuvat kummaltakin puolelta rengasta.
Männän rengas ei ole vääntynyt mulla, otin ne eka kertaa paketista kun tarkastin päittäisvälykset. Eli Wisecolta on lähtenyt sekulia ulos?

joka näkyy (ehkä) näissä kännykällä otetussa kuvassa. Hioin rengasta vähän hiomakiven päällä ja väriero näytti ton patin. Kuvat kummaltakin puolelta rengasta.
Männän rengas ei ole vääntynyt mulla, otin ne eka kertaa paketista kun tarkastin päittäisvälykset. Eli Wisecolta on lähtenyt sekulia ulos?