Rautis käy ja sammuu...

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Rautislady
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rautislady »

Juu eipä hätiä mitiä. Kyllä tääl varmaan kaikki onki asiantuntioita verrattuna minuun.
Mut jostaahan se on munkii alotettava jos meinaa tuon vanhan rutkun kanssa pärjätä :D
Niin siis kyse vm -65 pyörästä..
Täytyypä ajatuksen kanssa ja pyörän vierellä tutkia tuota kuvaa (on siinä aika pal kikkeitä... 8O ).
Kiitos teille!
Rautislady
Viesti:

http://www.geocities.com/nbowles_2000/wiring.jpg

Käykös tää rautalangasta väännetty???? Näyttäs ainakii asialliselta..
Mopopoika -65
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Onko sun pyörässä sähkölaitetta joka ei toimi vaikka pitäisi? Esim. jarruvalo?

Jos on, niin aloita vian etsiminen sen johdoista.
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
smuige
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smuige »

Rautislady kirjoitti:http://www.geocities.com/nbowles_2000/wiring.jpg

Käykös tää rautalangasta väännetty???? Näyttäs ainakii asialliselta..
Muuten OK, mutta sulake puuttuu...

H-D oma automaattisulake on hyvä.
Mahdollisimman lähelle akun + napaa
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Rautislady
Viesti:

Onko sun pyörässä sähkölaitetta joka ei toimi vaikka pitäisi? Esim. jarruvalo?

Kyl kaik toimii mut virtaskaa hukkaa ja akkuu tyhjää...
Rautislady
Viesti:

Do dii...
Eipä tullu akunnavasta kipinöitä...
Sain pärränkii käyntiin hetken tappelun jälkeen ja sitte tuntu toimivan ihan normaalisti.
Heitin vähä auki 100km lenkin ja ajoin kaverin tallille laturia mittauttamaan.
Senkii pitäis toimia laturi antaa yli 13 lukemat, akun päässä alle 12.
Siinä kun aikansa käynnisteli pärrää niin kun olin kotio lähössä eipä lähteny käyntiin... Akussa virta alle puolen välin 8O ja kun lähin aikasemmin ajamaan akku oli täys.. Hetken kaverin ctec laturilla ladattiin ni lähti taas käyntiin.

Voiskos vika nyt sitte kumminki olla akussa? Toki mun laturikaan ei ole mikään huippu, että onko se alunperinkään ladannu akkua täyteen..
Kas siinäpä kysymyksiä....

Onkos se mekaaninen säädin säädettävissä käsin tai jotain...
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Rautislady kirjoitti:...ajoin kaverin tallille laturia mittauttamaan.
Senkii pitäis toimia laturi antaa yli 13 lukemat, akun päässä alle 12...
Siis tuliko nämä lukemat koneen käydessä? Jos akulta antaa alle 12V koneen käydessä ja sitä kierrätettäessä (rautiksessahan on tasavirtalaturi joka ei juurikaan lataa tyhjäkäynnillä) niin laturi/säädin viallinen. Terve latausjännite pyörii siinä 14V tuntumassa.

Mutta jos latausjännite on ok ja pyörä pysyy käynnissä kun antaa runtua mutta uhkaa hyytyä kun valot päällä laskee tyhjäkäynnille niin silloin akku on todennäköisesti kaputt. Aikoinaan omasta pannusta rikoin kuukauden sisään kaksi akkua kunnes tajusin suojata patterin kunnolla tärinää vastaan. Telttapatjaa reilusti joka puolelle niin johan kestää.
Mauni
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mauni »

laturi antaa yli 13 lukemat, akun päässä alle 12...

aika vähältä näyttää... itsellä lataa kierroksilla 14.7 ja tyhjäkäynnillä vajaa 13

terv. rautis vm. -73 vanhalla pilteman 4ah akulla (ei ongelmia virran kanssa)
Kromi.. mitä se on??
Rautislady
Viesti:

Jos akulta antaa alle 12V koneen käydessä ja sitä kierrätettäessä niin laturi/säädin viallinen.
Juu kone oli käynnissä. Tuossa kaveri ohitti säätimen ja mittas akulta lukemat kun tuli suoraa laturilta niin silloin oli lähemmäs 14. Eli sitten säädin rikki? kö?

No tuossa mun pärrässä on käynnistäessä valot päällä... Aikasemmin oli niin, että käynnistys oli avain käännettynä vasemmalle (valot pois), sammutus keskellä ja valot päällä oikeella .. Nyt käynnistys oikeella valot päällä.. Onkohan liikaa kuormitusta sitten... Tuntuis siltä.

Ja mullahan toi akku heiluu tossa kun hullun m*****.. täytyy siihenkin puuttus..

Kiitos sulle!!!! :D
Sepixlh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Kyllä tuo vaikuttaisi ettei vieläkään lataa kunnolla eli lataus jännite saisi olla 12.7-14.5V... (akkuakin sopii vielä epäillä) Jos sulla on mekaaninen säädin onko se sellainen pieni 5x7cm kokoinen Bosch-tyyppinen (3-torninen) vai sellainen iso 8x12cm Delco-Remy tyyppinen (4-torninen). Kaikki noista Bosch-tyyppisistä eivät ole normaalisti avattavissa ja säädettävissä.
bemarissa on tuollainen Bosch -tyyppinen säädin ja tässä englanninkieliset säätö-ohjeet http://www.airheads.org/content/view/197/98/
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Rautislady
Viesti:

Joe Cool
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Rautislady kirjoitti: käynnistäessä valot päällä... Aikasemmin oli niin, että käynnistys oli avain käännettynä vasemmalle (valot pois), sammutus keskellä ja valot päällä oikeella .. Nyt käynnistys oikeella valot päällä..

akku heiluu
Noista säätimistä Sepi jo valistikin, kyllähän se ainakin kannattaa yrittää säätää. Maksaa eräässä kotimaisessa nettikaupassa n. 108 e :cry:

Mutta virtalukkoon. Minulla oli rautiksessa ostaessani virtalukko, jossa pykälät menivät Pois - Käynnistys - Käynti+valot. Lukko hajosi ja ostin uuden, jossa oli keskellä Pois ja toisessa reunassa Päällä ja toisessa Käynti+valot. Hetken olin huolissani, että pitääkös tässä nyt alkaa valot päällä polkea, mutta huomasin, että ei tarvitse. Käynnistys normaalisti ilman valoja ja kun kone käy hyvin, nopea kääntö vaan sinne toiseen reunaan ajamaan lähtiessä ja kone ei edes huomaa, että välillä mentiin sammutusasennon yli.

Akun kiinnityksessä minulla on alkuperäinen akkuteline, joka on 2 kumipuslan varassa. Telineeseen on liimattu 2 mm kumia reunoille ja pohjaan ja kanteen estämään liikkumista ja vaimentamaan hieman. Ei heilu ja tärisee sen, minkä kumien läpi sille välittyy.

Nyt semmoinen pyörän mukana tulut perus kiinanakku pelaa siinä jo minulla kolmatta kesää eikä sen iästä ole mitään tietoa. Keväällä näytti hetken jo aika huonolta, mutta pari päivää C-Tec -kuuria ja taas mennään. Minulla C-Tec (malli 3600, sopii myös autoille ja maksaa 50-60 e) on hankkinut hintansa jo moneen otteeseen muutamassa vuodessa. En ole koskaan ostanut akkuja niin vähän, kuin tuon vehkeen hankittuani :!:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Rautislady
Viesti:

Juu jenkeissä tuo säädin on 67 taalaa....
Täytyy yrittää tavata tuota ohjetta.

Ja Joe. Mulla oli ja aikasemmin tuo nopea avamen kääntö systeemi mutta kaveri muutti sen toisen laiseksi mutta täytyy vaihtaa takasin... Varmaankin. Mä kun en koskaan muista laittaa valoja päälle mut onnistuuhan se vauhdissakin kun vaan joku ystävällinen vastaatulija huomauttaa 8O

Tuossa mulla ei mitään telineitä akulle olekkaan vaan akku lepää takalokussa olevassa kolossa satulan alla.
Täytyy varmaan panostaa myös tohon laturiin...
Hohhoijaa näitten kanssa.....
jack

Viesti Kirjoittaja jack »

Kannattaa katsoa tässä vaiheessa myös laturin hiilien ja ankkurin laahauspinnan kunto, sekä se, että hiilet ottavat kiinni ankkuriin, eivätkä kanita poteroihinsa.

Säätimen säätö on yksinkertaista kun ensin lukee ohjeet ja ymmärtää ne. Pienikin säätö vaikuttaa aika paljon.
Kaveri avuksi yleismittarin kanssa, niin on helpompaa.

Ja kannattaa muuttaa se lukon toiminta takaisin, pitkälliset käynnistyssessiot valot päällä horasee pienen akun tyhjiin nopeasti.

Jack
- mä mitään harrikoista ymmärrä,mutta minähän ajankin Moottoripyörällä -
"All motors are bombs; Some just have shorter fuses than others."
-Riddnick Wysdom
Sepixlh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Eli tuo niin sanottu Bosch tyyppinen säädin, tuohon saa myös elektronisen
HotCars kauppaa tuota säädintä 48 egen hintaan...
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Vastaa Viestiin