Elvyttäminen..

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Bootsi

Elvyttäminen..

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Kuinka moni osaa?
Just äsken yritin (turhaan) saada eloa nuoreen mieheen, ampumisen jäljeltä...

Aika avuton olo tulee sivullisellekkin kun henki pakenee ihmisestä jota yrittää auttaa.

Nyt ei sitten nukuta. :roll:
Pertti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Tarvitset kriisihoitoa. Vuorokauden sisällä lääkäriin olisi hyvä mennä.
wesa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wesa »

Tästäkö on kysymys?

Kaksi nuorta miestä kuoli ammuskelussa Rovaniemellä
18.5.2008 7:15 (Päivitetty 18.5.2008 8:36)

Yksi loukkaantui ampumisvälikohtauksessa vakavasti.

Ammuskelu tapahtui hieman ennen kello kolmea yöllä Koskikadulla Rovaniemen keskustassa Doris- ja Amarillo-ravintoloiden edessä.

Välikohtauksessa sai surmansa kaksi nuorta miestä. Kolmas loukkaantui vakavasti. Rovaniemen poliisi kertoi Iltalehdelle, että tämän hetkisten tietojen mukaan hänen tilansa on vakaa eikä hänellä ei ole välitöntä hengenvaaraa.

Sekä ampuja että uhrit ovat 80-luvun alkupuolella syntyneitä miehiä.

Yleisövihjeiden mukaan ampuja olisi ampunut ensin uhrejaan ja sen jälkeen itseään.

Poliisi vahvisti Iltalehdelle, että ampuja ei ole poliisilta kateissa.
Smokie

Viesti Kirjoittaja Smokie »

Tossa talvella meidän pikkunapero (silloin ~5 kiloinen) lakkasi hengittämästä. Kun tulin kotiin se oli ehtinyt mennä jo ihan siniseksi ja täysin veltoksi, mutta tokeni tekohengityksellä. Tuota seurasi reilu viikon reissu Tampereelle hengityskoneeseen. Ambulanssimiehet sanoi että kuolluthan se olis ellei olisi autettu. Vaikka kaikki kääntyi parhain päin niin vähän meinasi tuokin jäädä takaraivoon kummittelemaan.

Älä ota Bootsi ittees, aina ei voi onnistua. Rankka kokemus ja ei varmasti unohdu ihan vähällä. Tsemppiä.
Fxsts03
Viesti:

Re: Elvyttäminen..

Viesti Kirjoittaja Fxsts03 »

Bootsi kirjoitti:Kuinka moni osaa?
Just äsken yritin (turhaan) saada eloa nuoreen mieheen, ampumisen jäljeltä...

Aika avuton olo tulee sivullisellekkin kun henki pakenee ihmisestä jota yrittää auttaa.

Elvyttäminen ei aina auta, vaikka taidon osaisi kuinka hyvin tahansa. Jos uhrilta oli ammuttu vaikkapa sydän tohjoksi tai joku iso verisuoni rikki niin millään elvytyksellä ei saa sitä verta kiertämään niin, että siitä olisi jotakin hyötyä. Ampumavamat ovat siksi niin ikäviä, että ulospäin näkyy yleensä vain pieni reikä, mutta sisuskalut ovatkin sitten tohjona luodin aiheuttamasta paineaallosta johtuen, eikä pelkästään luodin menoreitillä vaan laajalla alueella haavaontelon ympärillä.

Amerikkalaiset elokuvat luovat toisaalta valheellisen kuvan siitä, miten ihmisen keho kestää luoteja...

Olen toiminut 16 vuotta ensihoidossa ja todennut, ettei kaikkia pysty auttamaan vaikka mitä tekisi ja vaikka olisi miten paljon varusteita ja laitteita ympärillä. Sinun on turha syyllistää itseäsi, olethan tehnyt parhaasi. Tapauksen yksityiskohtia tuntematta en usko, että uhrilla olisi ollut juurikaan paremmat mahdollisuudet vaikka siinä olisi ollut ammatti-ihmisiä paikalla...

Luin netistä, että uhri oli "pudonnut" laukauksen johdosta -> taju/henki pois välittömästi -> pahat vammat -> elvytys ei olisi todennäköisesti auttanut. Aina kuitenkin kannattaa yrittää.

Vaikka HDCF erosi SMOTO:sta niin suosittelen, että otat yhteyttä SMOTO:n kriisiryhmään. Sieltä löytyy kriisiavun ammattilaisia jotka voivat puida kanssasi tapahtuman läpi ja tulet huomaamaan, että sinulla on vuosittain tuhansia kohtalokavereita, jotka ovat joutuneet saman ongelman eteen liikenneonnettomuuksissa, pahoinpitelyissä, lasten kanssa, kuka missäkin. Osa ampumatapausten, osa väkivallan, osa äkillisten sairauskohtauksien, jne. takia. Tapahtuma saattaa tulla vastaan missä vaan; kaupassa, kesämökillä, liikenteessä, appivanhemmilla, missä vain.

Jos haluat turista tarkemmin, niin ota privaviestillä yhteyttä.

Tsemppiä!
T. Timo Konttinen
Fxsts03
Bootsi

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

No niin...
Kiitti kommenteista, kriisiapua en katso tarvitsevani.
Kuolema kuuluu osana elämään, mutta tuollainen nuoren elämän "hukkaanheittäminen" harmittaa... :?
henry
Viesti:

Re: Elvyttäminen..

Viesti Kirjoittaja henry »

Bootsi kirjoitti:

Onhan tuossa aiheita käydä juttelemassa jonkun kanssa. Tsemppiä sulle! Totta on, että elvytyksen tehoa on virheellisesti pidetty liian merkittävänä. Harva elvytetty toipuu ja selviytyneetkään harvoin yltää aivotoiminnaltaan edes kansanedustajatasolle. Lapset ovat onneksi luku sinänsä. Mutta vielä kerran, käy hitossa puhumassa jollekin, ei siitä haittaa ainakaan ole!
Flhrsi 07
rampo63

Viesti Kirjoittaja rampo63 »

Vai kriisiryhmää anna mun kaikki kestää....saatana akkojen horinoita..niistäkää ny nenänne ja nostaka housunne ja olokaa ku miähet...prkl :evil:
pl606
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pl606 »

moi!

itse olen toiminut nuorempana vpk:ssa ja joskus joku elvytettävä on käsiin kuollut...
kyllä siinä pari huonosti nukuttua yötä seurasi...
jyväskylän juna turmaa kun juna kaatui ratapihalle ja rantaväyllälle olin myös selvittelemässä...
piti kaatuneen junan alle ryömiä ja näkyvistä raajoista tarkastaa onko jossakin pulssia...

ei ole helppoja vaikka olisis tilanteisin koulutustakin saanut...

myöhemmin kävin kriisityön kursseja ja myös mobilessa olin kriisi ryhmässä
eli olen suomen mielenterveys seuran kriisi tuki henkilö...
silti jos omalle kohdalle jotain sattuu niin kyllä sitä tarvii ulkopuolista apua...
ei apu tarvi olla joku viran omainen...
kuitenkin mielummin joku henkilö joka ei ihan lähipiiristä ole
tuollaisista on helpompi puhua jollekkin vähemmän tutulle ihmiselle
kunhan vaan on joku joka kuuntelee ja on ns. tukemassa
kasvotusten puhuminen helpottaa...(parempi kuin puhelimessa)
On vaikea tehdä mitään
idioottivarmaksi, koska me
idiootit olemme niin
nerokkaita....
Elvis

Viesti Kirjoittaja Elvis »

Sen perusteella mitä tästä(kin) tapauksesta mediasta olen lukenut niin on tää touhu täällä Härmässäkin jo tyystin lapasista lähtenyt. :?
FXSTS 1992
Fxsts03
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fxsts03 »

rampo63 kirjoitti:Vai kriisiryhmää anna mun kaikki kestää....saatana akkojen horinoita..niistäkää ny nenänne ja nostaka housunne ja olokaa ku miähet...prkl :evil:
Kukin tyylillään -> perinteinen "miehinen" asenne vai liekö trolli :twisted:

Ottamatta kantaa Bootsin tapaukseen, niin juuri miehet sitä kriisiryhmää yleensä tarvitsevat, naiset kun saavat suunsa yleensä auki muutenkin. Vuonna 2002 Suomessa tehtiin 1 095 itsemurhaa, joista 824 oli miesten itsemurhia...

Veikkanpa, että tuo Rovaniemenkin tapaus olisi jäänyt tapahtumatta, jos ampujalle olisi ollut apua saatavilla ajoissa.

Ja olkaa huoletta, en aio jatkaa tämän aiheen parissa tämän enempää. Olenpahan vaan tuossa vuosien varrella nähnyt mitä traumat saavat aikaan ihmisille ja sitten nämä ihmiset lähipiirilleen ja satunnaisille vastaantulijoille :evil: :evil: :evil:
T. Timo Konttinen
Fxsts03
rampo63

Viesti Kirjoittaja rampo63 »

TOIVOTONTA yrittäkää ny neitit selevitä.vetäydyn takavasempaan
Pertti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

rampo63 kirjoitti:Vai kriisiryhmää anna mun kaikki kestää....saatana akkojen horinoita..niistäkää ny nenänne ja nostaka housunne ja olokaa ku miähet...prkl :evil:
Eivät kaikki ole ammattilaisia tapaturmaisen kuoleman käsittelyssä, kuten sinä kuulostat olevan.
Itse veturinkuljettajana olen jonkin verran aiheeseen joutunut työssäni tutustumaan ja tiedän miltä tuntuu kun ei mitään ole tehtävissä.
Tapahtuman jälkeen tulee shokki joka sulkee osan korvien välistä vaihtelevaksi ajaksi. Toisille saattaa tulla ongelmia useiden päivienkin jälkeen ja toiset taas nukkuvat yönsä ilman mitään murheita. Pää on kuitenkin aika herkkä paikka ja eri ihmiset reagoivat asioihin erilailla.
Taata
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Taata »

rampo63 kirjoitti:TOIVOTONTA yrittäkää ny neitit selevitä.vetäydyn takavasempaan
Vaikuttaa hyvältä päätökseltä :!:
* Taata *
Mikä se sellainen harrastus on joka ei kaikkia rahoja vie? Ei sellainen ole oikea harrastuskaan. :)
JON

Viesti Kirjoittaja JON »

Rampohyväluku nyt varmaankin yritti kritisoida yleistä älämölöä ja räpylöintiä, jokaisesta piimästä.

Jumpe
Vastaa Viestiin