Dynotuloksia

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

matant
Viestit: 336
Liittynyt: 13:35 12.11.2004.

Viesti Kirjoittaja matant »

jyski kirjoitti:
matant kirjoitti:Tuollahan käppyräpaprun nurkassa lukee 1450 kokoinen mylly, eli ei 96"....? Eli onko kyseessä nyt 88" vai 96"?

Mitenkä ne penkkien erot MP-Maailman numerossa 3/2008 olikaan ilmoitettu? Oliko eroja ja jos niin minkälaisia?

Niin ja mitenkä meneekään tehohäviö kampiakselilta takagummille? Paljonko häviää matkalla? Jotenkin tuo "laskennallinen" kampiakseli teho kuulostaa aina laskennalliselta...

ps. Ihan ok lukuja noin käppyrän tehot. Hiukan tarkennuksia vaan, niin on varmasti toisillekin näpertelijöillekin apua... :twisted:
No kumpaa uskot paremmin mopon omistajaa vai dynopenkin kompyytteriä :?: Kyllä se mopotin on 96" ja oisko se sanonu penkin näyttäneen 86 takapyörätehoksi.
Ei ole "uskon" asiasta kyse, vaan siitä että luin tuolta datakäppyräpaprun nurkasta tuon 88" ja halusin varmistaa asian. Kun on eri pyörän tiedot kuin mistä alussa kyse. Eli siis tuolla käppyräpaprussa väärä inffo?

Tuo -oisko se sanonu penkin näyttäneen 86 takapyörätehoksi- ei nyt ihan auennut? Siis mitä yritit tuolla sanoa?

Kuten jo ilmoitin, ok lukemia ja hyvä että joku laittaa Esson baarin puheet faktaksi!
Avatar
jyski
Viestit: 49
Liittynyt: 19:21 15.12.2005.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja jyski »


Ei ole "uskon" asiasta kyse, vaan siitä että luin tuolta datakäppyräpaprun nurkasta tuon 88" ja halusin varmistaa asian. Kun on eri pyörän tiedot kuin mistä alussa kyse. Eli siis tuolla käppyräpaprussa väärä inffo?

Tuo -oisko se sanonu penkin näyttäneen 86 takapyörätehoksi- ei nyt ihan auennut? Siis mitä yritit tuolla sanoa?

Kuten jo ilmoitin, ok lukemia ja hyvä että joku laittaa Esson baarin puheet faktaksi!
Hiljookovvoosuomeesavvoo. Valitse nyt näistä paikalliskielistä :D
Käppyräpaprussa väärä inffo, liekkö viimeisin dynon ohjelmisto vuodelta 2006??

" -oisko se sanonu penkin näyttäneen 86 takapyörätehoksi" Avattuna tarkoittaa, en saanut sitä takapyörätehoa kirjallisena dynopenkin käyttäjältä vaan hän kertoi suusanallisesti minulle näin ja 86 = takapyöräteho hevosvoimina.

Tuosta nyt sitten otat helmitaulun kouraasi ja lasket montako prosenttia on 98.9 hevosvoiman ja 86 hevosvoiman ero ja avot olet kiinni kyseisen tehonmittaus tapahtuman laskennallisessa tehohäviö arvossa ko. moottoripyörä penkki yhdistelmälle. :wink:
Avatar
Smokie
Viestit: 140
Liittynyt: 08:16 16.06.2007.

Viesti Kirjoittaja Smokie »

Avatar
nicnac
Viestit: 518
Liittynyt: 11:51 20.02.2006.
Paikkakunta: Lapua

Re: Tehoista

Viesti Kirjoittaja nicnac »

pasiheikki kirjoitti:Juu, ei voi muuta kun kateellisena kattella... Itellä Sporster portatuilla kansilla, uusilla nokilla, Slipareilla, 42 Mikunilla, 12:1 männillä, uudella sytkällä ym. ym. eikä takapyörästä lähe kumminkaan kun alle 90 :oops: Täytyy kyllä sanoa, että jos noi vuoristoradat on takapyörätehoja em. muutoksilla lähen heti tilaamaan aikaa ko. firmasta.
PS: Sporsterin takapyöräteho on vakiona jotain 40 hv:n luokkaa 8O
Ookko vaihtanu N2:t??
Sportster alla jälleen.
Avatar
pasiheikki
Viestit: 123
Liittynyt: 13:37 15.06.2006.
Paikkakunta: varkaus
Viesti:

Dynoista

Viesti Kirjoittaja pasiheikki »

Joo, täytyy tässä ensiksikin sanoa Elvikselle, että olen tuosta vertailusta Sporsterin ja Bigtwinin vertailusta kuintenkin varsin eri mieltä, vaikka moottoreissa kokoeroa onkin. Pikainen vertailu jenkkisaittien (NHRS)dynotuksista kertookin että em. pyörien huipputehoissa ei niin kauheita eroja saavuteta, erot ovatkin enemmän vääntöpuolella. Se miksi itse vertasin noita tehoja johtuu siitä että hyvin tietämässäni 80 - cid bigtwinissä on mielestäni erinomaisesti onnistunut porttaus, nokat, ym. ja dynossa ei huipputehoissa juuri ollut omani kanssa eroa, vääntö on toki aivan toinen juttu :lol: (88 ja 96 -ovat tietenkin eri asioita, toisaalta 100 cid S&S koneesta luvataan 100 hv)

Omassani on N2 - nokat juuri siitä syystä ettei huipputehoa ole pyritty tavoittelemaan, vaan arkipäivän käytettävyyttä (rajoitin 6800). Itse en ole tuota MP-maailman juttua lukenu -voisiko joku hiukan valaista. Omat teho mittaukset tehtiin vakiokaasarilla viime kesänä JEPJepillä. Vääntöä ei tuolloin penkin epäkuntoisuudesta johtuen saatu, mutta tuolloin teholukema takapyörältä oli 80,4 hp. Tuon jälkeen on vaihdettu Mikuni ja perstuntumalta meno on kyllä lisääntynyt varsin merkittävästi. Ihan filosofisesti pohtien tämä viestiketju on erittäin tarpeellinen, koska noita ammattiporttaajia tuntuu olevan liikkeellä runsaasti ja olen ollut omaan porttaajaani erittäin tyytyväinen, virtauspenkissä mitattuna tuolla perusporttauksella saavutettiin lähes koko alueella n. 30%:in parannus !
Tämä kaikki on meidän oman kuluttasuojamme parantamista !! Vanha totuuhan on että reisinki maksaa ja viritys on onnistunut, jos teho ei laske yli puolella :lol:
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Dynoista

Viesti Kirjoittaja hemuli »

pasiheikki kirjoitti:...Vanha totuushan on että reisinki maksaa ja viritys on onnistunut, jos teho ei laske yli puolella :lol:
Kannattaa pitää myös mielessä pari muutakin vanhaa sananlaskua:

"Speed costs - how fast do you wanna go?"

"Good, fast, cheap - pick any two (you can't have all three)"

:lol: :lol: :lol:
Avatar
nicnac
Viestit: 518
Liittynyt: 11:51 20.02.2006.
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja nicnac »

pasiheikille:

Pientä kriittisyyttä kannattaa harrastaa lueskellessa nuota NRHS:n dyno käyriä. Eipä oo paljon tullu käyttäjillä samoilla virityksillä hepoja yhtä paljoa.

No nuo sun N2:t taitaa olla melko miedot jotta pitäävät tehoja jonkin verran takanaan...
Sportster alla jälleen.
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

nicnac kirjoitti:...No nuo sun N2:t taitaa olla melko miedot jotta pitäävät tehoja jonkin verran takanaan...
Samaa mieltä. Toi paketti on muuten sellaista palikkaa (12 männät, portatut kannet ja Mikuni) että se hyötyisi todella paljon jyrkemmistä nokista. Emännän pyörään laitoin N8:t eikä sen päivittäinen käyttö siitä juuri kärsinyt - päinvastoin käynnistyminen on varmasti helpompaa kun dynaaminen puristussuhde ei ole niin korkea. Toki verrokkina on edelliskesän vakio 883 mutta hyvin tuokin potkii. Kierroslukumittaria ei ole mutta epäilisin että paras vääntö alkaa jossain kahden tonnin jälkeen.
Thomas
Viestit: 165
Liittynyt: 16:04 10.09.2003.
Paikkakunta: Hämeenlinna, Finland

Viesti Kirjoittaja Thomas »

Mitenkään pilkku nus..matta, ihmettelen vain että miksi kyseinen firma käyttää jotain ihan omia laskukaavojaan noiden käppyröiden laatimiseen.. Tai sitten joku skaalaus tossa kaaviossa mättää..

Tuo tehokäyrä lasketaan yksinkertaisesti väännön ja kierrosten suhteesta: hp = torque x rpm / 5252

..jolloin hp ja vääntö -käyrien pitää leikata täsmälleen kohdassa rpm=5252. Ja tuossa kaaviossa leikkauskohta on jossain rpm=4400 kohdalla, joten muidenkin arvojen paikkaansa pitävyyteen ainakin itse suhtautuisin varauksellisesti..


<edit> no joo, otetaas sen verran takaisin, että ehkä tuossa kyseisessä käppyrässä on vain skaalattu hp ja vääntö käyrät eritavalla, eli ilman vasemman puolen hp arvoja ei voi oikein pistää vääntö/teho käyriä kohdakkain, muuten kuin juurikin rpm=5252 mukaan.. jolloin taasen tuon vääntökäyrän "kuopan" merkitystä ei pysty oikein tulkitsemaan - eli saattaisi olla että käyrä tasaantuisi huomattavasti, tai sitten ehkä jopa tulisi enemmän vaihteluita..

eli liian aikainen aamu tämmöisten teknisten piirrosten katselemiselle, sorry sekoilut..
</edit>

-t-
Viimeksi muokannut Thomas, 09:33 16.05.2008.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Elvis
Viestit: 336
Liittynyt: 20:57 05.03.2005.

Viesti Kirjoittaja Elvis »

Kyseinen risteyskohta toimii ameriikan yksiköillä mutta ei nevtoonmetreillä.
FXSTS 1992
Thomas
Viestit: 165
Liittynyt: 16:04 10.09.2003.
Paikkakunta: Hämeenlinna, Finland

Viesti Kirjoittaja Thomas »

Elvis kirjoitti:Kyseinen risteyskohta toimii ameriikan yksiköillä mutta ei nevtoonmetreillä.
joo. totta.. kunhan sekoilin.. sorry turhista pään aukomisista..

..hävettää..
Avatar
Karzza
Viestit: 347
Liittynyt: 12:13 17.06.2007.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karzza »

Teho=vääntömometti x kampiakselin kulmanopeus.

Sievennetyllä kaavalla tämä tarkoittaa SI-järjestelmän yksiköillä:

Teho(kW)=vääntömomentti(Nm) x kierrosluku(1/min) / 9549

Esimerkiksi:
200 Nm x 8000 rpm / 9549 = 168kW (= 228 hv)
VRSCA -04, 300rwhp
Avatar
nicnac
Viestit: 518
Liittynyt: 11:51 20.02.2006.
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja nicnac »

Noniin...laitas pasiheikki dynokäppyrä näkyviin niin laskeskellaan porukalla vääntö arvoja?
Sportster alla jälleen.
hillbilly
Viestit: 243
Liittynyt: 23:14 23.04.2004.
Paikkakunta: eura

Viesti Kirjoittaja hillbilly »

Tänään mitattiin loimaalla dynasta 84,4hv ja 133,9nm.
Kulkee mukavasti.
Avatar
jyski
Viestit: 49
Liittynyt: 19:21 15.12.2005.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja jyski »

Karzza kirjoitti:Teho=vääntömometti x kampiakselin kulmanopeus.

Sievennetyllä kaavalla tämä tarkoittaa SI-järjestelmän yksiköillä:

Teho(kW)=vääntömomentti(Nm) x kierrosluku(1/min) / 9549

Esimerkiksi:
200 Nm x 8000 rpm / 9549 = 168kW (= 228 hv)
Ah miten voi nuo laitevalmistaja osapuolen ihmiset meitä kusettaa, esimerkkinä streetbobin tehdas ilmoitukset 123Nm 3125rpm ja 58kw.

Onkohan tässä nyt sae ja din menetelmät ristissä ja vielä etupyörätehot vai nokka-akselitehot vai johtuisiko tämä laskentakaavassa ilmenevästä tehohäviöstä vai oisko tämä laskettu alpeilla vai hollannissa... :lol:

Ei vaan, toimiihan tuo kaava oikeassa kohdassa.

Eli alkuperäinen aiheeni oli, dyno käppyröitä näkyviin Rohkeasti vain tavan käyttömopojen käppyröitä esiin.
Vastaa Viestiin