Noniin...konetta ollaan kasaamassa ja laitoin jo toisen männän kiinni kankeen. Jouduin vetämään sen pultilla kiinni koska se oli mäntään niin helevetin tiukka. Tappi liikkui hyvin kiertokangen yläsilmässä ilman minkäänlaista väkivaltaa ja väljyyttäkään ei tuntunu yhtään. Ajattelin olla huolestumatta...no aloin laittamaan toista tappia mäntään niin huomasin että menee ihan käsivoimin paikalle.
No kun näitten moottoreiden kanssa melko märkäkorva oon niin kannattaako olla huolissaan siitä että toisessa männässä tappi on tiukassa. Eli luultavasti pyörii pelkästään kangen silmässä...???
Männän tapin välys?
Männän tapin välys?
Sportster alla jälleen.
-
Kokkonen
Männän tapista
Olen huomannut samaa. Kun ottaa vanhaa mäntää pois, saa käyttää tapin kanssa pientä voimaa. Ja jos sen saman laittaa takas, niin tiukkahan se on. Männäntapin sokka saattaa "iskettää" reikään pientä reunaa, kraaria. Itse hivasin sen kraarin pois hienolla hiomapaperilla ja männäntappi meni hyvin käsivoimalla paikalleen. Poisotossa hiomapaperin käyttö on hankalampaa. Uudet männät eivät normaalisti tarvitse voimakeinoja.
Mutta ei se tappi männässä saa löysäkään olla.
Mutta ei se tappi männässä saa löysäkään olla.
Viimeksi muokannut Kokkonen, 18:28 10.05.2008.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Männän tapin välys?
Näin sen pitää ollakin, pyörintää laakeripinnoilla. Ei saisi pyöriä männässä.nicnac kirjoitti: Eli luultavasti pyörii pelkästään kangen silmässä...???
En tiedä tappien valmistusmenetelmää, mutta ennemmin sanoisin että se johtuu valmistus menetelmistä jos tapit kartioita on. No tässä tapauksessa tappi tuskin olis tappi menny kuinkaan päin kiltisti. "Jumala" kertoi että jos se tappi pyörii siinä männässä kun se sinne laitetaan niin tuskin pyörii käytön jälkeen. Johtuu siis siitä että se pyörii sen hetken aikaa ja tekee jälkeä tarttuen sitten lopulta kiinni. Eli ihan sama pyöriikö männässä vai ei...kunhan kangen yläsilmässä.
Sportster alla jälleen.
Ei nyt tietenkään koko matkaltaan, vaan hieman toisessa päässä kartiota, jolloin menee mäntään vain yhdeltä suunnalta. Tappi tulee näin mäntään tiukasti, hieman rympille. Vanhemmissa koneissa tällaista on ainaki näkyny.jönssi kirjoitti:Monesti männäntapit ovat hieman kartioita, saa paikalleen vain oikein päin.