Shovelin kytkin

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

jyrkikoo
Viesti:

Shovelin kytkin

Viesti Kirjoittaja jyrkikoo »

Minulla on tekeillä kytkimen huolto shoveliin. Enskaveto on ketjulla. Putsasin vanhat levyt ja aion asentaa ne takaisin. Jotkut ovat sitä mieltä että levyt pitää öljytä ennen asennusta. Huonolla englannilla en ole löytänyt öljyämisohjetta manuaaleista.
Mitä mieltä ovat tämän foorumin lukijat asiasta.
Aiemmin olen muissa pyörissä, joissa on kuiva kytkin, koittanut pitää öljyn pois kytkimestä.
Kokkonen

Shovelin levyt

Viesti Kirjoittaja Kokkonen »

Jotkut liottelee UUSIA levyjä öljyssä ennen paikalleen laittoa. Mutta sinulla ne ovat jo paikallaan olleet, niin nähdäkseni ne voit sinne laittaa sellaisenaan puhdistuksen jälkeenkin. Niin minä tekisin ja olen tehnyt.

Mutta jos olet niitä hionut tai ottanut vanhan öljyn pois jollain liottimetta, niin sitten voitele ne pinnat ensin enskaöljyllä.

EDIT: Uusia märkäkytkimen levyjä liotetaan öljyssä noin 10 minuuttia ennen asennusta (Barnettin ohje). Ja öljy tietty enskaöljyä tai moottoripyöräsellaista. Ei auton moottoriöljyä.
Don Quijote

Viesti Kirjoittaja Don Quijote »

Minä en öljyäisi kuivan kytkimen levyjä. Tietty jos on suljettu enska, niin aina niihin levyihin sitä öljyä roiskuu, mutta en siltikään erikseen öljyäisi.

Kun muutin omassa pannussa enskan avobeltiksi, uusin samalla piikkisian ja kytkinlevyt, ja laitoin ne paikoilleen aivan kuivana suoraan paketista. Kytkimestä tuli todella hyvä ja miellyttävä käyttää. Tähän kokemukseen perustuen, en öljyäisi levyjä
Joe Cool
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Putsasin talvella todella törkyiset levyt moottorinpesuaineella ja huuhtelin vedellä sekä kuivasin paineilmalla. Pahimmat pinttymät sipaisin hiekkapaperilla ja niputin sellaisenaan (huomioiden ulospäin-merkit). Säätö manuaalin ohjeen mukaan ja erittäin hyvin on toiminut nyt jo 1100 km. Öljyä roiskuu sen minkä roiskuu ensaketjun alkuperäisestä voitelusta.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Kokkonen

Kuiva-märkäkytkin

Viesti Kirjoittaja Kokkonen »

Näissähän on eroja, kuiva vai märkäkytkin. Omissa laitteissa on ns. kuivakytkin, mutta olen ne muuttanut märkäkytkimiksi, eli enskassa on omat öljyt. Tehtaan mukaanhan se on ns, kuivakytkin, kun enskassa on alkuperäinen öljynkierto. Kysyjällä on ketju, joten öljyähän siellä sitten lentelee....mutta JoeCool ei suositellut öljyämistä, sulla lienee kierto...mites kysyjällä? Mikään iso ongelma tuo ei kuitenkaan näyttäisi olevan. Avokytkimet tietty ilman öljyämisiä.
Joe Cool
Viesti:

Re: Kuiva-märkäkytkin

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Kokkonen kirjoitti:Mikään iso ongelma tuo ei kuitenkaan näyttäisi olevan.
Juu, tämän voin vahvistaa :P Kytkimeni oli uskomattoman likainen ja toimi silti täydellisesti ennen putsaustakin, eli en sitä putsannut toimimattomuuden vuoksi. Vaan enskan purkamisen vuoksi eikä kehdannut siinä kunnossa heittää takaisinkaan. Vähän olin huolissani, että toimiikohan enää puhtaana, mutta huoli oli aiheeton :mrgreen:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
jyrkikoo
Viesti:

Shovelin kytkin

Viesti Kirjoittaja jyrkikoo »

Tähän mennessä on ollut alkuperäinen öljynkierto. Nyt otan kierron pois ja laitan oman öljyn jonka tarkoitus on voidella ketjua. Öljyä laitan starttikehän alapintaan asti (2-3 dl). Eli kytkin on tarkoitus säilyttää "kuivana".
delkron 15

Muista painaa perille!

Viesti Kirjoittaja delkron 15 »

Se kytkinpakka. Kaveri tuskaili tänään kytkimen kanssa ja vähän huonosti sen kokosi ja ei mennyt ihan perille! No onneksi pantiin se käymään koppa auki ja koko kytkin muljusi ja pomppi kuin hullun kulli! 8O
Ei ois pitkälle päässyt ja olis räjähtänyt ja sen tuurilla koko enska ja loota paskana takuu varmasti!!
No pantiin se perille niin alko pelittää ja asettu! :D
Vastaa Viestiin