Vaihdelaatikon purku - työkaluja kaivataan

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

JKKo

Vaihdelaatikon purku - työkaluja kaivataan

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Sportsterin enskaa purkamassa. Nyt on auki jo mutteri kampiakselin päästä ja myös se vääräkätinen kaveri kytkimen keskeltä.

Kampuran päässä pyörivä ratas laturin magneetteja sisältävän rummun (tämä on 5-speed) kanssa on vielä paikallaan. Boorituksissa on jonnin verran ruuvilukitetta - on joskus päässyt irtoamaan - tietää, mitä remontti maksoi - on tullut sen jälkeen läträttyä Loctitella enämpi.

Tuohon rattaaseen tarvitaan ulosvetäjää. Minkähän mallista lähtisin tavoittelemaan. Rattaassa ei ole ruuvinreikiä kierteillä, ei kynnystä. Jostakin sieltä rattaan ja alternaattorin välistä pitäisi ottaa tartunta.

Kuva olis kiva. Tai kaupan osoite...

Vaihdelaatikkoa tavoittelen pois. Pitäis käydä 1. ja 3. vaihteen kanssa työsopimusneuvottelut. Temppuilevat toisinaan, kun niitä pyytää toimimaan..,
Viimeksi muokannut JKKo, 20:19 03.02.2008.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
smuige
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smuige »

Oletko kokeillut antaa hieman lämpöä jotta Loctite pehmenee?
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
JKKo

Ulosvetäjä löytyi Biltemasta. Tosin pientä jalostusta mallin 20-340 kynsiin piti tehdä. Tarkemmin ohentaa mainitun työkalun kynnet 2,5 millisiksi jyrsimessä. Mä olin siis täyttänyt boorien välyksen Loctiten aineksella, joka oli luokiteltu paikkoihin "jota ei auota". Nyt kun mulla on "aukaisin", uskallan pistää liimaten samalla viisiin toistekin.

Enska irtosi ja nyt mulla on vaihteisto pöydällä. Ongelmia siis ykkösen ja kolmosen kanssa. Joskus vaihtaminen jää "huulille" ja vaihde kytkeytyy pois-päälle-pois. Vaihtamistekniikka auttaa (huolella pohjaan - liikkeelle lähtiessä pitää ykköstä päällä kytkintä nostaessa jne).

Laatikon osaset (rattaat ja siirtäjät) tuntuvat tavattoman väljiltä toisiinsa nähden. Nyt kun olisi pks-seudulla jollakulla toimiva 5-lovinen Sportsterin vaihteisto esillä, voisin tulla tunnustelemaan, miltä ehjä tuntuu.

Sais päätettyä sitten, shimmailenko vaihteiston rattaita vai luottokorttia uraan.
JKKo

Hiljaiselo katkesi nyt.

Raksuttelin irtovaihteistoa 1-2-3-4-5 ja toisinpäin. Näkeehän tuon tämmöinen puusilmäkin, että vaihteiston shimmaus on tehtaan toimesta ihan peestä. Ykkösen ja kolmosen tapauksessa rattaat ovat millin, puolitoista väärissä positioissa. Siirtäjä tuo kytkentähampaat ikään kuin huulille noissa pykälissä. 2, 4 kytkeytyvät selkeämmin perille saakka ja vitostahan ei pöydällä olevasta voi tarkastaakaan, koska vastakappale on moottoripyörän sisällä.

Palasiksi siis tää välityskokoelma. Kokeilen teidän foorumilaisten auttamishalukuutta taas kerran. Mihinkähän suuntaan suunnistaisin ostamaan sopivaa työkalua rattaita pitävien lukitusrenkaiden (C-clip) irroittamiseksi? Mitä mun pitää siellä kaupassa kysyä? Noissa lukitusrenkaissa ei ole reikiä päässä, vaan ihan vaan suorat katkaistut päät. Voipi lipsua, jos rupeaa meisseliparin kanssa telmimään...
hlyytine
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlyytine »

JKKo kirjoitti:Mihinkähän suuntaan suunnistaisin ostamaan sopivaa työkalua rattaita pitävien lukitusrenkaiden (C-clip) irroittamiseksi?
Halpahalliin kun menet ja ostat sieltä aukeavat lukkorengaspihdit. Eihän niillä tee mitään siinä tarkoituksessa mihin ne on tarkoitettu, mutta niistä kun viilaat sopivasti päät niin on just hyvät tuohon tarkoitukseen.
JKKo

Viisvaihteisen vaihteenpäältäpoissylkeminen näyttää olevan mun pyörässä poisjäänyt ongelma. Loppujen lopuksi, sattuman tuodessa tarjolle normaalihintaista edullisemman Andrews korjaussarjan, laatikko sai uudet laakerit, akselit ja rattaat.

Ja nyt toimii vaihteiston osalta kuin uusi pyörä.
Vastaa Viestiin