Keulan yläputkien tekeminen

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

bonne63

Keulan yläputkien tekeminen

Viesti Kirjoittaja bonne63 »

Mistä matskusta noita tehdään ja mistä sitä matskua saisi?
Hessu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Ihan tavallisesta Fe/St 52:ta. Jos kyse on siis perinteisestä pumppukeulasta. Saatavuus riippuu että minkä halkaisijaisesta keulasta on kyse.
Mut ihan ekaksi. Unohda koko homma. Ei kannata.

Mä oon joskus vastannu aiheeseen näin, kun tällä samalla foorumilla asiaa on spekuloitu:

"Kunnolliset putket on kovakromattu. Kovakromi poistetaan teollisuudessa lähes aina hiomalla, ei "keittämällä". Hiominen keulaputkien kohdalla ei tarkoita rälläkkää vaan pyöröhiomakonetta tai sorvia ja "hiomasupporttia". Eli putkien uudelleen kromaus tapahtuu näin :
-vanha kromi pois pyöröhionnalla
-kovakromaus uudelleen
-viimeistelypyöröhionta,
koska kovakromattu pinta on melko karkea eikä välttämättä täysin pyöreä.
Tämä on oikea työjärjestys muunmuassa siksi että mikään kromaamo tuskin viittii alkaa keittää vanhaa kovakromia pois. Ja kun vanhat hiotaan pois niin tavallinen kiiltokromaus ei kasvata pintaa tarpeeksi eli putken halkaisija jää pieneksi. Eikä kiiltokromaus ole edes pitkäikäinen keulaputkissa jos prätkää on tarkoitus käyttää normaalissa ajossa."

"Ilmeisesti haarukkaputkilla tarkoitat ns. keulaputkia. 15 vuotta koneistuksia tehneenä ja itselleni kahdet putket tehneenä väittäisin että jos et pysty itse niitä valmistamaan niin halvimmaksi tulee ostaa vauhtikaupasta. Lonkalta vois heittää että pelkkä kovakromaus maksaa 200-300 euroa"

Haulla voi löytyä aiheesta lisääkin. Ja sanoisin että toi hinta on tällä hetkellä varmaan lähellä tonnia.
bonne63

Voi olla vaan vaikeaa löytää, tää on trumpan 70luvun keula ja n35mm ja +8".Kromaus syöpynyt niin stefojen vaihto ei oikeen auta ja pumput vuotaa jonkin verran
jack

Viesti Kirjoittaja jack »

Kysäseppä tuolta:

http://www.frankmain.qpg.com/

Jack
- mä mitään harrikoista ymmärrä,mutta minähän ajankin Moottoripyörällä -
"All motors are bombs; Some just have shorter fuses than others."
-Riddnick Wysdom
Hessu
Viesti:

No niin mä vähän arvelinkin, nimimerkistä.
Ton takia helposti tossa tilanteessa vaihdetaan vaikka sportinkeulaan. Niitä on nurkat pullollaan, kun jengi vaihtaa niihin bigtwinin keuloja.
bonne63

On noita ollut myynnissä joo,mutta tuli tossa laitettua ameerikan harrasteauto äskettäin niin jäi ton keulan etintä vähän vaiheeseen.Tänään purin nuo pumput ja syöpymiä löyty sen verran kokemuksesta tiedän että stefojen vaihdoilla ei pitkälle pötkitä.
F250

putket

Viesti Kirjoittaja F250 »

Porissa sain viime keväänä uudelleen kovakromattua 2 kpl etuputkia 150 euron yhteishintaan. Kromaus Setola oli firma.
Hessu
Viesti:

Toi on varmaan "tiskin alta" hinta. Mä maksoin 22 vuotta sitten saman hinnan eli 900mk kyseisestä hommasta. Ja saan sen tänä päivänä hoidettua pulla kahveilla ruokalassa. Mutta se on eri juttu. Tietysti hintaan vaikuttaa paljon tarvittava kerrosvahvuus.
Eli jos syöpymät hiotaan veks, niin kromauspaksuus on useita kymppejä ja hinta pöyristyttävä.
Mutta turha kinata. Jos noin halvalla saa teettettyä, kandee jo harkita.
bonne63

Eikö ton vois tehdä ihan tavan rosteri tai happoteräs putkesta?Ja rätti laikkaa perään.
Hessu
Viesti:

On tollasella happosella niin huono toi lujuus verrattuna Fe52:een että en uskaltais kokeilla.
Toisaalta sellasen haponkestävän putken, missä on tarpeeks seinämän vahvuutta ja sopiva reikä, voi olla melko vaikea löytää. Sitä reikäähän ei käytännössä pysty tekemään.
Sit vielä, tollanen perushaponkestävä on huono laakeripinnoilla. Eli kuluu nopeasti liukuholkkien kohdalta.... stefat vuotaa....

Kyl keulaputket kuuluu olla määrätynlaisia, oikeanlaisia. Ja se tapa on jo keksitty. Jos rosteri putket toimis, kaikki valmistajat käyttäis niitä. Jäis monta kallista työvaiheta välistä.
bonne63

Noinhan se varmaan menee..
t663

Viesti Kirjoittaja t663 »

bonne63 kirjoitti:Voi olla vaan vaikeaa löytää, tää on trumpan 70luvun keula ja n35mm ja +8".Kromaus syöpynyt niin stefojen vaihto ei oikeen auta ja pumput vuotaa jonkin verran
Täällä vois olla ehkä myytävänä ihan uudet putket mutta luulen että on +10, en ole ihan varma. Laita jotain mittoja omistas jos kiinnostaa.
bonne63

t663 kirjoitti:
bonne63 kirjoitti:Voi olla vaan vaikeaa löytää, tää on trumpan 70luvun keula ja n35mm ja +8".Kromaus syöpynyt niin stefojen vaihto ei oikeen auta ja pumput vuotaa jonkin verran
Täällä vois olla ehkä myytävänä ihan uudet putket mutta luulen että on +10, en ole ihan varma. Laita jotain mittoja omistas jos kiinnostaa.

Nim.merkistä päätellen ne on trumpan :lol: Saan keulan purettua tällä viikolla,lähetän sitten yksityisviestin.
Vastaa Viestiin