Olkapääongelmia

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Blues
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blues »

Täytyy heti laittaa Pyjikselle vastine, jotta kyllähän sitä rankaa käsitellä saa oikeastaan kuka vaan. Eri asia sitten on, onko se järkevää. Itse suosittelen kunnon kiropraktikkoa ennemminkin. Siinäkin kannattaa vaan tarkistaa jostain etukäteenkoulutustausta. Itse en menisi kuin jenkeissä tai enklannissa koulutetulle kirolle. Ja niissäkin se yliopistotasoinen koulutus, joka kestää sen kuusi vuotta min. ja saa siellä lääkärin tutkinnon.
Peace!
veeäm

Viesti Kirjoittaja veeäm »

Kuulostaa tutulta, omalla kohdallani olkapäävaivat ovat kylläkin aiheutuneet kamppailu-urheilusta...

Noin vuoden päivät meni nappeja syödessä, välillä oli olkapäät ..tun kipeet, välillä siedettävät. Maha rupes jo reistaan tulehduskipulääkkeiden syönnistä.

Sit meni hermot, painelin "oikeeseen" lääkäriin, siis fysiatrille, enkä mihinkään kunnalliselle joukkosidontapaikalle (lue: terveyskeskus), kaks piikkiä molempiin olkapäihin parin viikon välein ja homma selvä. Molemmille kyynärpäille suoritettu iskusta johtuvan vamman takia sama operaatio. Mutta jännetulehduksia siis molemmat.

Näin jälkikäteen tuntuu ettei kyynärpäät ole moinansakaan pikku tälleistä, eli ne ei edes tule kipeeksi. Eli jutut kortisonin ja sen johdannaisten "varastoitumisesta" elimistöön tuskin on tuulesta temmattu. Toisaalta, piikit pistäneen fysiatrin mukaan yhdellä tai kahdella piikillä ei ole minkäänlaista luita haurastuttavaa tai vastaavaa vaikutusta.

Itse lääkevalmiste oli mun kohdalla Solomet-niminen. Nivelreuman ja vastaavien hoitoon tarkoitettu alunalkaen, käsittääkseni...

Fysiatria suosittelen, heidän pääasiallinen tarkoituksensa kun on pitää potilas poissa leikkaussalista. Toisaalta, fysiatri on myös oikea henkilö kertomaan jos kirurginen hoito on ainoa vaihtoehto.
JiiVee
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Blues kirjoitti:Täytyy heti laittaa Pyjikselle vastine, jotta kyllähän sitä rankaa käsitellä saa oikeastaan kuka vaan. Eri asia sitten on, onko se järkevää. Itse suosittelen kunnon kiropraktikkoa ennemminkin. Siinäkin kannattaa vaan tarkistaa jostain etukäteenkoulutustausta. Itse en menisi kuin jenkeissä tai enklannissa koulutetulle kirolle. Ja niissäkin se yliopistotasoinen koulutus, joka kestää sen kuusi vuotta min. ja saa siellä lääkärin tutkinnon.
Itse käyn kanssa kerran pari vuodessa kiropraktikolla hartia vaivojeni vuoksi joten suosittelen tai toimii ainakin kohdallani - ongelmat tosin huomattavasti helpottuneet kun vaihdoin orkkis stongan 16" apeen... - nyt ajellaan kädet "vaaterissa" :wink:
http://www.mctoiseen.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
hupeli

Viesti Kirjoittaja hupeli »

Määkin haluun viisastella, kortisonipiikki on meikällä auttanut, se tarttee vaan sattuu just ja melkeen tulehtuneeseen kohtaan. Kortisonissa oo mitään pelkäämistä, ihmisen lisämunuaiset tuottaa kortisonia 10mg vuorokaudessa, siks tässä hengissä pysytään. Se on sitte eri juttu jos joutuu suun kautta vetään pitkään esim 100mg ja silleen nii sitte saattaa jollekin tulla ongelmia, yksittäiset piikit mitään meinaa.
mikira
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikira »

Nähtävästi jonkun aikaa viettelet tietokoneen ääressä kun tännekkin kirjoittelet. Oikean käden olkapäävaivoihin auttaa se että siirrät sen hiiren näppäimistön oikealle puolelle, tai jos käytät kannettavaa tietokonetta ilman hiirtä ni osta kaupasta hiiri. itekkin joudun tekemään aika ajoin noin kun hartiat taikka kyynärpää jumissa.

Jos vielä ajokauden alussa vaivaa, lainaa joltain tai osta jonkun kokoinen pleksi ja kokeile auttaako. Tai sitten vaihda lyhyet raiserit ja suora tanko.
TipiL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TipiL »

mikira kirjoitti:Nähtävästi jonkun aikaa viettelet tietokoneen ääressä kun tännekkin kirjoittelet. Oikean käden olkapäävaivoihin auttaa se että siirrät sen hiiren näppäimistön oikealle puolelle, tai jos käytät kannettavaa tietokonetta ilman hiirtä ni osta kaupasta hiiri. itekkin joudun tekemään aika ajoin noin kun hartiat taikka kyynärpää jumissa.

Jos vielä ajokauden alussa vaivaa, lainaa joltain tai osta jonkun kokoinen pleksi ja kokeile auttaako. Tai sitten vaihda lyhyet raiserit ja suora tanko.
Määkö muka paljon tietokoneen ääressä... :oops: ihanko sellaisen vaikutelmaan ootte saanut... :roll:
No työn puolesta joutuu valitettavasti olemaan paljon koneella. Se että vaihtaisin hiiressä puolta on helpommin sanottu kuin tehty, kun oikeakätisellä piirtäminen ja sen sellainen ei kauhian hyvin vasurilla suju, ei edes harjoittelemalla pääse samaan tarkkuuteen.
Kaiken sellaisen, jota ei ole pakko tehdä hiirellä, pyrin tekemään muuten, esim. näppäinpikakomentojen avulla.

Eiköhän tämä koneella istuskelu taas hiukan väkisinkin vähene, kun päästään kevääseen, ajelemaan ja pihahommiin. Sikäli, että tuon lapasen saa siihen mennessä kuntoon.

Kiitoksia kaikille hyvistä neuvoista. Varsinkin nuo apuvälinesaran ohjeet, kuten pleksien, tukien yms. helpottava vaikutus pitää varmasti testailla. Pakko yrittää vaan kaivaa kaikki konstit, millä helpottaa, jottei elämä ihan surkeaksi kävisi ja ajelut loppuisi, työlleen kun ei valitettavasti hirveästi voi.
* FXDF * My vibrator has two wheels and six speeds *

Harrikkanaiset-kirja * Gremlin Bells -Pirunkellot
Naakka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Naakka »

Ticu kirjoitti:
No työn puolesta joutuu valitettavasti olemaan paljon koneella. Se että vaihtaisin hiiressä puolta on helpommin sanottu kuin tehty, kun oikeakätisellä piirtäminen ja sen sellainen ei kauhian hyvin vasurilla suju.
Wacom piirtolevy???
TipiL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TipiL »

Naakka kirjoitti:
Ticu kirjoitti:
No työn puolesta joutuu valitettavasti olemaan paljon koneella. Se että vaihtaisin hiiressä puolta on helpommin sanottu kuin tehty, kun oikeakätisellä piirtäminen ja sen sellainen ei kauhian hyvin vasurilla suju.
Wacom piirtolevy???
Tarttis varmaan opetella... on vaan niin tottunut tuohon hiirellä piirtämiseen, kun ei silloin aikanaan ollut saatavilla kelvollisia piirtolevyjä kukkarolle sopivaan hintaan.
Nyt saisi, vaan nyt onkin sitten taas se uuden opettelu ja sen vaatima aika ollut esteenä. Voisihan sitä tietty käyttää harjoitteluun vaikka sen ajan kun surffailee moposivuilla, mutku se vaan ei oo niin kivaa.... ;)
* FXDF * My vibrator has two wheels and six speeds *

Harrikkanaiset-kirja * Gremlin Bells -Pirunkellot
MAKE1971
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MAKE1971 »

no osallistun kanssa o-pää keskusteluun.itellä ollut olkapää vaivaa useita vuosia,työterveyslekuri paineli kerran vuotessa kortisoonia ja kipulääkitystä.nyt yli puolivuotta helvetellinen särky ja otin ja meni fysiatrille sieltä magneettikuvaan ja avot,tosiaan jänteessä repeämä..nyt oottelen aikaa ortopedille josko ommeltais kikkareet kiinni.eli fysiatri hoitoo 8O :D
Fxsts03
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fxsts03 »

Minun jäätyneen olkapääni tutki ensin Diacorin Harri Heliö ja kuntoutuksesta vastasi hyvä ystäväni, OMT fysioterapeutti Pipa Haikonen TUF:ssa Helsingissä. Heliölle pisteet siitä, että hän ei ehdottanut mitään turhia tutkimuksia tai leikkausta ja hän myös kertoi realistisesti vaivan hoitoaikataulun.

Pipalle pisteet siitä, että vaiva parani hänen käsittelyssään ja jumppaohjeillaan muutamassa kuukaudessa, kun normaali paranemisaikataulu ko. vaivaan on yleensä noin 1-2 vuotta. Tällä hetkellä olkapää on oireeton. Molemmat olkapäät ovat kärsinet kovia aikoinaan eri budolajien melskeissä...

Olen touhunnut tuolla päivystyslääketieteen parissa vuodesta 1992 ja saanut kolhuja myös itse ihan riittävästi, joten kuntoutuksesta on omakohtaisia kokemuksia ihan riittämiin....

Minun suositus;
Ota yhteys Fysiatriin tai olkapääspesialistiin (Heliö?)
Onko olkapäästä otettu magneettikuva?
Olkapään huolellinen tutkimus: Yleisimpiä löydöksiä: vammat/kalkkeumat/jäätynyt olkapää (frozen shoulder). -> Hoito, joka pitää sisällään päivittäistä jumppaa mielellään OMT fysioterapeutin "komennuksessa".

Mikäli olkapäästä itsestään ei löydy oireita selittävää vikaa niin sitten matka Naprapaatille/LAILLISTETULLE kiropraktikolle...

Ambulanssiaikoina selkäni oli jumissa aika ajoin. Naprapaatti hoiti sen aina kuntoon. Nykyään käyn hänellä kerran vuodessa "määräaikaishuollossa", vaikka oireita ei enää olekaan.

Päätetyöskentely jumittaa paikat ja siksi ergonomia tulisi pitää hyvänä ja jumpata useita kertoja päivässä. Kunto/varjonyrkkeily on loistava tapa pitää niska-hartiaseutu rentoja ja kivut poissa.

Olkapää on ihmisen liikkuvin nivel ja sitä pitää liikuttaa aktiivisesti, jotta se ei jäykistyisi. Olkapään kuntoutus vaatii lehmän hermoja, sisua ja järjestelmällisyyttä, koska tulokset näkyvät todella hitaasti...

Olen edellisten vastaajien kanssa samaa mieltä siitä, että leikkaus on se viimeinen vaihtoehto...

Voin kommentoida tarkemmin privana, jos haluat tarkennuksia tms...
T. Timo Konttinen
Fxsts03
Minna&FatBoy
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Minna&FatBoy »

Mulla jäi taannoin ajot vähiin vasemman ranteen säryn takia.

Ensialkuun pari kuukautta sairaslomaa mistä seurasi potkut... Lääkärin mielestä rannenivel oli tulehtunut, söin kans niitä voltareneja ja meinasin hajottaa niillä vielä mahanikin. Lekuri olisi passittanut alan vaihtoon, joten se työttömyyspätkä tuli ihan tarpeeseen :roll:

Muutaman kuukauden huilasin ennen kuin hankkiuduin töihin. Siellä se taas ärtyi, mutta sinnittelin ja popsin buranaa kun särky äityi pahaksi. Sit joskus myöhemmin yksi työkaveri tutkaili kättä ja kehotti hieromaan ja venyttelemään. Näin tein ja kipu alkoi hellittää. Käsivarren lihakset oli aivan jumissa.

On se edelleenkin kipeä välillä ja pitkän varomisen vuoksi on hieman jäykempi kuin tuo toinen, mutta usein tehty rauhallinen venyttely ja hieronta auttaa pitämään kivun kurissa. Ajokauden aikana tietysti pitää huolehtia että pysyy lämpimänä, kylmä viima tekee äkkiä tepposet.

Vielä kun saisi aikaiseksi jumpata muutenkin kuin vain toista kättä... :lol: Vaikka onhan sekin jo hyvä alku, että edes yhden käden muistaa joka päivä venytellä :lol:
"Voi Jehna! Mä oon onnessani kuin tornado telttailualueella!"
Psycholasse
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Psycholasse »

Pakko vielä huudella mukaan. Itse henk.koht en suosittele voltareeneja/buranaa kellekkään ellei välttämättä halua pakkiaan todella kuralle. Tulehdus lääkkeistä esim. Pronaxen. Ja jos pakissa kuplii niin pyytäkää vatsan "rauhotus" lääkettä mukaan. En tosiaankaan ole mikään lekuri mutta. Voltareenista on useempi saanut pakin sellaseen kuntoon että kahvikin rupeaa olemaan liian jo liian vahvaa. Ja jatkuvalla käytöllä... no kaikki osaa varmaan lukea niitä purkin kylkiä.

-Lasse-
Wunderbar!! Hän huusi yllättyneenä
aj uriksi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aj uriksi »

vaimolla oli samanlaiset vaivat molemmissa olkapäissä,ja se johtu v.2004 sattuneesta kolarista.
kiertäjänkalvot revenneet.
mene hyvä mies äkkiä kunnon lääkärille joka passittaa sut kirurgille.
ne leikataan nykyään tähystämällä.ja kivut kyllä helpottaa.
jos pitkität leikkaukseen menoa se pahentaa asiaa,eikä vättämättä enään pitkittynyttä repeämää saada kunnolla kurottua luuhun kiinni.
eli kipi kapi lääkäriin ja magneettikuvaukseen.
nyt ku leikkaa niin kesällä vot jo ajella pyörällä.
kerro sitten tuloksista kun paranet.
en oo lääkäri mutta maalaisjärkeä käyttävä motoristi.
barfly

Viesti Kirjoittaja barfly »

eemeli kirjoitti:Tontyyppinen olkapäävaiva on kuulemma nykyisin varsin yleinen n. 40 -kymppisillä. Siis niillä, jotka on tehny käsillään muutakin kuin teroittanu kyniä. Olkapään seudulla kulkeva jänne ahtautuu sille tarkoitettuun koloseen ja aiheuttaa kiputiloja varsinkin kättä / käsiä pidettäessä kohotettuina n. vaakatasossa tai ylempänä. Eli ajoasennossa. Oikeesti ei tohon vaivaan auta muu, kuin kirurginen toimenpide, jossa koloa avarretaan isommaksi. Näin kertoi jo vuosia olkapäitä operoinu kirurgi tuolla kätilöopistossa. Operaatio ei ole kuulemma kovin iso , eikä enää tähystämällä tehtynä saikkuakaan tule , kuin muutama viikko. Kannattaa panostaa tolta osin tulevaisuuteen, sitä kun tartee ajella vielä joskus sillä harley - parkinsonillakin tai rollaattorilla vai mikä se nyt oli.
Joo, sitä sanotaan "jäätyneeksi olkapääksi".
Mulla oli se, juuri noilla oireilla, ja siihen auttoi liikunta.

OMT klinikalla oli fysioterapeutti, joka antoi ohjeet ko. vaivan hävittämiseen.
Noin vuosi siinä meni ja nyt käsi on taas ok.

Ilman puukkoa.
Ortiz

Näinkin voi,,,,,

Viesti Kirjoittaja Ortiz »

Joo,kyllä joskus on ihmejuttuja,mulla oli olkapää 2-vuotta hiton kipee,.
Kyllä sitä legurit tutki ilman tulosta.Nooo,sitten yxs päivä parkissa
hölmöilin pyörän kanssa (kaatui) jäin alimmaiseksi ja hirmuväännöllä
kiipeelä kännylä käänsin mopon päältäni.USKOMATON juttu,tuntui
muljaus ja käsi ihan huippu kunnossa.Eli meni paikalleen,oli kai osittain
pois paikaltaan monta vuotta.

------Immo.
Vastaa Viestiin