Olis tarkotus tehä Sportsteriin öljytankki missä on akku sisällä. Ongelma on että tollasta vakioakkua ei saa millään mahtumaan rungon sisään vaikka sitä on levitetty.
Kyselisinkin että kuinka pienellä akulla lähtee HD vielä käyntiin? Toi alkuperänen on 19 amppeeerituntia,seuraava koko ois 14 Ah, pelaiskohan tollanen? Onko niitä jotain erikoisakkuja jotka antaa suuren käynnistysvirran? Jostain hyytelöakuista olen joskus kuullut jotain...
MInkä kokoisia akkuja?
Sportin ongelma on tuo rungon keskiputki joka kaartuu alas vaikeuttaen fiksun öljytankin tekoa ja akun siirtämistä runkoputkien väliin.
WDM:n toissatalvena toteuttamassa sporttichopperissa (kuva alla) käytettiin Kawasakista otettua akkua joka asennettiin runkoputkien väliin muistaakseni pitkittäin. Laitteella on nyt pari kesää ajettu ja hyvin on näyttänyt pelittävän vaikka akun pienuus sivustakatsojaa aluksi hiukan hirvittikin.

WDM:n toissatalvena toteuttamassa sporttichopperissa (kuva alla) käytettiin Kawasakista otettua akkua joka asennettiin runkoputkien väliin muistaakseni pitkittäin. Laitteella on nyt pari kesää ajettu ja hyvin on näyttänyt pelittävän vaikka akun pienuus sivustakatsojaa aluksi hiukan hirvittikin.

Niinhän se putki siinä haittaa mut pitää yrittää tehdä jonknlainen. Onhan siinä kyllä haastetta saada öljytankki, akku ja kaikki sähköt sullottua sinne satulan alle.
Kaverilla on 1100 Suzuki GSXR ja siinä on 7 Ah akku. Tuntuu kyllä aika pieneltä teholtaan, ei sellasta taida uskaltaa laittaa. Ois kyllä näppärän kokonen.
Toi on kyllä hienoin Sportsteri mitä mä olen nähnyt, olen sitä tossa viime kesänä netistä kuvissa ihaillut.
Kaverilla on 1100 Suzuki GSXR ja siinä on 7 Ah akku. Tuntuu kyllä aika pieneltä teholtaan, ei sellasta taida uskaltaa laittaa. Ois kyllä näppärän kokonen.
Toi on kyllä hienoin Sportsteri mitä mä olen nähnyt, olen sitä tossa viime kesänä netistä kuvissa ihaillut.
-
Vieras
AKKUMULAATIO
Riippuu vähän porksterin vuosimallista.Joissain 70-lukulaisissa on vakiona 32 ämpäritunnin patteri, ite oon menny noin kakskymppisillä.Jos on kicksaattori niin toimii pienempi, electric only vaatii 19-24 Ah:ta.
täältä voi katsella eri vaihtoehtoja:
http://www.fi.varta-automotive.com/pmd/ ... hnical.jsp
ja muistin virkistämiseksi:
http://www.edu.fi/oppimateriaalit/evlab ... avoja.html
Jos runkoputki jakaa käytettävissäolevaa tilaa, voihan käyttää esim. kahta tai jopa kolmea pientä akkua (ulkomitoiltaan ja kapasiteetiltaan) ja kytkentä joko rinnan tai sarjaan - akkujen volttimäärän mukaan. Mutta kyllä 1 akku on mielestäni paras vaihtoehto
http://www.fi.varta-automotive.com/pmd/ ... hnical.jsp
ja muistin virkistämiseksi:
http://www.edu.fi/oppimateriaalit/evlab ... avoja.html
Jos runkoputki jakaa käytettävissäolevaa tilaa, voihan käyttää esim. kahta tai jopa kolmea pientä akkua (ulkomitoiltaan ja kapasiteetiltaan) ja kytkentä joko rinnan tai sarjaan - akkujen volttimäärän mukaan. Mutta kyllä 1 akku on mielestäni paras vaihtoehto
Hyvä linkki toi missä akkuja. Näkee paljon antaa käynnistysvirtaa, sehän se on se rajoittava tekijä. Näyttäs olevan tollanen yks mielenkiintoinen...
Vakio-akku:
19 Ah, pituus 176, leveys 101, korkeus 156, käynnistysvirta 190 A.
Pienempi vaihtoehto
14 Ah, pituus 150, leveys 87, korkeus 161, käynnistysvirta 220 A
elikkä aika hyvä vaihtoehto, suurempi käynnistysvirtakin. On kyllä puol senttiä korkeampi mut ei haittaa.
Tehtävä pahvista tollanen boxi ja sovitettava...
Vakio-akku:
19 Ah, pituus 176, leveys 101, korkeus 156, käynnistysvirta 190 A.
Pienempi vaihtoehto
14 Ah, pituus 150, leveys 87, korkeus 161, käynnistysvirta 220 A
elikkä aika hyvä vaihtoehto, suurempi käynnistysvirtakin. On kyllä puol senttiä korkeampi mut ei haittaa.
Tehtävä pahvista tollanen boxi ja sovitettava...
lainaus Vartan sivuilta:
"LF - moottoripyöräakut:
soveltuvat rankimpaankin maastoajoon.
Kallistus-, vuoto- and tärinävarmoja - Elektrolyytti imeytetty lasivillamattoon, eivät vuoda edes ylösalaisin ollessaan
Täysin huoltovapaa - veden tarkistaminen ja lisääminen on tarpeetonta
Äärimmäisen pieni itsepurkautuminen - minkä johdosta hyvin pitkä käyttöikä.
Hyvin korkea käynnistysteho - LF-akun ominaisuudet ylittävät reilusti DIN- ja EN-normien vaatimukset"
eli LF-akut voidaan asentaa muuhun kuin pystyasentoon, esim. Buell ja omissa rakennelmissa helpottaa myös kun akkua ei tarvi suunnitella pystyasentoon......
"LF - moottoripyöräakut:
soveltuvat rankimpaankin maastoajoon.
Kallistus-, vuoto- and tärinävarmoja - Elektrolyytti imeytetty lasivillamattoon, eivät vuoda edes ylösalaisin ollessaan
Täysin huoltovapaa - veden tarkistaminen ja lisääminen on tarpeetonta
Äärimmäisen pieni itsepurkautuminen - minkä johdosta hyvin pitkä käyttöikä.
Hyvin korkea käynnistysteho - LF-akun ominaisuudet ylittävät reilusti DIN- ja EN-normien vaatimukset"
eli LF-akut voidaan asentaa muuhun kuin pystyasentoon, esim. Buell ja omissa rakennelmissa helpottaa myös kun akkua ei tarvi suunnitella pystyasentoon......