Pansholvelin nostajat
Kyllähän tuo ihan selkeä on (joskus vaikeampaakin matikkaa opiskelleena
). Mutta mitä tarkoitat "Ja se että onks mitään väliä shovelin kansia kiristäessä"? Mitähän muuten on shovelin kansien, pyttyjen ja rockerboxien momentit? Kun ei satu olemaan sitä korjaamokäsikirjaa käsillä.
If U can't stand the heat, stay out of the kitchen
Tarkotan että tollasta yksittäistä yhden pytyn kantta, missä pultit on kehällä ja kansi on iso möykky kun kiristää, ei ole paljon väliä järjestyksellä. Eikä kyllä sillä momentillakaan.
Rivimottien kannet on ihan eri juttu.
Kunhan on riittävä, mut ei liikaa. Okei, melko ylimalkaista. Mutta pultit on lyhyet, ei tuu kunnolla venymää ja materiaali mikä jää pultin kannan ja jengan väliin on valurautaa eli ei ole ongelma etta kanta, tai siis prikka alkais upota. Ja niintä pyttyjen välissä olevia ei saa kunnolla kiristettyä millään, varsinkaan bigborepyttyjen. Mä en oo ikinä siinä hommassa käyttäny momenttiavainta. Enkä oon kenenkään muunkaan nähny käyttävän. Lenkki-/ kuusiokoloavaimen jatkoksi 20cm putki. Sillä kääntöä niin että naama alkaa punottaa. Tärkeämpää on mun mielestä muistaa jälkikiristää.
Ja jos käyttää tollasta jatkoa ja sattuu menee vähän ylimomenttiin tai kaikki ei ole ihan samassa momentissa, niin ei siitä mitään vahinkoa synny. Oletus on tietenkin että kansissa olevat jengat on hyväkuntoiset.
Tää on sit vaan mun mielipide.
Evohan on sit ihan eri asia...
Rivimottien kannet on ihan eri juttu.
Kunhan on riittävä, mut ei liikaa. Okei, melko ylimalkaista. Mutta pultit on lyhyet, ei tuu kunnolla venymää ja materiaali mikä jää pultin kannan ja jengan väliin on valurautaa eli ei ole ongelma etta kanta, tai siis prikka alkais upota. Ja niintä pyttyjen välissä olevia ei saa kunnolla kiristettyä millään, varsinkaan bigborepyttyjen. Mä en oo ikinä siinä hommassa käyttäny momenttiavainta. Enkä oon kenenkään muunkaan nähny käyttävän. Lenkki-/ kuusiokoloavaimen jatkoksi 20cm putki. Sillä kääntöä niin että naama alkaa punottaa. Tärkeämpää on mun mielestä muistaa jälkikiristää.
Ja jos käyttää tollasta jatkoa ja sattuu menee vähän ylimomenttiin tai kaikki ei ole ihan samassa momentissa, niin ei siitä mitään vahinkoa synny. Oletus on tietenkin että kansissa olevat jengat on hyväkuntoiset.
Tää on sit vaan mun mielipide.
Evohan on sit ihan eri asia...
Sovelin kannet vetäistään seuraavanlaisesti: ´66-´78 malleissa 89.7 Nm ja Late ´78 - up 75.9 -103.5 Nm. Henkilökohtaisesti pyyhin ne aina 80 Nm, siten että 30 Nm -> 50 Nm ja lopuksi 80 Nm. Ristiin kiristäen. Momentti on hyvä silloin kun ei insertti hajoo kannesta ja ei vuoda.
Sylinterit 44.2 Nm - 49.7 Nm, Late ´78 mallista ylin arvo on 55.2 Nm.
Rockerit vuosimallista riippumatta 20.7 Nm
En tiedä, onko väliä veteleekö ne kannet momenttiin vai ei mutta itse vetelen momenttiavaimella kaiken mahdollisen. Tiedän ainaskin satavarmaan että on kiinni, ei mennyt kierteet, ei insertit nousseet eikä pultit venyneet pehmeiksi.
En tiedä, onko väliä veteleekö ne kannet momenttiin vai ei mutta itse vetelen momenttiavaimella kaiken mahdollisen. Tiedän ainaskin satavarmaan että on kiinni, ei mennyt kierteet, ei insertit nousseet eikä pultit venyneet pehmeiksi.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaisisi...
Ehdottomasti näin, mutta milläs ihmeen avaimella mahdut kiristää esim shovelin bigborepyttyjen välissä olevat ruuvit samaan momenttiin, kuin muutkin?113 cid kirjoitti:Sovelin kannet vetäistään seuraavanlaisesti: ´66-´78 malleissa 89.7 Nm ja Late ´78 - up 75.9 -103.5 Nm. Henkilökohtaisesti pyyhin ne aina 80 Nm, siten että 30 Nm -> 50 Nm ja lopuksi 80 Nm. Ristiin kiristäen. Momentti on hyvä silloin kun ei insertti hajoo kannesta ja ei vuoda.![]()
Olen vedellyt kyseisen näköisellä Mactools momenttiadapterilla pannut, sovelit, bigboret, smallboret ym. Joskus toki joutuu tuskailemaan, mutta kyllä ne saa. Eikä tollasia vehkeitä nyt joka päivä tarvitse / saa ? kasailla.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaisisi...
Jäi häiritsee. Mun piti oikein kokeilla.
Lainasin duunista tollasta Snap-onin jatkoa. Sen silmäväli on 2", 3/8 vääntiöllä. Eikä katalookin mukaan muita pituuksia ole. MAC-toolsilla sen pituus on on 2,75". Eli mahtuu huonommin.
Olin väärässä. Shovelin pystyy kiristää, mutta pannua ja knucklea ei.
Kun siinä shovelissahan ne hankalimmat pultit on eri paikassa. Johtuen imukanavasta.
Se että onks se suositeltavaa, mutta ei välttämätöntä, on eri juttu.
Lainasin duunista tollasta Snap-onin jatkoa. Sen silmäväli on 2", 3/8 vääntiöllä. Eikä katalookin mukaan muita pituuksia ole. MAC-toolsilla sen pituus on on 2,75". Eli mahtuu huonommin.
Olin väärässä. Shovelin pystyy kiristää, mutta pannua ja knucklea ei.
Kun siinä shovelissahan ne hankalimmat pultit on eri paikassa. Johtuen imukanavasta.
Se että onks se suositeltavaa, mutta ei välttämätöntä, on eri juttu.
Aivan viestiketjun alussa jo sanoin että tällaisilla "starttimoottoriavaimista" tehdyillä adaptereilla saa kannet kirittyä. Mahtuu myös pannun pyttyjen väliin.Hessu kirjoitti:...Shovelin pystyy kiristää, mutta pannua ja knucklea ei...

Eli avain poikki mutkan jälkeen ja siihen hitsaa sopivalla vääntiöllä olevan hylsyn joka käy momenttiavaimeen. Ja toi Hessun postaama laskentakaavakin toimii mutta mitta pitää muistaa ottaa lenkin keskeltä kahvan keskelle suorassa linjassa.