Davida Speedster ja PanOptx lasit

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
markusa
Viestit: 12
Liittynyt: 15:56 29.10.2007.

Davida Speedster ja PanOptx lasit

Viesti Kirjoittaja markusa »

Terve,

Voisiko joku jelepaata tällääsen asian kanssa. Meinaan hommata Davidan Speedsterin. Onko sen uusin malli laillinen, kun myyjä ei pukahtanut moisesta mitään että onko laiton vai ei? Kun kysyin laillisuudesta niin se sanoi että turvastandardit on kunnossa. Entä sopiiko sen kanssa PanOptx:n lasit, eli mahtuuko ne sangat sinne sisään ilman että ohimoiden verenkierto pysähtyy ajon ajaksi?

PanOptxia kun ei Suomessa pääse testaamaan ja sangat näyttää kuvissa kauhian paksuilta. Onko jollain niistä jotain hyvää sanottavaa, kun ne on niin perhanan kalliit että täytyis jotain tukea saada siihen konkurssiin :)
Tiger Antero
Viestit: 201
Liittynyt: 18:49 15.03.2006.
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tiger Antero »

Valitettavasti kyseinen kypärä ei täytä maasamme käytössä olevia turvallisuusmääreitä.
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4937
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

.

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 10:41 26.05.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Davida kypärät

Viesti Kirjoittaja smuige »

markusa kirjoitti:Meinaan hommata Davidan Speedsterin. Onko sen uusin malli laillinen, kun myyjä ei pukahtanut moisesta mitään että onko laiton vai ei? Kun kysyin laillisuudesta niin se sanoi että turvastandardit on kunnossa.
Mm. LeatherHeavenin sivulla tuosta kypärästä mainitaan näin:
DA1, Davida Speedster kypärä, mattamusta
Speedster on suosituin malli pienuutensa takia. Saatavilla koot S-L. Suuremmat koot eivät ole mahdollisia pehmusteiden ohentuessa liiaksi, sillä kuori on joka koossa sama.
DS- ja SIS- hyväksynnät. On hyvä!
Ja polliisi.suo sivulla oli kysymys ja vastaus:
Davida Speedster moottoripyöräkypärä
Tomppu 25.11.2007 18:21
Hei,
SUomessa ja muualla maailmalla myydään aktiivisesti Davida Speedster moottoripyöräkypärää. Kyseessän on avokypärä. Turvastandardeja taitaa olla toiselle kymmenelle asti ja myyjä sanoi kypärän olevan laillinen Suomessa, minkä takia ostin sen. Onko se laillinen Suomessa?
*****
Kypärän hyväksyminen liikenteeseen
Porin kihlakunnan poliisilaitos 26.11.2007 15:34

Otin yhteyttä mainitsemasi kypärän maaantuojaan ja sieltä kerrottiin, ettei kypärä täytä Suomessa vaadittavia turvamääräyksiä.
Liikkeestä kerrotaan, että heiltä voi ostaa sellaisen kypärän, mutta asiasta mainitaaan kaupanteon yhteydessä ja kuitissa on maininta siitä, ettei kypärää saa käyttää liikenteessä.

Arto Kuusisto
tiedottaja, ylikonstaapeli
Porin kihlakunnan poliisilaitos
Davidan sivuilta JET kypärästä:
The Davida Jet integrates the finest features of the traditional open face helmet into a modern product that meets the latest European Safety Standard ECE R22-05
Ja Davida Speedsteristä:
The Speedster has a jet-style ,composite fibreglass shell and polystyrene shock absorption liner,and leather lining.
This helmet is certified to Nordic Safety Standards SIS 882411 and DS 2124.1
SIS ja DS eivät ole enää voimassa vaan pitää olla noita ECE normit täyttäviä hyväksyntöjä.
Davidan avokypäristä Speedster ei hyväksytty ja JET ilmeisesti hyväksytty.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Avatar
Henkka J
Viestit: 87
Liittynyt: 01:42 17.12.2004.
Paikkakunta: Pitkäjärvi

Davidan kypärät ja E-hyväksyntä

Viesti Kirjoittaja Henkka J »

Moi!

Näin Leather Heavenin puolesta vastattakoon että Davida JET on ECE R22-05 -hyväksytty 100% laillinen avokypärä (niin ja vähän helkutin laadukas kypärä onkin) joka on tarkoitettu ja hyväksytty mottoripyörällä ajamiseen kaikkien tämän päivän standardien mukaan. Löytyy eri kuoseilla joka makuun eikä ole virkaintoisimmallakaan miliisillä mitään nokan koputtamista asiasta.

Davida SPEEDSTER on kevyt avokypärä joka täyttää kyllä pohjoismaiset standardit mutta Suomi kun on EU:ssa, lienee ko. hyväksynnästä tänä päivänä hyötyä lähinnä ruåtsalaisille ja norjalaisille jos heillekään. Puolta ohuemmat pehmusteet kuin JETissä. Tosi kevyt ja pienikokoinen kypärä ja sen vuoksi sangen suosittu malli. Kokoja löytyy vain L:ään saakka että pehmusteillekin jää tilaa.
Davidalle tyypillisesti kyseessä on tavattoman hyvin tehty ja huippulaadukas potta josta tosiaan suomalaisittain vanhentuneet DS- että SIS -hyväksynnätkin löytyy, mutta E-hyväksyntää ei ole eikä ohuiden pehmusteiden ansiosta varmaan myöskään tule.

Davida CLASSIC taas on "munankuorikypärä" joka on tehty 50-luvun mallin mukaan ihmisille jotka haluavat tyyliin sopivan retropotan päähänsä vanhalla prätkällä huristellessaan.
Munankuoren mallisella kypärällä ei kuitenkaan ole fyysisesti mahdollista täyttää tämän päivän turvallisuusmääräyksiä eli Classic ei täytä ensimmäistäkään määräystä.

Toisin sanoen kepeä SPEEDSTER tai retropotta CLASSIC päässä ei saa tämän päivän säännöin laillisesti ajaa Suomessa kuin suljetulla alueella jos sielläkään. Sama toki pätee monien meistä moottoripyöriinkin :-) Samoin väittävät että nykyään vähän vanhemmilla e-hyväksymättömillä kypäröillä ei pitäisi olla mitään asiaa liikenteeseen.

Yllättävän moni käyttää toki tyynen rauhallisesti Speedsteriä ja jopa Classiccia niiden "laittomuudesta" huolimatta mutta jos virkaintoiset koppalakit pelottavat niin helpommalla - ja turvallisemmin - pääsee kun ostaa suoraan tuon JET -mallin.

Meillä myydään myös esim. kromikypäröitä ja natsikypäröitä yms. hupipottia joilla ei ole mitään asiaa liikenteeseen ylipäätään, lähinnä jossakin rallyalueella liikuttaessa käytettäväksi tarkoitettuja hauskuutuksia.

Hyvä että tuo puutteellinen Speedsterin webteksti tuli esille, käyn korjaamassa tekstin tonne webbiin saman tien tuon E-hyväksynnän puutteen ettei tule sekaannuksia.

Kiitoksia!

Henkka
Nahkataivaan konttorirotta
1995 XLH883/1206 Fat Boy Wannabe "XLHF Fatster"
ex- 1995 FXDWG 1340
ex- 1995 FLSTF 1340 avobeltillä

"Live to build - build to ride"
Avatar
Pokko76
Viestit: 185
Liittynyt: 20:18 15.06.2007.
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pokko76 »

Miten noiden vanhojen kypärien laillisuuden laita on? Mulla on -74 vuodelta Gran Turismo minkä sain faijalta, näkyyhän siinä käytön jäljet ,mutta ehjä kypärä muuten. On se ainakin joskus ollu liikenteeseen hyväksytty suomessa ,mutta miten on nykypäivän laita?
Sportster -99 XLH1450
Typhoon-Luokan ydinsukellusvene 2 x 190 MW ydinreaktoria
Tunturi Sport -75 Puch 50cc 1,5 hv
Avaruussukkula RS-25 (SSME) 1.8 MN x 3
Avatar
pietari
Viestit: 60
Liittynyt: 20:42 06.11.2007.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pietari »

tai mites olis wanha jofa-potta....ainakin eltsun ajoissa äijät paineli samannäköset potat päässä, valkonen kupu ja nahkaa alaosa.miltäköhän vuosikymmeneltä mahtais moinen olla?Löyty isäukon kätköistä,täysin ehjä ja melko hyvässä kunnossakin, pakkohan se pääsä piti käydä kylillä kurvailemassa viime kesänä....taitais olla sama kuin ilman kypärää ajelis??
-Pietari-
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

O'hei

Viesti Kirjoittaja smuige »

pietari kirjoitti:tai mites olis wanha jofa-potta....ainakin eltsun ajoissa äijät paineli samannäköset potat päässä, valkonen kupu ja nahkaa alaosa.miltäköhän vuosikymmeneltä mahtais moinen olla?Löyty isäukon kätköistä,täysin ehjä ja melko hyvässä kunnossakin, pakkohan se pääsä piti käydä kylillä kurvailemassa viime kesänä....taitais olla sama kuin ilman kypärää ajelis??
Taitaapi kuitenkin olla OHEI se potan merkki...
Jofa on sitten ruottalaisten lahja jääkiekkoilulle.

"Ohei hengen vei" lorulla kait yritettiin saada siirtymään "nykykypäriin"?

Taitaa noilla aikakautensa kypärillä saada ihan virallisestikkin ajaa ns.paraatiajoissa suljetulla katuosuudella.

Vaan mitenkä suhtautuu Polliisi lääkärintodistukseen joka kieltää kypärän käytön esim. ahtaanpaikankammon takia taikka jos on "unt p°a huvudet" taikka "unt i huvudet" niinkuin Tukholman pojilla aikoinaan. :lol:
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Avatar
pietari
Viestit: 60
Liittynyt: 20:42 06.11.2007.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pietari »

Ei vaan JOFA...tiedän kyllä miltä jofa jäkiskypärä näyttää ja tuntuu päässä...tässä ei lue edessä VM :D
-Pietari-
matant
Viestit: 336
Liittynyt: 13:35 12.11.2004.

Viesti Kirjoittaja matant »

Vaikka ei alkuperäiseen viestiin liitykään millään tapaa, mutta ketjussa jo hiukan asiaa sivuttiin / arvailtiin, niin miten on noilla vanhoilla Ohei malleilla ajelemisen kanssa? Ne on joskus ollut ns. hyväksyttyjä, muttei tietenkään nykypäivänä. Saako käyttää vai ei? Saahan vanhalla autolla, jossa ei turvavöitä, ajaa vaikka turvavyöpakko?

Ei muutakuin veteraaniralliin koppalakit portille...
Jo tulee "määrärahoja"... :twisted:
Avatar
caferacer
Viestit: 99
Liittynyt: 09:46 14.06.2006.
Paikkakunta: Inkoo as.

Viesti Kirjoittaja caferacer »

matant kirjoitti:Vaikka ei alkuperäiseen viestiin liitykään millään tapaa, mutta ketjussa jo hiukan asiaa sivuttiin / arvailtiin, niin miten on noilla vanhoilla Ohei malleilla ajelemisen kanssa? Ne on joskus ollut ns. hyväksyttyjä, muttei tietenkään nykypäivänä. Saako käyttää vai ei? Saahan vanhalla autolla, jossa ei turvavöitä, ajaa vaikka turvavyöpakko?

Ei muutakuin veteraaniralliin koppalakit portille...
Jo tulee "määrärahoja"... :twisted:
Oheit on laittomia nykyään. Eikä valtio kyllä rikastu veteraaniralliin saapuvien, laittomia kypäriä käyttävien kuskien sakottamisella, sinnehän tullaan joko uudella sähköjänöllä uusi umpipotta päässä tai vielä mieluummin asuntoautolla...
Hilli
Viestit: 3
Liittynyt: 20:13 30.12.2006.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hilli »

En tiedä onko Ohei niin laiton loppujen lopuksi, jos tutkii liikenne- ja viestintäministeriön ajoneuvoyksikön ylitarkastajan vastausta asiasta kun joskus tiedustelin: "Voimaantulosäädöksillä on säädetty, että aikanaan liikenteeseen hyväksyttyä kypärää saa vieläkin käyttää liikenteessä eli liikenteestä voi löytyä vanhoja aikanaan laillisesti käyttöönotettuja kypärämalleja, jotka ovat siis täyttäneet tuon ajan vaatimukset."
Avatar
hdjokke
Viestit: 1114
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Davida & Panoptx

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Davida Classic Jetissä on himppusen pienempi kuori kuin Davida Jetissä. On DOT-hyväksytty, joten käy Suomessa. Eroa on kuitenkin sen verran vähän, etten viitsinyt aikanaan omaa Jettiäni vaihtaa siihen.

Panoptx:in TAKU:ssa on litteä sanka, tosin ilmapyörteen suojaus ei ole yhtä hyvä kuin muissa malleissa. On tummentuvat linssit, mutta ei ole vielä käyttökokemuksia, eikä ole myöskään liiemmin aurinko paistellut.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Lisää tietoa

Viesti Kirjoittaja smuige »

Hilli kirjoitti:En tiedä onko Ohei niin laiton loppujen lopuksi, jos tutkii liikenne- ja viestintäministeriön ajoneuvoyksikön ylitarkastajan vastausta asiasta kun joskus tiedustelin:
"Voimaantulosäädöksillä on säädetty, että aikanaan liikenteeseen hyväksyttyä kypärää saa vieläkin käyttää liikenteessä eli liikenteestä voi löytyä vanhoja aikanaan laillisesti käyttöönotettuja kypärämalleja, jotka ovat siis täyttäneet tuon ajan vaatimukset."
Tästä olisi hyvä saada tietää hieman enemmän. (Muuten on vain "tuuli huuli heiluttaa")
- Kuka on kyseinen henkilö?
- Mistä löytyy tuo lausunto?
- Koska ja missä lausunto annettu?
- Mihin pykäliin perustuu? Eli onko joku uudempi pykälä kumonnut vanhemman?

Siihen liittyen:
- Saako esim 1970 luvun moottoripyörällä ajaa 1970 luvun suojavarusteissa? Vertaa autot, turvavyöPAKKO 1971, mutta vanhemmilla saa ajaa ilman turvavöitä (turvavöitä käytettävä jos ne on asennettu vanhempaan autoon)
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Aiheesta on tarinoitu täällä pariinkin otteeseen:

www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?t=8806

http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic. ... c&start=15

Ja tuosta jälkimmäisestä lainaus:
Aironia kirjoitti:Pääkallonpaikalta ajattelin kerrata kypärähyväksyntöjä koskevat tekniset pykälät (anteeksi häiriö ryhmään ja nimimerkin käyttö, mutta ajattelin ottaa osaa itse keskusteluun, kun tätä olen joutunut täältä ministeriöstä vastaamaan monelle erikseen):
Eli vanhaa ennen 1.1.1993 käyttöön otettua kypärää, joka ei ollut E-hyväksytty tai FMVSS 218 standardin mukainen sai KÄYTTÄÄ vain 31.12.1996 asti.
Kaikkien uusien 1.1.1993 jälkeen MYYTÄVIEN kypärien tuli täyttää E-sääntö 22/03 tai FMVSS 218.
1.1.1999 jälkeen on saanut MYYDÄ vain E-sääntö 22/04 version mukaisia ja FMVSS 218 mukaisia kypäriä, mutta vanhat E- tai DOT-merkityt käyvät edelleen käytössä.
Edellä PeteT:n viittaman säädöksen sisältö ei muuttanut aiempien vaatimusten sisältöä vaan aiemmat vaatimukset täyttävä kypärä on ok säädöksen 1250/2002 voimaantulon jälkeenkin (säädetty 27 §:ssä).
Uusi E-sääntöversio 22/05 on ollut jo pidemmän aikaa voimassa, mutta ei pakollisena vaatimuksena meillä Suomessa. Käytännössä kypärät siis voivat täyttää uusimman version vaatimukset, mutta E-merkinnästä sitä ei varsinaisesti erota. Yhteenvetona siis, että lainsäädäntö edellyttää asianmukaisesta kypärästä löytyvän E-tai DOT- merkinnän.
Vastaa Viestiin