Pelkäänkö turhaan??

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

henrika

Pelkäänkö turhaan??

Viesti Kirjoittaja henrika »

Tervehdys kaikille! Haluaisin aloittaa 5vuoden tauon jälkeen taas moottoripyöräilyn ja sportser olisi mieleinen pyörä.

Harrastus loppui kun ensimmäisellä pyörälläni kawasaki ltd440 sattui
vahinko.... ajoin päin punaisia ja jouduin tekemään äkkijarrutuksen
etu pyörä lukkiintui ja kyljelleenhän siinä mentiin, suuremmilta vammoilta
säästyin ja selvisin viikon sairaslomalla...

pahimmat vammat jäi henkiselle puolelle eli pelkään hirveesti jarruttamista ja eturenkaan lukkiintumista :?

Kysynkin että jos sportserin eturengas vaikka suoralla tiellä menee
lukkoon jarrutuksessa, niin seuraako siitä aina kaatuminen??

Kovasti haluaisin uuden 883-mallin itselleni, mutta järki käskee ostamaan
peruspyörän ABS- jaruilla.

Helps!!
Jani80
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani80 »

morjens! laitahan sportti vaan :D onhan niitä ajoharjoittelu kursseja joissa opetellaan mm. oikean tyyppinen jarrutus... äkkiä sen oppii hallitsemaan :D :D
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Treeniä, treeniä... Sitä se kysyy.

Kyllä moottoripyörälläkin voi pysyä pystyssä vaikka eturengas hetkellisesti lukkoon meneekin, mutta varsinkin kokemattomalle todennäköisin vaihtoehto on kaatuminen.

Tunti tai kaksi autokoulussa vanhan kertausta ei tee pahaa, samoin jollekin ennakoivan ajon kurssille osallistuminen antaa ihan uusia ulottuvuuksia moottoripyörän hallintaan.

Rohkeasti vain satulaan, ABSit on pelkästään turhia passivoivia lisävarusteita.
Joe Cool
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

hemuli kirjoitti: voi pysyä pystyssä vaikka eturengas hetkellisesti lukkoon meneekin
Vahvistan asian. Toissa kesänä rautiksella risteystä lähestyessäni ehkä 30-40 vauhdissa nappasi etupyörän lukkoon :( Luultavasti oli öljyläikkä asvaltissa, koska rautiksen rumpujarrulla ei muuten lukkojarrutusta tehdäkään - ne ovat jo melkein ABSit tai ainakin lukkiutumattomat :P Säikäytti kyllä, mutta onneksi ei ollut pyörä vinossa ja jarrun löysääminen palautti pyörimisliikkeen pienen horjahduksen jälkeen. Ja kyllä se öljy tai nafta kaataa ihan samalla lailla ABS-pyöränkin pahaan paikkaan osuessaan.

Mutta nuo ennakoivan ajon kurssit ovat erittäin suositeltavia, siispä pelko pois, Sportsteri alle ja kurssin kautta kesään :!: :!:

Ja unohda tuollaiset älyttömät "hirveän hauskat" kommentit kolmipyöristä, kysymyksessäsi ei ollut mitään vikaa, ellei lauantai-ilta ajankohtana :mrgreen:
Viimeksi muokannut Joe Cool, 22:27 05.01.2008.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
JNu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JNu »

Ei ole kokemusta noin uudesta sportista, mutta itse ainakin pitäisin ajamieni vakio HD:eitten etujarruja "ei niin kovin helposti lukkiintuvina". Joku voisi sanoa jopa tehottomiksi.
Ultra -07
Taata
Viesti:

Re: Pelkäänkö turhaan??

Viesti Kirjoittaja Taata »

henrika kirjoitti:Tervehdys kaikille! Haluaisin aloittaa 5vuoden tauon jälkeen taas moottoripyöräilyn ja sportser olisi mieleinen pyörä.

Harrastus loppui kun ensimmäisellä pyörälläni kawasaki ltd440 sattui
vahinko.... ajoin päin punaisia ja jouduin tekemään äkkijarrutuksen
etu pyörä lukkiintui ja kyljelleenhän siinä mentiin, suuremmilta vammoilta
säästyin ja selvisin viikon sairaslomalla...

pahimmat vammat jäi henkiselle puolelle eli pelkään hirveesti jarruttamista ja eturenkaan lukkiintumista :?

Kovasti haluaisin uuden 883-mallin itselleni, mutta järki käskee ostamaan
peruspyörän ABS- jaruilla.

Helps!!
Turhaan pelkäät. Lukaise kevättä odotellessa vaikka sellainen vihkonen, kun "ajo hanskassa" (löytyy googlesta, en osannut laittaa linkkiä tähän :oops: Keväällä harjoittelua ja joku sopiva kurssi, hienosti menee kun varovasti ajelee :D
* Taata *
Mikä se sellainen harrastus on joka ei kaikkia rahoja vie? Ei sellainen ole oikea harrastuskaan. :)
ARAGON

Viesti Kirjoittaja ARAGON »

Kuten Hemuli kirjoitti:Treeniä,treeniä.Siinä salaisuus.
Itse olen ajellut viimeiset viisi vuotta ABS jarrullisilla pyörillä,nyt keväällä
saa taas harjoitella Softaililla miltä tuntuu jarrutella ilman ABS:ää. 8O
Mutta eiköhän se siitä,jossain käyn kans vähän treenaamassa.
Nämä ennakoivan ajon kurssit ovat varmaan tosi hyodyllisiä,tulispa vaan itsekkin joskus mentyä. :oops:
Tsemppiä ja tosiaan rohkeesti vaan pyörän päälle. :lol:
On parempi esittää tyhmiä kysymyksiä kuin korjailla tyhmiä virheitä.
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Joe Cool kirjoitti:...Toissa kesänä rautiksella risteystä lähestyessäni ehkä 30-40 vauhdissa nappasi etupyörän lukkoon :( ...
Heh :lol: - tästä tulikin mieleeni tapahtuma (myös toissakesältä) kun olimme matkalla BTTR:hen kaverin ja hänen vaimonsa kanssa. Siinä Tampereen kehätietä ajaessamme huomioni kiinnittyi johonkin vastaantulevien kaistalla sillä seurauksella että en huomannut että muodostelmassa ensimmäisenä ajanut kaverini oli pysähtynyt punaisiin valoihin.

Kaverin vaimo joka ajoi toisena kaistan toisessa laidassa kertoi Nummijärvelle päästyämme että oli aika hurjan näköistä kun Electra pyyhkäisi rinnalle molemmat pyörät lukossa, savu vaan nousi. Juuri ennen kuin osuin pahaa-aavistamattoman kaverini pyörään päästin jarrut irti ja onnistuin koukkaamaan vasemmalta ohi.

Tämän jälkeen olen muutaman kerran onnistunut lukitsemaan Electran etupyörän hitaammissa vauhdeissa ja toistaiseksi ollaan pysytty pystyssä. Ehkä ne tuplat nelimäntäiset jarrusatulat 13" kelluvilla levyillä on sittenkin hiukan liikaa 8O ...
mikira
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikira »

Ei etujarrun lukkiintumista kannata pelätä, ei siitä välittömästi pyörä kaadu. Tuo etujarrun käyttö pitää vain opetella. Itsekkin olen vetänyt parit lipat lukkiintuneella etujarrulla (ja kyllä muutenkin), mutta viimeaikoina etupään lukkojarrutuksissa oon pysyny pystyssä olin sitten yksin tai kakspäällä liikenteessa.
Jos kovasti pelkäät jarruttamista suosittelen menemään suoraan kursseille joita smoto ja jokunen muukin taho järjestää, myös kauemmin harrastaneilta kannattaa ottaa kädestä pitää neuvoja. Oikealla jarrunkäytöllä tulee ajosta jouhevampaa sekä kaikille osapuolille turvallisempaa. Et varmaan itsekkään haluaisi että joku etujarrua pelkäävä motoristi pukkaisi kylkiluihisi kun ylittäisit suojatietä?
OiLsLiNgEr
Viesti:

Viesti Kirjoittaja OiLsLiNgEr »

Laitetaan nyt tähän se totuus. Kerta kaatumisella opit enemmän kuin vuoden treenillä.
juuei
nicnac

Viesti Kirjoittaja nicnac »

No minä ainakin opin toisella kerralla että lukko jarrutuksessa on hankala se pyörä pitää pystyssä(kevari aikoihin).

Harjoitus tekee mestarin...itte ainakin oon jokaisella omalla kakspyöräisellä hakenu sen limiitin.Eli johonkin paikkaan vaan missä saa reenata rauhassa.Ja pelkästään etujarrulla jarrutetaan niin paljon kun tohtii...vauhtia itte ainakin oon pitäny siinä 60km/h ja siitä sitten täys jarrutus kuitenkaan niin että survotaan sitä jarrua pohjaan.Vaan koko ajan lujempaa ja lujempaa.Jossain vaiheessa tulee se vastaan että rengas alkaa jo luistamaan,mutta ei ole lukossa.Sitä sitten harjoitella niin kauan että se tulee takaraivosta se jarrutus....kyllä ittellä tilanteita on ollu,mutta koskaan ei toistaiseksi rengas ole lukkoon menny.Metzeleri kyllä on vinkunu jo :lol: :lol:
Sportster alla jälleen.
Tiger Antero

Viesti Kirjoittaja Tiger Antero »

Ave; toiset tykkäävät lukemisen sijasta katsella tässä yksi vaihtoehto: Learn how to ride with Todd Colbert.

Dvd:n voi halutessaan tilata numerosta 09-2235215, virka-aikana. Mutta yhtä kaikki, ei uimaankaan opi lukemalla, veteen se on mentävä.
Tintti13

Re: Pelkäänkö turhaan??

Viesti Kirjoittaja Tintti13 »

henrika kirjoitti: pahimmat vammat jäi henkiselle puolelle eli pelkään hirveesti jarruttamista ja eturenkaan lukkiintumista :?
Helps!!
Hyvin on tullut vastauksia ja vinkkejä.

Opuksia ja muita lukemalla saa ajamisen perusteista varmasti kiinni, niitä vaan on osattava myös soveltaa käytäntöön. Kannattaa myös mennä pariksi tunniksi autokouluun ottamaan lisätuntumaa, asiantunteva mp-ope / kouluttaja saa oikaistua pienet/suuretkin tekniset ajovirheet nopeammin kuin itsekseen harjoittelemalla samoja (omia) virheitä toistamalla.

Hyvää harrastusta ei kannata lopettaa yhden epäonnistumisen takia. Omia ajovirheitään ei kannata hävetä tai suurennella, on kai kahdenlaisia motoristeja sellaisia jotka ovat jo kaatuneet, ja sitten sellaisia jotka tulevat myös kaatumaan :? .
Ajamisen varmuus tulee onnistuneista suorituksista.

Hyviä treenailupaikkoja omiin harjoituksiin on esim, isot parkkipaikat (varmista muu liikenne), tyhjät teollisuusaluueet jne.
#Kaikki tämän nimimerkin kirjoittamat viestit ovat kyseisen
henkilön omia, yksityishenkilön mielipiteitä, eivätkä
minkään puolueen, yhteisön tai yrityksen mielipiteitä
tai kantoja. Oikeus perustuu PL 12§:ään.#
anselmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja anselmi »

JNu kirjoitti:Ei ole kokemusta noin uudesta sportista, mutta itse ainakin pitäisin ajamieni vakio HD:eitten etujarruja "ei niin kovin helposti lukkiintuvina". Joku voisi sanoa jopa tehottomiksi.
Jep, komppaan täysin.
Minä olen pyörään ja pyörä minuun sangen tyytyväinen
Vastaa Viestiin