EFI bensapumppu ulos tankista

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

joka
Viesti:

EFI bensapumppu ulos tankista

Viesti Kirjoittaja joka »

Kun pumppu on tuolla tankissa, ajatus oli kuitenkin käyttää tankkia, johon tuo pumppu ei mahtuisi, mikä tilalle ?

- j o n i -
Viimeksi muokannut joka, 13:29 22.11.2007.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
113 cid

Viesti Kirjoittaja 113 cid »

Ei se laite tiedä mikä pumppu sitä pensaa sinne koneeseen pukkaa. En ole aivan varma paljonko HD:ssa on pensan vakiopaine. Sellainen ruiskupumppu mikä kykenee tuottamaan vaadittavan määrän n. 2 kertaa. Sitten tämän pumpun tuotoa regulaattorilla säädellän niin että suuttimilla on tehtaan ilmoittama vakiopaine. Itse tekisin asian niinkin yksinkertaisesti kuin Bosch merkkinen ulkoinen rullapumppu ja sen perään Malpassin säädin. Tämän jälkeen pelaa paremmin kuin alkuperäinen.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaisisi...
joka
Viesti:

Niin, mikähän mahtaa olla se paine, minkä suuttimet vaativat, ei mene pumppuja kokeillessa :)

- j o n i -
113 cid

Buell järjestelmä vaatii 50 psi:n vakiopaineen. Autoissa 2.5 bar:sta ylöspäin. Koitan selvittää mikä on BT:n vakiopaine.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaisisi...
joka
Viesti:

Hienoa jos löytyisi, toinen seikka aikanaan on sitten pumpun piilotettavuus !
joka
Viesti:

Löytääåkö kukaan, pumpulle speksejä ? ja osaako suositella millaisen ?
SenioRR
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SenioRR »

Vuoden 2006 Dynan Service Manualissa seisoo näin bensan paineesta: "Fuel pressure should remain steady at 55-62 psi(380-425kPa).
H-D Softail Custom 1998
joka
Viesti:

Otetaampa tämä ihan vakavasti keskustelun alle !

Eli löysin esim. MSD:ltä ns. In-Line pumpun joka mahtuisi hyvin tankkien väliin emäputken päälle !

Polttoaine tulisi tankista normaalista bensahanan reiästä ja paluulinjalle joutuisi hitsaamaan oman nisän. Ensin ajattelin että sen voisi kytkeä tankit yhdistävään putkeen, mutta siinä saattaisi tulla vaarana sen että pumppu pumppaisi bensan vain tankista toiseen :) tai sitten ylivuoto putkeen ? mutta järkevämpää lienee oman nisän rakentaminen tankkiin !

No mutta pumppu jolla on painetta esim 550 kPa (80 psi) ja virtaama 150 l/h eli 0,041 l/s ! jos siihen laitetaan liittimet ja letkut 8 mm sisähalkaisilla tulee painehäviötä letkusta 7 kPa, mikähän voisi olettaa tuon ruiskun painehäviöksi, entä pitääkö heittää väliin vielä yksi suuntaventtiileitä, bensan suodatin väliin sillekin tulee painehäviötä ? kun vaihtelu väli on 380 - 425 kPa voisi kyllä tuon kuvitella riittävän ?

Mistään ei sitten löytynyt sellaistakaan, että mitähän tällaisilla pumpuilla voisi olettaa olevan maksimissaan imumatkaa ? tai korkeutta eli jos asennan pumpun emäputken päälle ?

Kun pyörästäni puuttuu koko pumppu paketti, niin mitä siitä orggispaketissa on, onko pumpusta muuta ohjausta kuin virta ? polttoaine mittarihan siinä varmaan myös on ?
Sepixlh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

joka kirjoitti: Kun pyörästäni puuttuu koko pumppu paketti, niin mitä siitä orggispaketissa on, onko pumpusta muuta ohjausta kuin virta ? polttoaine mittarihan siinä varmaan myös on ?
Normaalisti ruiskujärjestelmissä on tunnistus sille miten pumppu pyörii/saa sähköt. Eli kun käännetään virta päälle pumppu pyörii x määrä sekuntteja ja sammuu sen jälkeen jos moottori ei ole käynnissä (lataus??) ... mitä muuta en osaa sanoa. Tuo paluupuolen laittaminen tuonne yhdysletkuun.... ei taida olla hyvä idea, mielestäni se olisi hyvä olla bensatankin ylä-osassa 8O
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
joka
Viesti:

Sepixlh kirjoitti:Tuo paluupuolen laittaminen tuonne yhdysletkuun.... ei taida olla hyvä idea, mielestäni se olisi hyvä olla bensatankin ylä-osassa 8O
Mikään ei estä hitsaamasta paluupuolen yhdettä myös tuonne emäputken päälle tankin väliin !
Sepixlh kirjoitti:Normaalisti ruiskujärjestelmissä on tunnistus sille miten pumppu pyörii/saa sähköt. Eli kun käännetään virta päälle pumppu pyörii x määrä sekuntteja ja sammuu sen jälkeen jos moottori ei ole käynnissä (lataus??)
Mitenkä tämä on toteutettu ? eli onko tuossa vakio pumppu paketissa jokin aikarele ?

lisää hyviä ideoita, kiitos Sepi ideoista !

- j o n i -
Jasu T

Viesti Kirjoittaja Jasu T »

joka kirjoitti:
Sepixlh kirjoitti:Normaalisti ruiskujärjestelmissä on tunnistus sille miten pumppu pyörii/saa sähköt. Eli kun käännetään virta päälle pumppu pyörii x määrä sekuntteja ja sammuu sen jälkeen jos moottori ei ole käynnissä (lataus??)
Mitenkä tämä on toteutettu ? eli onko tuossa vakio pumppu paketissa jokin aikarele ?
Latauksesta ruisku ei juuri välitä. Tai no, pitää sähköä olla riittävästi että suuttimet avattua saa... Ja pumppua pyöritettyä... Mutta itse ohjaukselle ei lataukselta tule mitään tietoa.

Ruiskun ECU (Electronic Calculating Unit - Ällirasia) ohjaa pumppua, käyntilupa pumpulle tulee joko kampiakselin asentotiedolta tai syttypulsseista. Ja pumppu käy hetken kun virrat kytketään, jotta järjestelmässä olisi painetta käynnistystä varten.
Tee se tänään, huomenna se voi olla laitonta!
113 cid

Liian paljon lukuja ja teknisä yksityiskohtia. Keep it simple....
Elikkä ihan vakavasti ja kokemuksesta; Polttoaine pumppu pitää olla alempana kuin tankin lähtö. Kahdeksan millinen letku on liian pientä pumpun syöttöletkuksi. Silloin kun tulee tilanne että halutaan pikaisesti tehtoa, pumppu sutaisee tyhjää kun ei saa tarpeeksi pensaa. Tietysti jos käyttää n. 14 mm letkua, jota pumppujen sisäänmenot yleensä ovat ja pitää tankissa aina reilusti pensaa niin silloin ei kysesitä ilmiötä välttämättä tapahdu. Yksi vaihtoehto on laittaa keräyssäiliö ennen pumppua. Pumpun jälkeen putsari ja sen jälkeen paineensäädin. ne säätimet mitä olen itse käyttänyt Harley Drags / SPSB pyörissä ovat Lotus / Malpassi säätimiä jotka kierrättävät ylimääräisen takaisin tankkiin. Säädin juuri ennen suuttimia. Suuttimien / suuttimen jalkaan / jakotukkiin painemittaus jotta saadaan säätimestä säädettyä vakiopaine. Tankin paluu voi olla vaikka samasta reiästä kuin lähtökin. HD:n tankissa se on hieman hankalaa kun on niin pieni reikä. Joka tapauksessa paluu putki pitää nostaa tankin sisälle noin 15 cm jotta ei aiheuta pyörettä lähtöputken juureen ( painevaihtelua / koettu on ! ). Pumpulle kannattaa laittaa releohjaus siten että kun virrat kytkee niin pumppu käy n. 5 sekunttia ja sammuu mikäli ei tule esim. sytkältä tai kampuran asentoanturilta signaalia että kone käy.
Sepixlh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

113 cid kirjoitti: Elikkä ihan vakavasti ja kokemuksesta; Polttoaine pumppu pitää olla alempana kuin tankin lähtö. Kahdeksan millinen letku on liian pientä pumpun syöttöletkuksi. Silloin kun tulee tilanne että halutaan pikaisesti tehtoa, pumppu sutaisee tyhjää kun ei saa tarpeeksi pensaa. Tietysti jos käyttää n. 14 mm letkua, jota pumppujen sisäänmenot yleensä ovat ja pitää tankissa aina reilusti pensaa niin silloin ei kysesitä ilmiötä välttämättä tapahdu. Yksi vaihtoehto on laittaa keräyssäiliö ennen pumppua.
Tästä olen samaa mieltä, kyllä se pumppu jaksaa "ylämäkeen" työntää. Jonkun kokoinen kerääjä kuulostaa hyvältä idealta.
113 cid kirjoitti: Pumpun jälkeen putsari ja sen jälkeen paineensäädin. ne säätimet mitä olen itse käyttänyt Harley Drags / SPSB pyörissä ovat Lotus / Malpassi säätimiä jotka kierrättävät ylimääräisen takaisin tankkiin. Säädin juuri ennen suuttimia. Suuttimien / suuttimen jalkaan / jakotukkiin painemittaus jotta saadaan säätimestä säädettyä vakiopaine. Joka tapauksessa paluu putki pitää nostaa tankin sisälle noin 15 cm jotta ei aiheuta pyörettä lähtöputken juureen ( painevaihtelua / koettu on ! ). Pumpulle kannattaa laittaa releohjaus siten että kun virrat kytkee niin pumppu käy n. 5 sekunttia ja sammuu mikäli ei tule esim. sytkältä tai kampuran asentoanturilta signaalia että kone käy.
Nämä on myös täyttä asiaa, tarkennan vielä kuten jo 113cid kirjoitti aikaisemmin: ei se ECU välitä siitä mikä pumppu sitä bensaa suuttimille työntää. Rele ohjaamaan uutta pumppua niin ei tule ongelmia ECU:n kanssa.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Vastaa Viestiin