Katsastus
Millä tahansa katsastusaseman valtuudet omaavassa toimipaikassa. Yhdelläkään virallisella katsastuskonttorilla ei ole lakiin perustuvaa oikeutta kieltäytyä katsastamasta moottoripyöriä, ei edes Harley-Davidson -merkkisiä.
Helsingissä harrastajien suosiossa lienee olleet Tattarisuo ja Itäväylä (asiantuntevat inssit).
Helsingissä harrastajien suosiossa lienee olleet Tattarisuo ja Itäväylä (asiantuntevat inssit).
Kannattaa vähän kysellä mistä saa asiallista kohtelua. En tarkoita, että saisi läpi jarruttoman kopterin huonekaluputkirungolla, vaan sitä, ettei aleta pykäliin perustumatonta niuhotusta. Esimerkki: hiljattain kuulin tapauksesta (ei Hgissä), jossa akselivälimuutosta katsastamassa ollut patu sai korjauskehotuksen tankin kiinnityksestä: "Polttoainesäiliön kiinnitys ei tehdasvalmisteinen, korjattava alkuperäiseksi." Että näin. Kiinnitys oli/on tukeva, stongat ei ota kiinni, kaikki on o.k... No, kiinnityspultit on korkeampaa lujuusluokkaa kuin alunperin. Varokaa näitä konttoreita...
Olisi kaikki katsastusmiehet samanlaisia kun minun kohdalle sattui tässä pari kevättä sitten - menin näyttään Sporttia kontorille tekemieni muutosten vuoksi ja kysyessäni katsastajalta tarviiko hän lujuuslaskelmat tekemistäni jutuista (en ollut laskenut) - tuumas hän huonolla suomella (äidinkieli ruotsi) "näkeehän tän silmälläkin että tämä olla parempi kuin alkuperäinen" tämän jälkeen olen aina veraillut ko. asemalla. Seuraava käynti olikin oma hauska tapaus - mutta kaikki muutokset saatiin oteeseen silloinkin......
Konalassapa hyvinkin
Minä onneton vein prätkäni rekisteröintikatsastukseen Konalassa sijaitsevalle yksityiselle katsastusasemalle.
Katsastajaksi sattui nuori räkänokkainen jolppi, joka pani minut ensin vaihtamaan vilkkujen ja jarruvalon lasit, kun ei niistä hänen mielestään löytynyt E-merkintää (kun myöhemmin tutkittiin niin löytyihän ne kaikista muista paitsi yhdestä etuvilkusta). Varsinainen show alkoi kun Saksassa uutena rekisteröity ja tyypitetty pyörä ei ollut (saksalaiselta) vastaavuustodistukseltaan jopin mukaan kelvollinen Suomeen. Ei kun pulittamaan Sumekolle 200 euroa paperinpalasta, jota sai odotella viikkotolkulla.
Eli varmistukaa hyvät ihmiset, että paikka mihin pyöränne viette on sellainen, josta löytyy asiantuntemusta ja maalaisjärkeä. Jokainen voi päätellä ylläolevasta, mitä mieltä olen tuosta Konalan paikasta.
Katsastajaksi sattui nuori räkänokkainen jolppi, joka pani minut ensin vaihtamaan vilkkujen ja jarruvalon lasit, kun ei niistä hänen mielestään löytynyt E-merkintää (kun myöhemmin tutkittiin niin löytyihän ne kaikista muista paitsi yhdestä etuvilkusta). Varsinainen show alkoi kun Saksassa uutena rekisteröity ja tyypitetty pyörä ei ollut (saksalaiselta) vastaavuustodistukseltaan jopin mukaan kelvollinen Suomeen. Ei kun pulittamaan Sumekolle 200 euroa paperinpalasta, jota sai odotella viikkotolkulla.
Eli varmistukaa hyvät ihmiset, että paikka mihin pyöränne viette on sellainen, josta löytyy asiantuntemusta ja maalaisjärkeä. Jokainen voi päätellä ylläolevasta, mitä mieltä olen tuosta Konalan paikasta.
Mr. Biker vm 2005