ultra classicin pleksi

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Joe Cool
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

hemuli kirjoitti: Puheenaiheena olevat pleksit on mitattu pyörässä olevan katteen yläreunasta pleksin yläreunaan.
Kyllä se näin pitää mitata. Oma mittaukseni poikkeaa hieman tuosta, koska mittasin irrotetun pleksi kun piirsin jyrsijälle valmiin kuvan, jonka mukaan hän koneella ajoi. Siinä kokonaiskorkeus oli tuo28,5 cm eli katteesta tulee aikalailla 25 cm. Vähäisen kokemukseni perusteella optimaaliselta tosiaan vaikuttaa yhdistelmä, jolloin katse menee juuri yli pleksin. Ajoasento, ohjaustanko, satula, selän pituus yms. - kaikki vaikuttavat - aerodynamiikka on pienestä kiinni :lol: Siksi ei ole yhtä oikeaa korkeutta, joten kokeilemaan vain, mutta tuo katseen kohdistuminen lienee hyvä nyrkkisääntö aloittaa kokeilu.

Ja tosiaan, oman pleksini jyrsitytin 3 mm polykarbonaatista. Se riittää kyllä tuossa korkeudessa, vaikka hieman väriseekin, kun oikein tarkkaan katsoo. Vallu taisi sanoa joskus aiemmin käyttäneensä 4 mm tavaraa, se on varmaankin juuri sopivasti tukevampaa, jos korkeutta haluaa lisää.

Polykarbonaatti kyllä taipuu hyvin kiskoihin kiinni ja sen pitäisi olla hyvää naarmuuntumisenkin varalle. Kaikki muovi toki naarmuuntuu ajastaan, mutta tämä pitäisi olla paras aine kuitenkin.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
olze

ultra classikin plexi

Viesti Kirjoittaja olze »

Kiitos tähän asti tulleista vastauksista! Kaikkea mahdollista kokeillaan. :?
Onkohan kukaan kuullut sellaisesta pleksin ja katteen väliin tulevasta "tuulenohjaimesta"? :roll:
Vallu
Viesti:

Nähty on

Viesti Kirjoittaja Vallu »

olze
Onkohan kukaan kuullut sellaisesta pleksin ja katteen väliin tulevasta "tuulenohjaimesta"?
On kuultu ja on nähtykin vaan ei kokeiltu. Joissakin kyykissä niitä näkee, siis sellasia niinku tuplapleksejä. Idea kaiketi on siinä, että tällä apupleksillä ohjataan virtaukset kulkemaan kuljettajan yli tarvitsematta tehdä varsinaisesta pleksistä liian korkeata. Toi jotain tollasta...
seppoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja seppoo »

ceebaileys.com:illa näyttää olevan taivutettuja plexejä! Kovin kehuvat mainoksessaan :roll:
skipper
Viesti:

Viesti Kirjoittaja skipper »

Eilen sitten kävin Etolasta ostamassa 4mm polykarbonattipalan 40*60cm. Levyssä on suojamuovit molemmin puolin joten työstössä ei tarvitse varoa naarmuuntumista.

Pala maksoi 20? ja pienpalan leikkaus 6? yhteensä 26?.

Vanhaa FLHT:n kaarevaa plexiä hyödyntäen piirsin ensin mallin ohuelle pahville, josta se oli sitten helppo piirtää polykarbonattipalaan. Sitten plexin leikkaus hienoteräisellä kuviosahalla + reunojen viimeistely nauhahiomakoneella ja viilalla. Lopuksi suojamuovien poisto ja kiinnitys pyörään. Taippuu kylmänä ihan helposti sen verran kun FLHT:n plexissä on kaarevuutta, joten mitään uunissa taivutuksia ei tarvitse tehdä.

Aikaa hommaan meni reilu tunti, joten plexi kannaattaa tehdä itse!
Joe Cool
Viesti:

skipper kirjoitti:Aikaa hommaan meni reilu tunti, joten plexi kannaattaa tehdä itse!
Jep, kyllä sen itse tekee juuri noin. Minä piirsin sen tietokoneella ja mailasin tutulle pajalle ja heput jyrsivät. Tuli valmis reuna kertalaakista ja ei ollut käden vapinaa. Kävin hakemassa 40 km päästä, joten aikaa meni enemmän kuin sinulla :lol: Siispä kannattaa tehdä tai teettää, ilman muuta. Tai rahamies tietysti menee ja ostaa kaupasta valmiin ja ihmettelee, että mistä me täällä oikein spekuloimme :mrgreen:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
smuige
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smuige »

Ja kuumailmapuhaltimella VAROVASTI lämmitellen saa leikkauspinankin kiiltäväksi.
Kannattaa kokeilla jätepalaan ensin.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
jutaharri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jutaharri »

Elämä on vähemmän ongelmalista, mutta joskus ainakin joidenkin mielestä epämukavampaa ilman plexiä.

Itse olen päätynyt plexittömyyteen seuraavista syistä(alkuperäinen ja kirkas pleksi myyty pois ennen Ylläs-reissua)

Kulunut plexi, ei näe, varsinkin jos liian korkea. kulunut ja täynnä itikoita.
Jos liian korkea, ei jäähdytä kuskia. Helteellä hiki valuu ajossa minimivarustuksella.
Jos liian matala, niin heiluttaa päätä.

Summasumarum kaikkein mukavinta on puskea tuulta päin ilman plexsiä avokypärällä. Tällä tyylillä on ajettu aina kun olen prätkällä ajellut.
Sateen sattuessa leukasuoja eteen ja visiiri alas.
jutaharri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jutaharri »

Elämä on vähemmän ongelmallista, mutta joidenkin mielestä epämukavampaa ilman plexiä.

Itse olen päätynyt plexittömyyteen seuraavista syistä(alkuperäinen ja kirkas pleksi myyty pois ennen Ylläs-reissua)

Kulunut plexi, ei näe, varsinkin jos liian korkea. kulunut ja täynnä itikoita.
Jos liian korkea, ei jäähdytä kuskia. Helteellä hiki valuu ajossa minimivarustuksellakin.
Jos liian matala, niin heiluttaa päätä.

Summasumarum kaikkein mukavinta on puskea tuulta päin ilman plexsiä avokypärällä. Tällä tyylillä on ajettu aina kun olen prätkällä ajellut.
Sateen sattuessa leukasuoja eteen ja visiiri alas.
FX

Viesti Kirjoittaja FX »

Minä kun olen noita tupakki miehiä, niin ei tarvi ainakaan tupakan polton takia pysähdellä kun plexi edessä. Pudotta vauhdin 120:neen ja pistää tupakiks :)
Joe Cool
Viesti:

jutaharri kirjoitti: Kulunut plexi, ei näe, .. ei jäähdytä ....heiluttaa päätä.
Harri puhuu asiaa, mutta silti en ole itse päätynyt samaan lopputulokseen. Minun '75 FLH:ssai matkalehmävarustus siirtyy tallin hyllylle pieniin cruisailuihin hyvälle kelillä - silloin cruisaillaan coolisti nakuna :lol: Sitten se siirtyy taas tarvittava pala kerrallaan pyörään. Laukut, kun tavaratilaa tarvitaan ja etukate silloin, kun uhkaa tulla kylmä.

Tämä sopii tällaiselle mukavuuden- ja nautinnohaluiselle herrasmiehelle hyvin. Tietysti jos budjetti ei olisi rajoitettu, olisi tallissa vielä kaksi muutakin pyörää: '48 vieterikeulainen pannu niille fiiliksille, jolloin haluaa ajaa oikein epämukavasti ja '81 FLT matkailuun :lol:
Vastaa Viestiin