Offset rattaasta ja kiinnityksestä
Offset rattaasta ja kiinnityksestä
Meinasin nyt päätyä tehdasvalmisteiseen offset rattaaseen ja kysymys kuuluukin kuinka leveän rattaan sen hihnapyörän paikalle voi saada mahtumaan. Mulle tarjottiin sellaista jossa offsettiä on tuuma ja kokonaisleveyttä siis varmaan 30 milliä. Meneekö suoraan? En ole saanut hihnapyörää irti kun sopiva avain on vielä teon alla. Pitkä 48mm hylsy kuulemma maksais 110e? Jims` avain 200e! Vinkkejä avaamiseen? On aika perkeleen tiukassa noin itse tehdyllä kiintoavaimella kokeillen. Nöyrimmät kiitokset taas etukäteen.
Avaaminen ilman oikeaa työkalua on vaikeaa ja suurella todennäköisyydellä tuhoat kiinnitysmutterin.
Käy ostamassa tavallinen oikeankokoinen hylsy, leikkaa (sorvaa) se poikki niin että se mahtuu pääakselin päälle, hitsaa perään sopiva pätkä vahvaa putkea ja hylsyn toinen pää. Voit myös ottaa toisen pään jostain toisesta hylsystä jossa on paremmin pulttipyssyysi sopiva pää. Hylsyjen ei tarvitse olla konehylsyjä, ne eivät joudu niin kovalle rasitukselle.
Mitä rattaan leveyteen tulee niin sinne saa tasan niin leveän rattaan kunnes sisempi enskakoppa ottaa kiinni. Tuo 30-millinenkin nousee jo enskakopan tukilaakeriulokkeen päälle.
Käy ostamassa tavallinen oikeankokoinen hylsy, leikkaa (sorvaa) se poikki niin että se mahtuu pääakselin päälle, hitsaa perään sopiva pätkä vahvaa putkea ja hylsyn toinen pää. Voit myös ottaa toisen pään jostain toisesta hylsystä jossa on paremmin pulttipyssyysi sopiva pää. Hylsyjen ei tarvitse olla konehylsyjä, ne eivät joudu niin kovalle rasitukselle.
Mitä rattaan leveyteen tulee niin sinne saa tasan niin leveän rattaan kunnes sisempi enskakoppa ottaa kiinni. Tuo 30-millinenkin nousee jo enskakopan tukilaakeriulokkeen päälle.
- Sporttiboy
- Viesti:
Toisaalta...
Mulla oli sportissa vähän samanlainen ongelma kun piti vaihtaa eturatas ja oli aika tiukassa kiinni (kaks lähes satakiloista karjua seisoo pitkän varren päällä ja nytkyttää varovasti).
Kertoivat jotkut tutut, että ne otetaan laikalla irti huollossakin kun ei kuulemma korvaava mutteri maksa niinpaljoa että kannattais jäädä itkemään perään.
Tiedä sit. Niin mä sen vaihdoin...
Kertoivat jotkut tutut, että ne otetaan laikalla irti huollossakin kun ei kuulemma korvaava mutteri maksa niinpaljoa että kannattais jäädä itkemään perään.
Tiedä sit. Niin mä sen vaihdoin...
Paha saa aina palkkansa, muut joutuvat tulemaan toimeen päivärahoilla...
- Sporttiboy
- Viesti:
Onnistuu
Kyllä muuten onnistuu, kun vetelee Dremelillä tai muulla "merkonomi rälläkällä". Se lisäks lämmittää sitä palikkaa sen verran, että helpottaa aukeamista vaikkei vedäkään ihan "tappiin" asti.
Nimimerkillä: Kokeiltu on ilman vaurioita akselissa
Saa kyllä olla tarkkana
Nimimerkillä: Kokeiltu on ilman vaurioita akselissa
Saa kyllä olla tarkkana
Paha saa aina palkkansa, muut joutuvat tulemaan toimeen päivärahoilla...
Taas yksi syy olla viemättä pyörää "huoltoon"... vai rälläkkää siinä tarvitaan. Tosin, jos kierteet menee niin voihan sen uuden mutun heppailla siihen kiinni ja hioa nätisti... eihän se asiakas enää vuoden kuluttua mitään valita? (tuolloin se ehkä turoilun huomaa...) Kunnollisella pulttipyssyllä nämä tosiaan yleensä aukeaa, kerran oli kyllä tapaus jossa oli käytetty jotakin ultraspacenonbelievable laakerilukitetta, eli ei irronnut ydinlatauksellakaan. Mutu rikki, onneksi akseli oli muutenkin uusintalistalla.
Ei sitä mutteria tarvi hirveen lähelle sit akselia rälläköidä. Siis se vaan ohennetaan silleen pikkuhiljaa. Jättää akseliin rakoa ja sit lopuksi jollain taltalla napauttaa niin napsahtaa poikki. Tai sit vääntää uudestaan niin luulis antavan jo periksi niin paljon.
Siis jos näille rälläkkälinjoille lähtee
...
Takavetoisista autoista otetaan tällä konstilla vetoakselin laakerit pois. Ja neuvotaan ihan korjauskäsikirjoissa et pitäs olla ihan virallinen konsti ainakin autopuolella.
Ja yleensäkään kannata viedä mitään mihinkään huoltoon
...
Siis jos näille rälläkkälinjoille lähtee
Takavetoisista autoista otetaan tällä konstilla vetoakselin laakerit pois. Ja neuvotaan ihan korjauskäsikirjoissa et pitäs olla ihan virallinen konsti ainakin autopuolella.
Ja yleensäkään kannata viedä mitään mihinkään huoltoon
-
mx
itte
Moi,
Viime talvela kaivelin nenää saman asian kanssa eli miten saa etupulleyn ison mutterin auki. Kaverini, jolla ei ollut sormi keskellä kämmentä kuten minulle sano että tee lattaraudasta hylsy ja siihen joku varreksi perään => Voila...siitä tuli hyvä eli mitat mutterin reunasta => 6 siivua lattaa => hitsataan kevyesti toisestä päädystä kiinni => sovitus => lopullinen hitsaus => sitten liitetään noin 60-70cm pitkä varsi sopivasti profiilista..eikä mennyt kauaa.
..ja mikä parasta siinä on työkalu tuleviin rattaiden & hihnapyörien vaihtoon
Viime talvela kaivelin nenää saman asian kanssa eli miten saa etupulleyn ison mutterin auki. Kaverini, jolla ei ollut sormi keskellä kämmentä kuten minulle sano että tee lattaraudasta hylsy ja siihen joku varreksi perään => Voila...siitä tuli hyvä eli mitat mutterin reunasta => 6 siivua lattaa => hitsataan kevyesti toisestä päädystä kiinni => sovitus => lopullinen hitsaus => sitten liitetään noin 60-70cm pitkä varsi sopivasti profiilista..eikä mennyt kauaa.
..ja mikä parasta siinä on työkalu tuleviin rattaiden & hihnapyörien vaihtoon
-
Lapiolalli