Ööliä häviää
Ööliä häviää
Mitäs neuvoksi kun kone tahtoo syödä öljyä? Koneella ajettu vasta 20 000 km eikä se tunnu vuotavan mistään öljyä pihalle. Öljyhävikki viimeisellä 6000 kilometrillä noin 6 desilitraa. Olen paikallistanut pytystä tulevaa ihmeellistä "sihinä" ääntä, joten voisiko mahdollisesti männänrengas olla poikki ja tämä aiheuttaa onkelman? Pyörän tehojen häviämistä en ole varsinaisesti huomannut.
jep
saattaisi helpottaa analysointia, jos kertoisit
millainen kone on kyseessä?
-eeko
millainen kone on kyseessä?
-eeko
-
Kokkonen
Kerropa vielä mitä öljyä käytät ja oletko mitannut öljyn tason ennen ajoon lähtöä vai sen jälkeen? Joskus saattaa öljyä valua seisokin aikana öljypumpun läpi kampikammioon ja se palautuu säiliöön vasta kun kone on käynyt hieman.
Toisaalta en minäkään tuota kulutusta kovin pahan pidä...mutta tutkaillaan.
Toisaalta en minäkään tuota kulutusta kovin pahan pidä...mutta tutkaillaan.
Keväällä laitoin koneeseen 20W50 -tyyppistä ölyä. Mittaus tapahtui viimeksi pienen ajon jälkeen ja tällöin tikku oli siis kuiva. Lisäsin sitten koneseen lisää öljyä ja ajoin n. vajaa kasisataa, kunnes taas mittasin. Tällöin tikun öljyraja oli laskenut n 3 cm. Mitattu myös kohta ajon jälkeen. Ajattelin vaihtaa siihen öljyt ja tarkkailla taasen tilannetta.
-
Kokkonen
Jos se kahdeksansataa on yhtämittaista ajoa ja siinä laskee öljynpinta noin huomattavasti, niin kannattaa tilannetta seurata. Koska kuitenkin 20W-50 öljyissä tapahtuu aika paljon haihtumista, lisäaineistuksesta johtuen, (ja sen laadusta riippuen), niin silläkin on oma osuutensa kulutuksesta. Kun nyt vaihdat öljyt, vaihdä myös öljymerkkiä. Jos pysyt mineraaliöljyissä, käytä vaikka H-D omia merkkiöljyjä tai vaihda sitten peräti synteettisiin, esim Screaming Eagle Syn3. Laatuöljyjen haihtumishävikki on vähäisempi, mutta synteettisten vieläkin alhaisempi.wyldeboy kirjoitti: Lisäsin sitten koneseen lisää öljyä ja ajoin n. vajaa kasisataa, kunnes taas mittasin. Tällöin tikun öljyraja oli laskenut n 3 cm. Mitattu myös kohta ajon jälkeen. Ajattelin vaihtaa siihen öljyt ja tarkkailla taasen tilannetta.
Mainitsemani öljyt ovat vain esimerkkejä, muitakin hyviä on olemassa.
Tarkoittaako kasisataa 800 vai puuttuvalla k-kirjaimella 200wyldeboy kirjoitti:ajoin n. vajaa kasisataa, öljyraja oli laskenut n 3 cm.
Ei tuossa nyt vielä meikäläisen "tehostetulla voitelulla" ja "perässä roikkujien karkoittussavulla"varustetuille shovelille ja rautikselle pärjätä, kun Kasnäsin reissullakin taisi huveta melkein litra, josta suurin osa ei edes valunut maahan...
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 
Kaksisataa 200 kilometriä ajoin.Painovirhepaholainen. "Sihinä" -ääni korostuu, eli kuuluu selkeämmin ja lujempaa kun väännän kaasua. Tyhjäkäynnillä ei läheskään niin "paha". Itse olen jokseenkin paikallistanut sen tulevan männästä. Ja jos vielä oiken pilkulleen asia pistetään, niin vesikelillä ääni on vielä voimakkaampi.
Kyllä jos ton määrän öljyä pistää palotilan niin sinistä savua ja makea haju pitäis löytyä savusta....wyldeboy kirjoitti:Kaksisataa 200 kilometriä ajoin.Painovirhepaholainen. "Sihinä" -ääni korostuu, eli kuuluu selkeämmin ja lujempaa kun väännän kaasua. Tyhjäkäynnillä ei läheskään niin "paha". Itse olen jokseenkin paikallistanut sen tulevan männästä. Ja jos vielä oiken pilkulleen asia pistetään, niin vesikelillä ääni on vielä voimakkaampi.
-
Kokkonen
Menee vähän hakuammunnaksi, mutta kannattanee tarkistaa myös kampikammion huohotus, toimiiko. Jostainhan ne paineet sitten ulos tulee...mutta pitäisi kyllä näkyä, jos tulee öljyn kera. En ole varma, mutta lieneekö ko. vuosimallin Sportster myös venttiilli ohjaamassa huohottimen toimintaa? Voisiko sen testata puhaltamalla tai jotenkin muuten? Ehkä joku osaa sanoa...wyldeboy kirjoitti:Kaksisataa 200 kilometriä ajoin.Painovirhepaholainen. "Sihinä" -ääni korostuu, eli kuuluu selkeämmin ja lujempaa kun väännän kaasua.
Sihinä voi johtua paitsi kannentiivisteestä myös tönärin suojaputken rikkinäisestä alatiivisteestä, tai jos sulla on joku tarvikeputsari myös kannen huohotuksesta ilmanputsariin. Evosportissa on kansissa sateenvarjokumit ja jos ne ois jumissa huohottais kaasariin niin paljon että varmaan huomaa sen öljynmäärän. Noin iso öljynkulutus ei oo normaalia, oma ei ainakaan kuluta juuri yhtään.
Tuntuu imuääniltä.wyldeboy kirjoitti:Kaksisataa 200 kilometriä ajoin.Painovirhepaholainen. "Sihinä" -ääni korostuu, eli kuuluu selkeämmin ja lujempaa kun väännän kaasua. Tyhjäkäynnillä ei läheskään niin "paha". Itse olen jokseenkin paikallistanut sen tulevan männästä. Ja jos vielä oiken pilkulleen asia pistetään, niin vesikelillä ääni on vielä voimakkaampi.
Mitenhän olet paikallistanut sen äänen mäntään? Etu vai taka?
Jos öljyä kuluu noin runsaasti, eikä sitä vuoda mistään, niin sitten kannattaa kurkata tulppia ja pakoputken päitä. Jos kummatkin öljyisinä, niin musta kulta poistuu sitten järjestelmästä savun muodossa.
Kannattaa myös pyyhkästä sieltä koneen ja enskakopan alta rätillä, että näkee onko käytettyä öljyä mahdollisesti siellä.
Mutta 1dl/1000km ei ole vielä paha kulutus ja niinkuin Kokkonen mainitsi, saattaa halpisöljyt haihtua helpommin.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019