shovelin tyhjäkäynti

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
souweli
Viestit: 167
Liittynyt: 10:23 20.07.2004.
Paikkakunta: Sherwööd
Viesti:

shovelin tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja souweli »

Pistäkääpä hyvä neuvo, mistä kannattaa lähteä hakemaan vikaa...

Mopo shoveli, kaasari super B, ei kiihdytyspumppua. Ongelma siis on se, että tyhjäkäyntiä ei saa kohdalleen. Tällä hetkellä tyhjäkäyntiä ei ole, vaan pidän käynnissä kaasulla. Jos säädän tyhjäkäyntiä kovemmalle, kaasusta päästettäessä tyhjäkäynti jää melko pitkäksi aikaa suurille kierroksille ennenkuin laskee, silloinkin yleensä sammuu. Jos säädän niin, että pysyy käynnissä tyhjäkäynnillä, edeltävä kierrosnopeus on aivan tolkuton.

Nyt kun ei ole tyhjäkäyntiä olleenkaan, kierrokset laskevat nätisti vaikka antaisi kierroksia. Hiton hankalaa vaan ruuhkissa, kun koko ajan joutuu pitämään kaasulla käynnissä. :?

Itse ajattelin, että kyseessä on vuoto, mutta starttisprayllä ei ainakaan vuotokohtia ole löytynyt. Joku joskus sanoin, että vika on super B ja homma korjaantuu, kun vaihdan kaasarin. Eli saanko tyhjäkäyntiä toimimaan kunnolla ko. kaasarilla?

Kiitti taas jeesistä!
Ketunnahkaa sano! www.ketunkulma.fi
Avatar
Bau
Viestit: 219
Liittynyt: 14:23 06.05.2002.
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bau »

Itellä oli samat oireet Shovelissa Keihin CV:n kanssa aikoinaan.
Välialuesuuttimen koko ihan päin persettä.
Avatar
Alf
Viestit: 106
Liittynyt: 18:31 06.12.2005.
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alf »

Ittekkin B:n kanssa taistellu. Mutta, avaa seosruuvia 1,5 kierrosta. sit sulje ruuvia kunnes kierrokset alkaa laskea (seos laihtuu). Avaa taas ruuvia kunnes kierrokset laskee (seos rikkaalla). oikea kohta on näiden välissä. Seosruuvin tulee olla nyt 1,5 +/- 1/4 kierrosta auki, jos laihemmalla on välialueen suutin liian suuri ja päinvastoin jos ruuvi kiertyy liikaa auki on suutin liian pieni. Ja sitten vaan armotonta suutinrumbaa.
Don Quijote
Viestit: 980
Liittynyt: 13:10 10.10.2003.

Viesti Kirjoittaja Don Quijote »

Mä tappelin viime kesänä kanssa B:n kanssa, vaihtelin suuttimia, säätelin ja ihmettelin. Ja kun sain sen lopulta hyviin säätöihin, tuli uutena vikana sellainen tasakaasulla nykiminen mukaan.
Meni hermo ja ostin tilalle tuliuuden Super E:n. Laitoin siihen nuo B:ssä hyväksi havaitut suuttimet, säädin kiihdytyspumpun S&S:n ohjeen mukaan ja siihen loppuivat ongelmat. Lisäksi kulku parani ja mylly vastaa kaasuun paljon paremmin. Bonuksena myös oikealle jalalle tuli lisää tilaa kun E on paljon lyhyempi kuin B.

Siis jos ei ala noilla Alfin ohjeilla onnistua, vaihda suosiolla uusi kaasari. Helpoimmalla pääset kun ruuvaat kiinni E:n, ei tarvitse vaihtaa imusarjaa ja samat suuttimetkin käy.
veeäm
Viestit: 151
Liittynyt: 20:20 13.07.2005.

Viesti Kirjoittaja veeäm »

Minkälainen sytytys? Jos keskipakosäätimellinen niin tarkista vielä jousien ja koko säätimen kunto.

Joskus kävi niin että säädin jumitti jättäen sytytyksen aikaiselle ja tyhjäkäynti jäi juurikin kuvailemallasi tavalla hetkeksi korkeammalle. Uudet jouset auttoivat...
markosakari
Viestit: 24
Liittynyt: 10:06 14.02.2005.

Viesti Kirjoittaja markosakari »

Ruuvaa koko säätösuutin irti ja tarkasta sen kartiopään kunto. Jos vähänkin kulunut ei tyhjäkäynti pelitä kunnolla. Pannu rupes käymään nätisti tyhjäkäyntiä vaihdettuani ton säätöruuvin uuteen. Hinta joku 12?...
Avatar
souweli
Viestit: 167
Liittynyt: 10:23 20.07.2004.
Paikkakunta: Sherwööd
Viesti:

Viesti Kirjoittaja souweli »

Tarkistin kartioruuvin ja näytti olevan kunnossa. Samalla katsoin suuttimet, huonosti oli stanssattu koot, mutta pääsuutin oli joko 68/89 riippuu kummin päin lukua katsoo :lol: ja välialue vissiin 31.

Osaako joku kokemuksen puolesta sanoa mitkä olisi hyvät suuttimet? Sössöllä omat suositukset, mutta niihinkin mahtuu monta kokoa, eikä kaikkia viitsi ostaa. Konehan on siis perus 1200 Anteron J nokalla. Kaasarissa ei ole kiihd.pumppua.
Ketunnahkaa sano! www.ketunkulma.fi
Don Quijote
Viestit: 980
Liittynyt: 13:10 10.10.2003.

Viesti Kirjoittaja Don Quijote »

Mulla on kiinni 0.295 välialueella ja 0.74 pääsuuttimena, tyhjäkäyntiruuvia on avattu n. 1 kierros. Putsarina sössön oma pestävä malli. Lisäksi pääsuuttimen jatkeena on Yost PowerTube, jonka pitäisi hieman tasoittaa väli- ja pääalueen siirtymää. Vaikutus on aika marginaalinen.
Kaasari on kylläkin nykyisin Super E, mutta nuo samat suuttimet oli aiemmin Super B:ssä. Ja kone 1200 panshovel, nokasta ei hajuakaan, varmaan melko vakio.
Lapiolalli
Viestit: 129
Liittynyt: 20:41 09.05.2003.
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Lapiolalli »

Onko tuo vika ollut siitä asti kun hankit vai onko tullut myöhemmin esiin ?
Avatar
souweli
Viestit: 167
Liittynyt: 10:23 20.07.2004.
Paikkakunta: Sherwööd
Viesti:

Viesti Kirjoittaja souweli »

Onko tuo vika ollut siitä asti kun hankit vai onko tullut myöhemmin esiin ?
Vika ollut koko ajan. Mulla ei ole koskaan ollut tässä mopossa tyhjäkäyntiä. Nyt vaan rupesin kaipaamaan sitä. :lol:
Ketunnahkaa sano! www.ketunkulma.fi
proffa
Viestit: 82
Liittynyt: 11:20 12.06.2006.
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja proffa »

Itella oli sovelissa samanlaista vikaa. Vika oli sytkapuolella eli konkka ei pitanyt ja poltti karkia. Uusin karjet ja konkan ja rupesi kaymaan tyhjakaynnilla. Myohemmin laitoin kaasariin (SS super E) korjaussarjan ja kaynti parani viela huomattavasti. Eli toimi v...tun hienosti.
Tyhjakaynti ongelmat voivat johtua myos sytkapuolesta.
Avatar
souweli
Viestit: 167
Liittynyt: 10:23 20.07.2004.
Paikkakunta: Sherwööd
Viesti:

Viesti Kirjoittaja souweli »

Vika oli sytkapuolella eli konkka ei pitanyt ja poltti karkia.
Kiitti vinkistä. Uusin konkan ja kärjet vähän aikaa sitten, tarkistin samalla jouset. Ei vaikutusta.

Kokeilen vielä suuttimia, kunhan tiedän ensin mitä kokoja kannattaa kokeilla. Kiitti vaan Don Quijotelle kokotiedoista.
Ketunnahkaa sano! www.ketunkulma.fi
Vastaa Viestiin