http://www.rbracing-rsr.com/rakeandtrail.html
Etuputket on +6 tuumaa.
Mulla on emäputki irti rungosta ja mittasin jätön pyörästä ja se oli n. 19 cm vakio t-kappaleilla. Ajattelin sit et lasken sen sillä ohjelmalla ja sain 18,7 cm elikä täsmäs.
Sit aattelin laskea sillä et millaset t-kappaleet hommaan et saan jätön sopivaksi. Laitoin rungon kulmaksi 36 ja t-kappaleiksi 6 astetta (=42 astetta). Ohjelma antoi jätöksi 12,4 cm. Mä tota tulosta epäilin koska mun mielestä +6 asteen t-kappaleilla jätön esim. vakiorungossa pitäs olla negatiivinen ja aika "huima" ajettava kovemmassa vauhdissa. Kokeilin vakiosporan arvoilla ja jätöksi tuli +6 asteen keulapaloilla 9,5 senttiä eli ihan ok!!!!!!.
Pengoin nettiä et sais varmistuksen tohon asiaan mut en löytänyt.
Sitten piirsin ihan paperille noi kulmat, 42 astetta rungossa ja 0 astetta t-kappaleissa, sain jätöksi 18 cm, ihan niinkuin ennenkin mutta +6 asteisilla t-kappaleilla jättöä ei ollutkaan kuin 1 cm!
Meinasin jo tilata +6 keulapalat mut onneksi varmistin asian paperilla...
3 asteen palat ois ok paperilla tekemien piirustusten perusteella, jättö noin 9 cm, sillä ois varmaan ihan hyvät ajo-ominaisuudet, riippuu kyllä aika monesta tekijästä.
Eli eiks ole jotain mätää tossa laskurissa että se ei osaa laskea oikein jättöä kulmalla olevilla t-kappaleilla? Vai onks mulla vaan jotenkin väärin nää hommat?