Keulakulmasta ja t-kappaleista....

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Jorke
Viesti:

Keulakulmasta ja t-kappaleista....

Viesti Kirjoittaja Jorke »

Tossa olen tot keulakulmaa sunnitellut ja mallaillut. Tarkoitus tollanen 42 astetta ja jättöä laskeskelin sillä yhden nettisivun lakurilla:

http://www.rbracing-rsr.com/rakeandtrail.html

Etuputket on +6 tuumaa.

Mulla on emäputki irti rungosta ja mittasin jätön pyörästä ja se oli n. 19 cm vakio t-kappaleilla. Ajattelin sit et lasken sen sillä ohjelmalla ja sain 18,7 cm elikä täsmäs.

Sit aattelin laskea sillä et millaset t-kappaleet hommaan et saan jätön sopivaksi. Laitoin rungon kulmaksi 36 ja t-kappaleiksi 6 astetta (=42 astetta). Ohjelma antoi jätöksi 12,4 cm. Mä tota tulosta epäilin koska mun mielestä +6 asteen t-kappaleilla jätön esim. vakiorungossa pitäs olla negatiivinen ja aika "huima" ajettava kovemmassa vauhdissa. Kokeilin vakiosporan arvoilla ja jätöksi tuli +6 asteen keulapaloilla 9,5 senttiä eli ihan ok!!!!!!.
Pengoin nettiä et sais varmistuksen tohon asiaan mut en löytänyt.

Sitten piirsin ihan paperille noi kulmat, 42 astetta rungossa ja 0 astetta t-kappaleissa, sain jätöksi 18 cm, ihan niinkuin ennenkin mutta +6 asteisilla t-kappaleilla jättöä ei ollutkaan kuin 1 cm! 8O

Meinasin jo tilata +6 keulapalat mut onneksi varmistin asian paperilla...
3 asteen palat ois ok paperilla tekemien piirustusten perusteella, jättö noin 9 cm, sillä ois varmaan ihan hyvät ajo-ominaisuudet, riippuu kyllä aika monesta tekijästä.

Eli eiks ole jotain mätää tossa laskurissa että se ei osaa laskea oikein jättöä kulmalla olevilla t-kappaleilla? Vai onks mulla vaan jotenkin väärin nää hommat?
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Laita nyt niihin rungon etuputkiinkin stretsiä sellaset 4 tuumaa :!:
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

kyseinen laskuri ei tunnu välittävän keulaputken pituuden arvosta mitään. kuitenkin putken pituus muuttaa kulmaa kuten takaiskareiden pituuskin, joten voisko tästä löytyä jotain selitystä :?:
Jorke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jorke »

En ole miettinyt etuputkien stretsiä tuumissa mut alaputkia olen aatellut jatkaa 50 mm, yläputkea ehkä noin 100 mm ja etuputkista tulee sellaset mitkä sattuu olemaan sopivat siihen. Homma on auki kun pitäs saada etupumppujen alapäät sorvauksesta ekana ja sit viel ne oikeat t-kappaleet.

Joo, toi ohjelma ei huomioi takapään korkeuden muutosta eikä myös etupään sillä niillä ei ole merkitystä tossa laskurissa (jos t-kappaleet 0 astetta) eikä käytännössäkään jos sulla on pyörä rakenteilla koska runko on kiinne jigissä, maavara on aina vakio, runko suorassa ja takapään jouset tehdään siihen oikeaan mittaan. Keulakulma tulee putkien pituuden ja halutun tyylin mukaan.

Etuputkien pituuskaan ei vaikuta jos t-kappaleissa kulmaa 0. Putkia pidennettäessä emäputki pysyy samassa kulmassa, siirtyy vaan ylemmäs niin silloin ei myös jättö muutu. Mutta kun laitetaan kulmalla olevat niin silloin alkaa putkien pituus muuttaa jättöä kyllä.

Käytännössä asia on ihan eri jos runko pidetään vakiona ja muutellaan takajousien ja etuputkien pituutta, silloin kulma tietenkin muuttuu kun rungon asento muuttuu, mut ei tässä tapauksessa ja laskurikin taitaa toimia niin kauan oíkein kunnes laittaa kulmaa t-paloihin. Pitäs kokeilla muiden pyöristä tulisko oikea jättö.
Vastaa Viestiin