Auton osto ja paperisota

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Mopo-Ukko
Viesti:

Auton osto ja paperisota

Viesti Kirjoittaja Mopo-Ukko »

Eipä ole ihan äsken tullut ostettua yksityiseltä autoa,eipä tosin liikkeestäkään.Miten toi paperisota menee nykyään.Myyjän kanssa kauppakirja ja jonkinlainen luovari.Rekisteri otteen molemmat osat ja sitten vakuutusyhtiöön,montako päivää on aikaa.Hoitaako vakuutus yhtiö rekisteröinnin vai pitääkö itse käydä konttorilla.Niinkuin kysymyksistä huomaa olen ihan ulkona näistä jutuista.Pyörät olen ostanut kaikki rahoituksella liikkeistä,niin kaikki on tullut valmiina.
top1

Viesti Kirjoittaja top1 »

luovari ei ole välttämätön, lähinnä myyjän turva tänäpäivänä, eli myyjä voi osoittaa konttorilla, että auto on myyty, jos et sitä jostain syystä rekisteröi nimiisi ajallaan tai töpeksit sen kanssa jotain kun on viel sen nimissä.
Eli siis täytätte sen ilmoitus osan ja sulle jää rekisteriotteen tekninen- sekä ilmoitus osa. Menet joko konttorille tai vakuutusyhtiöön, ei väliä, 7 päivän kuluessa ja tähän 7 päivään lasketaan myös pyhät ja viikonloppu. Jos menet konttorille, ne kysyy mikä yhtiö ja mitä vakuutuksia pistetään ja saat uuden rekkarin heti, jos taas menet vak. yhtiöön, teette vakuutukset ja uusi rekisteriote tulee postissa, eli sama lopputulos.
Mukaan tarvitese ne molemmat rekisteriotteen osat, helppo homma. Ja tosiaan aikaa on 7 päivää, sen jälkeen tulee sanktio maksuja. Ja tämän 7 päivän aikana autolla voi ajaa normaalisti, vaikka olisi seisonnassa, vakuutus alkaa pyörimään siitä päivästä, minkä rustaatte siihen ilmoitusosaan. Ja siihen ilm. osaan ei kannata tehdä virheitä ja päälle korjausta, ei kelpaa konttorilla. Kerran pistin väärän päivämäärän ja korjasin päälle, piti hommata myyjältä allekirjoitettu todistus, minä päivänä myyty.

Topi
Vee
Viesti:

Re: Auton osto ja paperisota

Viesti Kirjoittaja Vee »

Mopo-Ukko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopo-Ukko »

Kiitos neuvoista.
Jube

Viesti Kirjoittaja Jube »

Juu tarkkana kannattaa olla. Muakin pompottivat viimeksi katsastuskonttorilla kun joku oli kirjoittanut ensin väärän luovutuspvm:n rekisteriotteeseen ja korjannut sen sitten siihen päälle. Niin EI saa tehdä. Ja sitten täytyy hankkia siltä väärän päivämäärän kirjoittaneelta todistus siitä oikeasta päivämäärästä. Tarkkaa ku lannan ajo!

Mutta yksi huolestuttava juttu sattui pari vuotta sitten, kun vaihdoin osarilla ostetun kalliihkon auton osarilla ostettuun vielä vähän kalliimpaan autoon.

Käytännössähän homma toimii siten, että tämän uuden auton myyvä liike lunastaa vaihdossa tulevan auton loppuvelan (=ostaa auton itselleen) ja sitten tehdään uusi osamaksusopimus siitä uudesta ostettavasta autosta.

Näin toimittiin tälläkin kertaa ja kaikki oli ok, kunnes eräänä päivänä luukusta pamahti krävöökirje edellisen auton rahoitusyhtiöstä. Karhusivat muutaman edellisen kuukauden osamaksueriä. Soittelin yhtiöön ja kerroin, ettei auto ole enää hallinnassani vaan on liikkeessä vaihdettu toiseen ja myyjäliike on lunastanut loppuvelan. Lupasivat tarkistaa asian ja ottaa yhteyttä myöhemmin.

Ottivatkin parin tunnin kuluttua kertoakseen, ettei mitään loppuvelkaa ollut suoritettu. Ihmettelin että johan nyt on perhana! Rahoitusyhtiön edustaja kyseli, missä olin kaupat tehnyt, ja kun ne - luojan kiitos - oli tehty ison autoliikeketjun edustajalla, voitiin juttu selvittää ja hoitaa ajan tasalle. Myyjäkloppi ei ollut laittanut loppuvelkaa edelleen maksuun ja piikki oli edelleen minun nimissäni.

Pointti on se, että mikäli myyjänä olisi ollut joku huijarijobbari, olisi molempien autojen velka, niin vaihdossa annetun kuin uudenkin, ollut minun vastuullani!!! Siinähän sitä sitten olisi makseltu...

Eli skarppina siellä isossakin liikkeessä! Asiat eivät aina ole niin itsestään selviä kuin yhtäkkiä luulisi.
Pessimismi on aivan turhaa. Ei se kuitenkaan mitään auta.
Vastaa Viestiin