Erikoista
Erikoista
Evola (1340)pätskää etupytyn kannen ja sylinterin välistä kylmänä, lämpimänä ei mitään oireita. Oisko väärät kiristys momentit vai joko ois tiiviste palannu, entinen omistaja oli vaihtannu kaikki pyttyjen tiivisteet. Minkäänlaisia vuotoja ei ole havaittavissa ulospäin.
evon kannentiiviste..
Joko kansi väärässä momentissa tai pinnapultit on noussut alapäästään ja hattumutterit vastaavat pinnapulttien kauluksiin..
Tunnetusti pyttyhän kasvaa lämmetessään kuin pultit, joten lämpimänä pitää vähän aikaa...
riippuu myös tiivisteen mallista milloin alkaa holvaamaan öljyä
Tunnetusti pyttyhän kasvaa lämmetessään kuin pultit, joten lämpimänä pitää vähän aikaa...
riippuu myös tiivisteen mallista milloin alkaa holvaamaan öljyä
Jos on hyvä tuuri käynyt niin on vaan kansipahvi palanut. Huonommat vaihtoehdot ovat kiero kansi tai kuten edellä mainittiin, kierteen korkannut pinnapultti. Kierteen korkkaaminen on erittäin yleistä evoluutiomoottoreissa, useimmat pajat tekevät isomman moottoriremontin yhteydessä varmuuden vuoksi kierreholkit lohkoon - sen jälkeen pysyy pinnapultitkin paikallaan.
Holkittaminen ei ole iso operaatio, jos oikein huolellinen on niin ei tarvitse edes halkaista lohkoja sitä varten.
Holkittaminen ei ole iso operaatio, jos oikein huolellinen on niin ei tarvitse edes halkaista lohkoja sitä varten.
pinnapultit..
Itse vaihdoin pinnapultit SE:n pultteihin joissa ei edes ole niitä tarpeettomia kauluksia.. Vaikka ne vanhat pultit ovat kiertyneet ulospäin, niin kierteissä ei ollut mitään vikaa.. Kiersin pultit ulos ja laitoin uudet pultit liimalla paikalleen.
Ei ole mielestäni mikään pakko holkittaa jos kierteissä ei ole vikaa..
Ei ole mielestäni mikään pakko holkittaa jos kierteissä ei ole vikaa..
No, kerroinpahan vaan mitä ammattilainen asiasta minulle kertoi. Joka kerta kun kierrät pinnapultit pois ja uudet tilalle niin kierre väljistyy. Sitä paitsi holkittaminen on niin pieni operaatio kun kone joka tapauksessa on levällään että voi vituttaa jos ei sitä tee ja pinnapultti korkkaa kohta rempan jälkeen.
Tuossa pyjiksen tapauksessa kannattaa ensin purkaa ko. sylinteri ja tarkistaa pinnapulttien kunto. Jos joku on löystynyt mutta kierre on täysin ehjä niin voihan sen vetää takaisin kiinni käyttäen vahvaa liimaa. Itse tein aikoinaan näin erääseen koneeseen johon tuli vielä yli 10,5:1 puristukset ja hyvin on kestänyt nyt jo viitisen vuotta.
Tuossa pyjiksen tapauksessa kannattaa ensin purkaa ko. sylinteri ja tarkistaa pinnapulttien kunto. Jos joku on löystynyt mutta kierre on täysin ehjä niin voihan sen vetää takaisin kiinni käyttäen vahvaa liimaa. Itse tein aikoinaan näin erääseen koneeseen johon tuli vielä yli 10,5:1 puristukset ja hyvin on kestänyt nyt jo viitisen vuotta.